http://journal.ndiu.org.ua/issue/feedУкраїнознавство2023-12-29T17:02:15+02:00Олександр Сцібан / Oleksandr Stsibanukrstudy.journal@gmail.comOpen Journal Systems<p>«Українознавство» – академічний журнал, створений для публікації досліджень, присвячених маловивченим проблемам історії та теорії українознавства, культури, освіти і науки України. Журнал «Українознавство» розрахований на працівників освіти, аспірантів і студентів вищих навчальних закладів, професійних вчених і всіх, хто зацікавлений в українознавчих дослідженнях. Журнал видається у друкованій та онлайн версіях. Входить до Переліку наукових фахових видань України з історії та філософії (категорія «Б»).</p>http://journal.ndiu.org.ua/article/view/293269Застосування «м’якої сили» у китайсько-українських відносинах у світлі проблеми геополітичної суб’єктності держав2023-12-15T20:38:58+02:00Ірина Грабовськаgrabovskai@ukr.netСвітлана Кагамликkаgam@i.uaДмитро Товмашtovmash@knu.ua2023-12-29T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Ірина Грабовська, Світлана Кагамлик, Дмитро Товмашhttp://journal.ndiu.org.ua/article/view/293204Національно-патріотичне виховання в Україні: нормативно-правові засади2023-12-14T22:12:46+02:00Тетяна Бевзbevzta@bigmir.net2023-12-29T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Тетяна Бевзhttp://journal.ndiu.org.ua/article/view/294147Етнокультурний розвиток українського суспільства в умовах повномасштабної російсько-української війни2023-12-22T09:57:02+02:00Юрій Фігурнийukr.etnolog_fus@ukr.netОльга Шакуроваkalanetika@gmail.com2023-12-29T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Юрій Фігурний, Ольга Шакуроваhttp://journal.ndiu.org.ua/article/view/293365Регіональні політичні еліти: пострадянський устрій української політики2023-12-16T22:34:36+02:00Артур Маргуловmargulov@gmail.com2023-12-29T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Артур Маргуловhttp://journal.ndiu.org.ua/article/view/293262Суспільні цінності українського народу і перспективи глобальної проукраїнської консолідації2023-12-15T18:33:54+02:00Надія Турпакturpak.nadiya@ukr.net2023-12-29T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Надія Турпакhttp://journal.ndiu.org.ua/article/view/293006Ідеологія і практика рашизму: реконструкція витоків та імперська сутність2023-12-12T20:34:23+02:00Валентин Крисаченкоkrysachenkovs@gmail.com<p>Нинішня російсько-українська війна є продовженням системної стратегії російської імперії на підкорення України та знищення її ідентичності. Ідеологія цієї політики живиться традиційними історичними наративами московії, актуалізованими згідно з реаліями сьогодення. Cутністю і стратегією існування російської імперії (незалежно від назви цієї держави) є тотальне загарбання і використання ресурсів підлеглих країн та народів з привласненням при цьому їхньої матеріальної, культурної та інтелектуальної спадщини. Злочинним механізмом досягнення цієї мети є тоталітаризм та автократія, орієнтовані на забезпечення безумовної влади над людьми. Організуючим началом подібної політики слугує певна ідеологія, тобто система визначальних норм і правил функціонування держави. До її структури увіходять як успадковані моделі поведінки, так і набуті стратегеми дії згідно з ситуативними вимогами часу. В московії поєдналися принципи східного деспотизму з його рисами безумовного автократизму як форми правління, імперськими «духовними скрєпами», європейськими трендами візантизму (теократизму), комунізму та фашизму. Для російської держави в усіх її історичних політичних формовтіленнях (улус-ханство-царство-імперія-союз-федерація) ідеологічний інструментарій впливу завжди увіходив до стратегічного арсеналу її експансіоністських просувань. При цьому сам зміст відповідних ідеологем міг бути варіативним залежно від ситуативних обставин. За часів Чингіз-хана цю функцію виконували приписи «Яси», в християнізованих улусах Золотої Орди (на московщині) – ортодоксальне православ’я, в СРСР – марксизм-ленінізм, в сучасній рф – еклектична суміш того й іншого у вигляді «духовних скрєп» з додатком персоналізованого деспотизму. Відповідні функціональні структури влади вживлювали такі матриці в реальне буття суспільства, користуючись своїми насильницькими та деструктивними засобами і підходами, реалізуючи таким чином політику тоталітарзиму.</p>2023-12-29T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Валентин Крисаченкоhttp://journal.ndiu.org.ua/article/view/293008Шляхи генези онтологічного статусу людини архаїчної культури (на матеріалах українського фольклору)2023-12-12T20:45:20+02:00Володимир Ятченкоyatchych@ukr.netАнатолій Ятченкоa.yatchenko@ukr.net<p><em>Проблеми філософського промислення духовного аспекту культури цього етносу на архаїчному етапі його розвитку належать до числа найменш вивчених. У статті піддається розглядові важливе й практично не заторкнуте в нашій літературі питання виявлення етапів генези колективної самосвідомості предків українців через осягнення ними свого онтологічного статусу. Пізнання цього аспекту духовного світу предків здійснюється через аналіз найархаїчніших у нашому фольклорі жанрів – замовлянь і обрядодій. Виокремлюються логічні ступені осмислення людиною свого місця й призначення в світі через аналіз усвідомлення нею стосунків з вищими духовними силами. В контексті язичницького світогляду найранішою формою самоусвідомлення особистості через її стосунки з вищими духовними істотами виступала позиція підкорення, схиляння перед цими істотами, про що свідчать і тексти замовлянь, які дійшли до нашого часу, і фрагменти обрядів. Мірою оволодіння природою й соціальними стосунками особистість починає усвідомлювати себе істотою, сильнішою за злі духовні сили, і в лікувальній магії (в текстах замовлянь) з’являються мотиви погроз злим духам, наказів щодо них, і це є маніфестація нового ступеня усвідомлення людиною свого онтологічного статусу. В процесі культурного-історичного переходу предків українців від язичництва до християнства можна виділити кілька етапів усвідомлення змін в онтологічному статусі особистості. Християнство в духовному світі особистості спочатку постає тільки як зовнішнє обрамлення язичницької світоглядної парадигми – християнські персонажі постають у вигляді перелицьованих язичницьких духів і богів, онтологічний же статус людини залишається незмінним. На наступному етапі християнство абсорбує у свій контекст язичницькі сюжети, персонажі, наповнюючи їх християнськими цінностями. Далі в замовляннях суб’єкт послаблює свою участь у боротьбі зі злими силами, віддаючи цю роль християнським персонажам. Генеза онтологічного статусу тут суперечлива: людина відчуває себе під опікою могутніх християнських сил, що посилює процеси історичного самоствердження, і одночасно цілком узалежненою від цих сил, послаблюючи відчуття себе автономною істотою.</em></p>2023-12-29T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Володимир Ятченко, Анатолій Ятченкоhttp://journal.ndiu.org.ua/article/view/293183До питання про хрещення князів України-Русі: кейс Святославовичів2023-12-14T18:12:23+02:00Роман Додоновdodonovr68@gmail.com2023-12-29T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Роман Додоновhttp://journal.ndiu.org.ua/article/view/292362Проблеми волонтерства: духовна опіка воїнами-рідновірами в умовах російсько-української війни2023-12-04T12:00:47+02:00Галина Лозкоsvaroh_7@ukr.net2023-12-29T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Галина Лозкоhttp://journal.ndiu.org.ua/article/view/295040Зустріч з Міністром МОН України Оксеном Лісовим делегації вчених НДІУ2023-12-27T14:51:56+02:00Юрій Фігурнийukr.etnolog_fus@ukr.net2023-12-29T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Юрій Фігурнийhttp://journal.ndiu.org.ua/article/view/292855Розширення українознавчої родини: входження аспірантів до лав вчених-українознавців2023-12-09T22:11:49+02:00Юрій Фігурнийukr.etnolog_fus@ukr.netОлександр Сцібанsci@ukr.net2023-12-29T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Юрій Фігурний, Олександр Сцібанhttp://journal.ndiu.org.ua/article/view/293426Зустріч Міністра освіти і науки Оксена Лісового з Павлом Мовчаном, Степаном Хмарою, Іваном Зайцем, Георгієм Філіпчуком: розвиток українознавства під час російсько-української війни2023-12-17T21:29:07+02:00Юрій Фігурнийukr.etnolog_fus@ukr.net2023-12-29T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Юрій Фігурнийhttp://journal.ndiu.org.ua/article/view/293428Проблеми вітчизняного етосу в контексті чинників європейської культури2023-12-17T21:34:51+02:00Анатолій Павкоpavko.anatoliy@gmail.comЛюдмила Курилоpavko.anatoliy@gmail.com2023-12-29T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Анатолій Павко, Людмила Курилоhttp://journal.ndiu.org.ua/article/view/293425Розвиток українознавства в умовах повномасштабної російсько-української війни: від захисту культурної спадщини України до консолідації українців і світового українства2023-12-17T21:26:16+02:00Юрій Фігурнийukr.etnolog_fus@ukr.netОльга Шакуроваkalanetika@gmail.com2023-12-29T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Юрій Фігурний, Ольга Шакуроваhttp://journal.ndiu.org.ua/article/view/293798До проблеми полону у військово-політичних конфліктах першої половини XVII ст. (за матеріалами битви під Цецорою)2023-12-20T12:15:05+02:00Микола Висотінnik16@ukr.net2023-12-29T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Микола Висотінhttp://journal.ndiu.org.ua/article/view/293795Археологічні джерела до вивчення етногенезу українців2023-12-20T12:10:38+02:00Андрій Скибаskyba-andriy@ukr.net2023-12-29T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Андрій Скибаhttp://journal.ndiu.org.ua/article/view/293787Взаємини західної української діаспори з Україною: періодизація, освітні, наукові та міжнародні зв’язки2023-12-20T11:50:51+02:00Любов Отрошкоotroshkoliubov@gmail.com2023-12-29T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Любов Отрошкоhttp://journal.ndiu.org.ua/article/view/295257Глобалізація і культура: ціннісні та інформаційні трансформації2023-12-28T19:38:00+02:00Артем Колюбаєвa.koliubaiev@gmail.com2023-12-29T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Артем Колюбаєвhttp://journal.ndiu.org.ua/article/view/294148Героїзм жінок ОУН та УПА як приклад у формуванні національно-патріотичного виховання підростаючого покоління2023-12-22T10:05:14+02:00Людмила Сорочукlvs1166@ukr.net2023-12-29T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Людмила Сорочукhttp://journal.ndiu.org.ua/article/view/293988Закарпатська поетична школа, яка (не) відбулася 2023-12-21T12:54:59+02:00Микола Васьківmyvaskiv@ukr.net2023-12-29T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2023 Микола Васьків