Вітчизняний кінематограф як протидія інформаційній агресії Російської Федерації (на прикладі історико-патріотичного кіно)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.30840/2413-7065.2(79).2021.234951

Анотація

У статті розкрито вплив інформаційної пропаганди РФ на сферу культурних індустрій України, зокрема кіновиробництво, окреслено місце та роль сучасного українського кінематографа як «м’якої сили» у боротьбі з гуманітарною експансією Російської Федерації, фактора впливу на масову свідомість та соціальні установки українців, засобу контрпропаганди, конструювання загальнонаціональної ідентичності та формування зрілої політичної нації в цілому.
Досліджено стан вітчизняного кінематографа упродовж 2014–2021 рр., розкрито основні причини, що гальмували його розвиток; проаналізовано громадські та державні законодавчі ініціативи, спрямовані на підтримку та розвиток сфери кіноіндустрії; розглянуто найбільш популярні українські ігрові та документальні фільми історико-патріотичного спрямування, з’ясовано їхнє значення у протидії пропагандистській політиці РФ.
Здійснено аналіз пропагандистської антиукраїнської кінопродукції, що нині виробляється в Російській Федерації, анексованому Криму та квазіреспубліках «ДНР» і «ЛНР», визначено основні ознаки її інформаційно-психологічного впливу, окреслено маніпулятивні техніки та прийоми. На основі аналізу російських пропагандистських фільмів зроблено висновок, що Україна у них представлена у винятково негативному образі, поширеними є тези про «антиконституційний переворот», «київський режим», який веде збройну боротьбу з незгодним із його політикою населенням Донбасу. Вкрай негативною є риторика фільмів: українці – це «хунта», «фашисти», «бандерівці», «радикали» та «націоналісти», які воюють проти «прос­тих людей», «шахтарів». Російська кінопропаганда щодо Криму полягає перш за все у створенні ілюзорної картини, яка виправдовує дії Кремля щодо анексії Криму, пояснюючи цей процес «неминучим» та «історично справедливим».
Український кінематограф розглянуто як дієвий інструмент у протистоянні російській інформаційній агресії, формуванні патріотичних почуттів громадян, їхнього прагнення до історичної правди та справедливості. Системна державна політика щодо протидії російській інформаційній пропаганді спричинила потужний розвиток вітчизняної кіноіндустрії, особлива увага якої спрямована на виробництво та популяризацію історико-патріотичного ігрового та документального кіно.

Біографія автора

Оксана Семенова, Науково-дослідний інститут українознавства

кандидат історичних наук, старший науковий співробітник відділу української етнології НДІУ

Посилання

SYVKO, A. Cinema and Propaganda. [online] Available at: https://petrimazepa.com/procinema.html [in Ukr.]

Russian Films Boycott. [online] Available at: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%91%D0%BE%D0%B9%D0%BA%D0%BE%D1%82_%D1%80%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B9%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D0%B3%D0%BE_%D0%BA%D1%96%D0%BD%D0%BE [in Ukr.]

BURNASHOV, I. The Ukrainian Cinema Breakthrough (an analytical review based on periodical materials, unpublished and web documents). [online] Available at: https://nlu.org.ua/storage/files/Infocentr/Tematich_ogliadi/2015/2015_kino15.pdf2015 [in Ukr.]

POCHEPTSOV, G. [online] Available at: https://detector.media/authors/242/; POCHEPTSOV, G. [online] Available at: https://zn.ua/author/georgiy-pochepcov [in Rus.]

HOLUBOV, O. Cinema or Propaganda? Crimea in Russian Films. [online] Available at: https://ua.krymr.com/a/kino-chy-propahanda-krym-u-rosiiskykh-filmakh/29585281.html [in Ukr.]

HORLACH, D. You Are Not Brother-2 for Us: Russian Content Is Being Displaced from the Ukrainian Broadcasting. [online] Available at: https://medialab.online/news/vy-nam-ne-brat-2-rosijs-ky-j-kontent-vy-tisnyayut-z-ukrayins-kogo-efiru/ [in Ukr.]

DENYSIUK, S., IVCHENKO, K. (2016). The Impact of Art Films on the Process of Political Socialization. Materialy XLV naukovo-tekhnichnoi konferentsii u Vinnytskomu natsionalnomu tekhnichnomu universyteti (The 45th Scientific and Technical Conference at Vinnytsia National Technical University: 2016. Proceedings), pp. 1–3. [in Ukr.]

State Support of Cinema in Ukraine: Where to Start and to Go? [online] Available at: https://mbr.com.ua/uk/news/analytics/263-derzhavna-pidtrimka-kino-v-ukrayini-z-chogo-pochinali-i-kudi [in Ukr.]

DZHOLOS, O. Information and Psychological War. The Eastern Front. [online] Available at: http://argumentua.com/stati/informatsionno-psikhologicheskaya-voina-vostochnyi-front [in Rus.]

KURYSHKO, D. How Did Ukrainian Cinema Come Alive? [online] Available at: https://www.bbc.com/ukrainian/features-44374696 [in Ukr.]

Documentaries and Special Projects about Anti-Terrorist Operation and War in Donbas. [online] Available at: https://ictv.ua/ua/kino/war/ [in Ukr.]

ZHEREBKO, O. (2017). Current State and Tendencies of Development of Ukrainian Cinematography. National Center of Performing Arts Named after Les Kurbas, (12), p. 18. [in Ukr.]

Law of Ukraine “About Amendments to Several Laws of Ukraine for the Protection of Informational TV-Radio Space of Ukraine”. [online] Available at: https://ips.ligazakon.net/document/JH10L00A?an=3 [in Ukr.]

Shaping Opinion: What Kinds of Films about Donbass Were Demonstrated in Russia? [online] Available at: https://mkset.ru/news/culture/11-06-2019/zatochka-zreniya-kakie-filmy-o-donbasse-pytalis-pokazat-v-rossii [in Rus.]

Reports of Ukrainian State Film Agency. [online] Available at: http://dergkino.gov.ua/ua/text/reports-state-cinema.html [in Ukr.]

BAROVSKA, A., ed., (2016). Information Challenges of Hybrid Warfare: Content, Channels, Mechanisms of Opposition. National Institute for Strategic Studies. 109 p. [in Ukr.]

Cabinet of Ministers of Ukraine. Decree of February 2016, No. 119-p. [online] Available at: https://www.kmu.gov.ua/npas/248862610 [in Ukr.]

KALININA, M. (2015). Documentary as an Instrument of Political and Commercial PR: Ukrainian and Foreign Experience. International Scientific Journal, (6), pp. 46–52. [in Ukr.]

SLIPCHENKO, K. Ukrainian Cinema: Awakening Power, Hidden Threats, and New Expectations. [online] Available at: https://zaxid.net/ukrayinske_kino_probudzhennya_sili_prihovana_zagroza_ta_nova_nadiya_n1413922 [in Ukr.]

KATSIUBA, M. (2015). Influence of a Feature Film on a Political Socialization Process of Personality. Hileia, Vol. 101, pp. 439–442. [in Ukr.]

KATSIUBA, M. (2013). Feature Films as Means of Formation of Mass Political Consciousness. Political Management, (1–2), pp. 136–144. [in Ukr.]

Movie Genre Preferences of Ukrainians. [online] Available at: http://ratinggroup.ua/research/ukraine/kinematograficheskie_predpochteniya_ukraincev.html?fbclid=IwAR3of3p4ecaKA1PcTpYXtygapw0SM9JSigyi5WXgBKGohHVjeKNxO3tOr1U [in Ukr.]

Russian Propaganda Films. [online] Available at: https://www.youtube.com/watch?v=ShbwxcP9eEg [in Ukr]

Crimea in Ukrainian and Russian Cinema. [online] Available at: https://www.youtube.com/watch?v=ydCCZJBu8Ng [in Ukr]

Cinematography Occupation of Donbas: What Kind of Films Are Being Produced on Temporarily Occupied Territories of Ukraine? [online] Available at: https://www.radiosvoboda.org/a/donbas-realii-kino-donbas/30177831.html [in Ukr.]

Channel Coding in Ukraine: Who Will Make Profit, Commentaries of Ukrainians and Threat to National Security. [online] Available at: https://www.radiosvoboda.org/a/koduvannia-telekanaliv/30457617.html [in Ukr.]

LEVYTSKYI, V. (2017). Propaganda in Contemporary Russian Movies. NaUKMA Research Papers. Theory and History of Culture, Vol. 191, pp. 29–32. [in Ukr.]

KRUTOV, M. Kremlin Propaganda. Ukraine Has Forbidden to Broadcast Over 400 Films of the Aggressor Country. [online] Available at: https://www.radiosvoboda.org/a/27163184.html [in Ukr.]

KLYMCHYSHYN, M. On Ideological Front: Young Ukrainian Cinema and Russian Propaganda. [online] Available at: https://lysty.net.ua/norufilms/ [in Ukr.]

SYRCHINA, M., POCHEPTSOV, G. “There Is a Need in a New Ukrainian Mass Hero of Literature and Cinema, Which Is Indispensable for Every Strong Nation”. [online] Available at: https://www.newmedia21.eu/analizi/georgij-pocheptsov-ukraine-nuzhen-svoj-massovy-j-geroj-knig-i-fil-mov-bez-kotorogo-ne-by-vaet-ni-odnoj-sil-noj-natsii/ [in Ukr.]

ZAKUSYLO, M. Ukrainians Support Ukrainization of Broadcasting. [online] Available at: https://detector.media/infospace/article/168405/2019-06-25-ukraintsi-pidtrymuyut-ukrainizatsiyu-efiru-a-demonstratsiyu-nasylstva-na-tb-vvazhayut-shkidlyvoyu-doslidzhennya-natsrady-ta-kmis/ [in Ukr.]

National Strategy for Development of Cinematography in Ukraine for 2015–2020 (Project). Ukrainian State Film Agency. [online] Available at: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/NT1201.html [in Ukr.]

POCHEPTSOV, G. (2000). Information Wars. Basic Military and Communicative Studies. Moscow: Refl-book; Kiev: Vakler, 576 p. [in Rus.]

Development of Cinema Market: Problems and Perspectives. TV5. [online] Available at: https://tv5.zp.ua/news/rozvitok-rinku-ukrayinskogo-kino-problemiperspektivi/ [in Ukr.]

RAZUM, R. “Militia Woman” Is a Maximally Realistic Film about War in Donbass. [online] Available at: https://novorosinform.org/776832 [in Rus.]

The Hidden War. German Journalist Has Made a Film about War in Donbass. [online] Available at: https://aif.ru/politics/world/skrytaya_voyna_nemeckiy_zhurnalist_snyal_film_o_donbasse [in Rus.]

TOLOKOLNIKOVA, K. Reorientation towards Ourselves. [online] Available at: https://detector.media/rinok/article/95600/2014-07-09-pereoriientatsiya-na-sebe/

Anti-Ukrainian Sentiment. [online] Available at: https://uk.wikipedia.org/wiki/Українофобія#У_кіно [in Ukr.]

Film “Distant Bark of the Dog” about a Boy from Donbas Was Included to the School Curriculum of Denmark. [online] Available at: https://www.unian.ua/lite/kino/film-pro-viynu-na-donbasi-viddaleniy-gavkit-sobak-uviyshov-do-shkilnoji-programi-daniji-11301935.html [in Ukr.]

Film “Donbass. The Borderland” as Another Example of Russian Propaganda. [online] Available at: https://istanbul.mfa.gov.ua/news/75435-filym-donbas-okrajina-je-chergovim-jekzemplyarom-rosijsykoji-propagandi [in Ukr.]

FISENKO, T. (2020). Cinematography as a Tool of Public Opinion Formation. Printing Horizon, (1 (8)), pp. 205–223. [in Ukr.]

“The Undeclared War” Documentary Series. [online] Available at: https://tv.suspilne.media/programs/neogoloshena_viyna [in Ukr.]

CHERKASOVA, N. (2015). Ukrainian TV Channels as an Important Support Mechanism of the National Cinema. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu ta mystetstv (Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts), (3), pp. 102–108. [in Ukr.]

What Is Ukrainian Cinematography Lacking? RE: Forma. [online] Available at: https://rada.oporaua.org/novyny/reforma/11591-choho-brakuie-ukrainskomu-kinoreforma [in Ukr.]

CHUPRII, L., NASTOIASHCHA, K. (2011). Development of National Cultural Industries in the Context of Humanitarian Security Support of Ukraine. Politychnyi menedzhment (Political Management), (5), pp. 117–126. [in Ukr.]

SHELOMOVSKA, O. (2016). Cinema on Ukrainian TV Screen: Results of Content-Analysis Listings. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. N. Karazina. Seriia Sotsiolohichni doslidzhennia suchasnoho suspilstva: metodolohiia, teoriia, metody (V. N. Karazin Kharkiv National University. “Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, Methods” Series), (37), pp. 183–193. [in Ukr.]

Citizens’ Attitudes to Mass Media after Elections in 2019 and Start of COVID-19 Pandemic (August 2020). Razumkov Center. [online] Available at: https://razumkov.org.ua/napriamky/sotsiologichni-doslidzhennia/yak-zminylys-upodobannia-ta-interesy-ukraintsiv-do-zasobiv-masovoi-informatsii-pislia-vyboriv-2019r-ta-pochatku-pandemii-covid19-serpen-2020r [in Ukr.]

What Films Do Ukrainians Prefer? [online] Available at: http://sich.zp.ua/iake-kino-poliubliaiut-dyvytys-ukraintsi [in Ukr.]

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-08-03

Номер

Розділ

Актуальне українознавство