Специфіка критики буржуазних теорій у філософії доби «пізньої» УРСР (на прикладі праць Лариси Левчук)
DOI:
https://doi.org/10.30840/2413-7065.2(79).2021.236505Анотація
У статті розглядається специфіка філософської критики в добу «пізньої» УРСР західних концепцій філософії, психології та мистецтва на прикладі книг Лариси Левчук «Мистецтво в боротьбі ідеологій» і «Психоаналіз: від безсвідомого до “втоми свідомості”». Показано специфічне втягнення в радянський філософський дискурс теоретичного доробку психоаналізу у всіх його різновидах, а також ознайомлення за допомогою цих книг радянського читача з ідеями культових митців Заходу. Серед представників «неореалізму», які відігравали значну роль у розвитку мистецтва насамперед Італії та Франції, Л. Левчук зупиняє свою увагу на творах Р. Гуттузо, К. Леві, В. Пратоліні, Р. Росселіні, В. де Сіка, А. Фужерона та ін.
Книгу «Мистецтво в боротьбі ідеологій» видано у 1985 р., коли на офіційному рівні йшлося не стільки про «перебудову», як про «прискорення соціально-економічного розвитку». Книга написана з позицій «філософського соцреалізму», коли виклад і висновки підганяються під ззовні заданий ідеологічний шаблон, хоч і відрізняється професіоналізмом та широтою охоплення матеріалу. На особливу увагу заслуговує застосування авторкою теорії психоаналізу у дослідженні феноменів західного мистецтва.
Книгу «Психоаналіз: від безсвідомого до “втоми свідомості”» опубліковано 1989 р., на піку перебудови. Вона побудована на такому самому типологічному матеріалі (тільки із залученням значно ширшого кола ідей і джерел), засвідчує вільне володіння авторкою цим матеріалом й ідеологічно незашорений його виклад, що вводив читачів у заявлене у книзі коло проблем.
Зазначено, що введення концепцій західної філософської думки та імен західних митців в інтелектуальний обіг суспільства доби УРСР розширювало його світоглядні горизонти, створюючи почуття багатства та різноманітності мистецького і філософського життя за кордоном СРСР. Зняття ідеологічного пресингу у розпал перебудови засвідчило, що частина філософів радянської доби вільно орієнтувалася у світовій філософській, культурологічній і психологічній думці.
Дослідження минулого, у тому числі і філософії доби УРСР, є необхідною умовою для створення цілісної картини тієї епохи та прояснення низки тенденцій сучасності.
Посилання
BZHEZINSKIJ, Z. (1990). Big Failure. The Agony of Communism. Kvintessentsiia: Filosofskyi almanakh (Quintessence. A Philosophical Almanac). Moscow: Politizdat, pp. 256–277. [in Rus.]
BILODID, V. (2011). Stalin and Academic Philosophy in Ukraine. Kyiv: Stylos, 208 p. [in Ukr.]
BUTSYKIN, Ye. (2019). Psychoanalysis and the Ukrainian Word. Ukrainoznavstvo (Ukrainian Studies), Vol. 2 (71), pp. 140–149. [in Ukr.]
BIBIKHIN, V. For Administrative Use. [online]. Available at: https://fil.wikireading.ru/41977 [in Rus.]
HORSKYI, V. (1979). In Search of Truth: (Interaction of Philosophy and Art). Kyiv: Mystetstvo, 156 р. [in Ukr.]
HRABOVSKA, I . (2020). Ukrainian Philosophy / Philosophy in Ukraine during the USSR as a Problem of Modern Humanitarian Discourse. Ukrainoznavchyi almanakh (Ukrainian Studies Almanac), Vol. 27, pp. 69–77. [in Ukr.]
HRABOVSKA, I. (2020). Some Methodological Problems of Philosophy in Modern Ukrainian Humanitarian Discourse. Monografia pokonferencyjna «SCIENCE, RESEARCH, DEVELOPMENT» #34 PHILOLOGY, SOCIOLOGY AND CULTUROLOGY». Paris, pp. 5–8. [online]. Available at: http://конференция.com.ua/files/106_05_xi_2020_s.pdf [in Ukr.]
KOTSIUBA, M. (2019). The Ways of Investigating Latent Western Discourse in the Soviet Philosophy. Ukrainoznavstvo (Ukrainian Studies), Vol. 2 (71), pp. 150–157. [in Ukr.]
LEVCHUK, L. (1985). Art in the Struggle of Ideologies. Kyiv: Vydavnytstvo Politychnoi literatury Ukrainy, 149 р. [in Ukr.]
LEVCHUK, L. (1989). Psychoanalysis: From the Unconscious to “Fatigue from Consciousness”. Kyiv: Vyshcha shkola, 183 p. [in Rus.]
LEVCHUK, L. (2002). Philosophical Encyclopedic Dictionary. Kyiv: Abrys, pp. 324–325. [in Ukr.]
LISOVYI, V. (2014). Memoirs. Poetry. Kyiv: Smoloskyp, 664 p. [in Ukr.]
MINUTKO, I. (2004). Yurii Andropov. Reality and Myth. Moscow: AST-Press Kniga, 368 p. [in Rus.]
SHULHA, R. (2016). Levchuk Larysa Timofeevna. In: I. Dziuba, A. Zhukovskyi, M. Zhelezniak, eds., et al. Encyclopedia of Modern Ukraine: An Electronic Version [Website]. NAS of Ukraine, NTSh. [online]. Kyiv: Institute of Encyclopedic Studies of NASU. Available at: http://esu.com.ua/search_articles.php?id=53998 [in Ukr.]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Ірина Грабовська, Сергій Грабовський Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons 2.0 із зазначенням авторства — Некомерційна — Без похідних творів, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі. Змінювати матеріал і використовувати його в комерційних цілях заборонено.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).