Українська революція 1917–1921 років у пропагандистському дискурсі російського більшовизму: фільм Тимофія Левчука «Киевлянка» (1958)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.30840/2413-7065.3(80).2021.241993

Анотація

Кіно постає одним із тих унікальних культурологічних феноменів, історія яких постійно привертає увагу дослідників. У XX ст. цей феномен визначав не лише напрям естетичних трансформацій культурного розвитку, але й впливав на формування ідеологій та зміцнення політичних режимів. Нині ця тема є особливо актуальною з огляду на те, що методи пропаганди, характерні для диктаторських систем (зокрема для радянського тоталітарного режиму), активно використовуються антидемократичною російською владою для досягнення своїх політичних цілей.
Особливий інтерес у контексті «гібридної війни» Росії проти України, яка триває сьогодні, викликає конструювання в кінематографі періоду СРСР образу «українського буржуазного націоналіста», адже інструментальні технології ідеологічного маніпулювання, які застосовувалися під час створення такого кшталту кінострічок, показали свою ефективність у формуванні світогляду «нової радянської людини». Форми такого типу свідомості і досі продовжують впливати на політичний вибір значної частини громадян нашої держави.
Фільм «Киевлянка», який аналізується у статті, був знятий 1958 р. українським радянським режисером Т. Левчуком на Київській кіностудії ім. О. Довженка. Стрічка є класичним прикладом ідеологічно заангажованої кінопродукції, тому на її прикладі доречно простежити технологічні принципи та конструктивні моделі, які застосовував радянський режим для фальсифікації історії України у XX ст. і особливо – подій, пов’язаних із Українською революцією 1917–1921 рр. У фільмі реалії Української революції зазнають системного спотворення, мета яких полягала у нав’язуванні глядачеві радянської версії того, як більшовикам в Україні вдалося встановити свою диктатуру. Зокрема, тотально сфальсифіковано факти, пов’язані зі спробою більшовиків захопити владу у Києві в жовтні 1917 р., з боями за завод «Арсенал» у січні 1918 р., укладанням мирного договору між УНР та Німеччиною. Радянська пропаганда у такий спосіб намагалася сформувати у глядача лояльний до «радянської імперії» тип психологічного сприйняття реальності.

Біографії авторів

Олександр Хоменко, Національний музей історії України

кандидат історичних наук, науковий співробітник відділу «Музей Української революції 1917–1921 років» Національного музею історії України

Богдан Скопненко, Національний музей історії України

кандидат історичних наук, провідний науковий співробітник відділу «Музей Української революції 1917–1921 років» Національного музею історії України

Посилання

Britain Fined Russia Today for Lying about Ukraine, Skrypal’s Poisoning, and Conflicts in Syria. [online] Available at: https://lb.ua/world/2019/07/26/433196_britaniya_oshtrafovala_russia_today.html [in Ukr.]

BRIUKHOVETSKA, L. (2007). Ivan Mykolaichuk. Kyiv: Atlant YuIemSI, 63 р. [in Ukr.]

BRIUKHOVETSKA, L. (2006). Yuri Illienko’s Film World. Kyiv: Zadruha, 288 р. [in Ukr.]

BRIUKHOVETSKA, L. (2008). Movies of the Youth. Kyiv: Zadruha, 176 р. [in Ukr.]

BRIUKHOVETSKA, L. (2018). An Interrupted Flight. Ukrainian Cinema of AUPCA Times. An Attempt of Reconstruction. Kyiv: Kyiv-Mohyla Academy Press, 570 р. [in Ukr.]

Opening of Banks. (1917). Robitnycha Hazeta, (174). Kyiv. [in Ukr.]

In the Minor Council. Meeting on October 26. (1917). Nova Rada, (174). Kyiv. [in Ukr.]

V. M. (1917). The Ukrainian Question. Kievlyanin, (244). Kyiv. [in Rus.]

HNATIUK, O. (2017). Behind the Scenes of the “PKP” Movie. The Struggle against the Memory of the Ukrainian Revolution on the Example of the 1926 Film. In: Revoliutsiia, derzhavnist, natsiia: Ukraina na shliakhu samostverdzhennia (1917–1921 rr.): materialy mizhnarodnoi konferentsii (Proceedings of the International Conference “Revolution, Statehood, Nation: Ukraine on the Path of Self-Establishment (1917–1921)”). Kyiv–Chernihiv: Siversk Center for Post-Graduate Education, рp. 352–371. [in Ukr.]

GYUNTER, Kh. (2000). Archetypes of the Soviet Culture. In: Socialist Realist Canon. Saint Petersburg: Akademicheskiy proekt, рp. 743–784. [in Rus.]

DOBRENKO, Ye. (2008). Museum of the Revolution. Soviet Cinema and the Stalinist Historical Narrative. Moscow: Novoye literaturnoye obozreniye, 424 р. [in Rus.]

DOROSHENKO, D. (1949). My Memories of the Ancient Past (1901–1914). Wіnnіpeg: Tryzub, 167 р. [in Ukr.]

DOROSHENKO, D. (1969). My Memories of the Recent Past (1914–1920). Munich: Ukrainske vydavnytstvo, 543 р. [in Ukr.]

YEFIMENKO, H. “Reptiles Came to Life”. How the Central Rada Saved the October Coup. [online] Аvailable at: https://www.dsnews.ua/ukr/nasha_revolyutsiya_1917/-ozhili-reptiliyi-yak-ukrayintsi-zhovtneviy-perevorot-ryatuvali-10112017220000 [in Ukr.]

KRAKAUER, Z. (2009). From Caligari to Hitler: The Psychological History of the German Cinema. Kyiv: Hrani-T, 384 р. [in Ukr.]

Regional Committee for the Protection of the Revolution in Ukraine. (1917). Nova Rada, (173). Kyiv. [in Ukr.]

Latvia Banned the Russian TV Channel Russia Today and Called on the EU to Do the Same. [online] Available at: https://lb.ua/world/2020/06/30/460923_latviya_zapretila_rossiyskiy.html [in Ukr.]

LYTVYN, S. (200). Simon Petliura and the Army. On Assessments in the Ukrainian Historiography. Viiskovo-istorychnyi almanakh (Military and Historical Almanac), (1). Kyiv, рp. 45–54. [in Ukr.]

LUNACHARSKIY, A. A Conversation with V. I. Lenin about Cinema. [online] Аvailable at: http://lunacharsky.newgod.su/lib/o-kino/beseda-s-v-i-leninym-o-kino/ [in Rus.]

Proceedings of the Meeting of the Minor Council on August 28, 1917. (1997). In: Ukrainian Central Council. Documents and Materials: In Two Volumes. Vol. 1. Kyiv: Naukova dumka, рp. 270. [in Ukr.]

Observations. (1917). Kievlyanin, (254). Kyiv. [in Rus.]

Essays on the History of the Ukrainian Revolution of 1917–1921. In Two Books. (2011). Book 1. Kyiv: Naukova dumkа, 390 р. [in Ukr.]

Our and Their Tasks. (1917). Robitnycha hazeta, (177). Kyiv. [in Ukr.]

Opposition Are Fascists! How It Was 10 Years Ago. [online] Аvailable at: http://www.istpravda.com.ua/artefacts/2013/05/24/124685/# [in Ukr.]

PETLIURA, S. (1993). A Letter to the General-Cornet Nikolai Udovychenko. In: Articles. Kyiv: Dnipro, рp. 220–228. [in Ukr.]

PETRIV, V. (1927). On the Brest Peace, Part 1 of Memories from the Times of the Ukrainian Revolution (1917–1921). Lviv: Chervona kalyna, 180 р. [in Ukr.]

PIMENOV, O. Cartoons in Russia and Germany during the First World War. [online] Аvailable at: https://historyrussia.org/tsekh-istorikov/monographic/karikatury-v-rossii-i-germanii-kak-sredstvo-vedeniya-informatsionnoj-vojny-v-gody-pervoj-mirovoj-vojny.html [in Rus.]

POLISHCHUK, O. These Are Not Toys. Where the Totalitarian Sect of Methodologists Will Lead Putin. [online] Аvailable at: http://www.dsnews.ua/world/eto-ne-igrushki-kuda-zavedet-putina-totalitarnaya-sekta-08122016154100 [in Rus.]

Minutes of the Meeting of the Commission for the Development of Conditions for the Cessation of Hostilities in Kiev on October 31, 1917. (1917). Robitnycha hazeta, (174). Kyiv. [in Rus.]

The Russian TV Channel Russia Today Stops Broadcasting in Washington. [online] Аvailable at: https://lb.ua/world/2018/03/30/393978_rossiyskiy_telekanal_russia_today.html [in Ukr.]

SERGEYTSEV, T. Ukraine Chooses a “Master” Itself. [online] Аvailable at: https://www.youtube.com/watch?v=YW9PZpA4vNY [in Rus.]

SPIVAK, G. (2006). Literary Representation of Subordination: A Female Text from the Third World. In: In Other Worlds. Essays on Cultural Policy. Kyiv: Vsesvit, рp. 429–478. [in Ukr.]

The Seventh Session of the Central Council. Morning Meeting on October 29. (1917). Nova Rada, (174). Kyiv. [in Ukr.]

The Third All-Ukrainian Military Congress. (1917). Nova Rada, (175). Kyiv. [in Ukr.]

TRYMBACH, S. (2017). Cinema Was Born in Ukraine. Kyiv: Sammit-knyha, 384 р. [in Ukr.]

TRYMBACH, S. (2007). Oleksandr Dovzhenko: The Death of the Gods. Identification of the Author in the National Time and Space. Vinnytsia: HLOBUS-PRES, 800 р. [in Ukr.]

Ukrainian Army in Kyiv.(1917). Narodna volia, (149). Kyiv. [in Ukr.]

KHARKHUN, V. (2009). Socialist Realist Canon in the Ukrainian Literature: Genesis, Development, Modifications. Nizhyn: Hidromaks, 505 р. [in Ukr.]

SHULGIN, V. (1919). They Are Back. Kievlyanin, (1). Kyiv. [in Rus.]

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-10-28

Номер

Розділ

Історичні студії