Українська революція 1917–1921 років у пропагандистському дискурсі російського більшовизму: фільм Тимофія Левчука «Киевлянка» (1958)
DOI:
https://doi.org/10.30840/2413-7065.3(80).2021.241993Анотація
Кіно постає одним із тих унікальних культурологічних феноменів, історія яких постійно привертає увагу дослідників. У XX ст. цей феномен визначав не лише напрям естетичних трансформацій культурного розвитку, але й впливав на формування ідеологій та зміцнення політичних режимів. Нині ця тема є особливо актуальною з огляду на те, що методи пропаганди, характерні для диктаторських систем (зокрема для радянського тоталітарного режиму), активно використовуються антидемократичною російською владою для досягнення своїх політичних цілей.
Особливий інтерес у контексті «гібридної війни» Росії проти України, яка триває сьогодні, викликає конструювання в кінематографі періоду СРСР образу «українського буржуазного націоналіста», адже інструментальні технології ідеологічного маніпулювання, які застосовувалися під час створення такого кшталту кінострічок, показали свою ефективність у формуванні світогляду «нової радянської людини». Форми такого типу свідомості і досі продовжують впливати на політичний вибір значної частини громадян нашої держави.
Фільм «Киевлянка», який аналізується у статті, був знятий 1958 р. українським радянським режисером Т. Левчуком на Київській кіностудії ім. О. Довженка. Стрічка є класичним прикладом ідеологічно заангажованої кінопродукції, тому на її прикладі доречно простежити технологічні принципи та конструктивні моделі, які застосовував радянський режим для фальсифікації історії України у XX ст. і особливо – подій, пов’язаних із Українською революцією 1917–1921 рр. У фільмі реалії Української революції зазнають системного спотворення, мета яких полягала у нав’язуванні глядачеві радянської версії того, як більшовикам в Україні вдалося встановити свою диктатуру. Зокрема, тотально сфальсифіковано факти, пов’язані зі спробою більшовиків захопити владу у Києві в жовтні 1917 р., з боями за завод «Арсенал» у січні 1918 р., укладанням мирного договору між УНР та Німеччиною. Радянська пропаганда у такий спосіб намагалася сформувати у глядача лояльний до «радянської імперії» тип психологічного сприйняття реальності.
Посилання
Britain Fined Russia Today for Lying about Ukraine, Skrypal’s Poisoning, and Conflicts in Syria. [online] Available at: https://lb.ua/world/2019/07/26/433196_britaniya_oshtrafovala_russia_today.html [in Ukr.]
BRIUKHOVETSKA, L. (2007). Ivan Mykolaichuk. Kyiv: Atlant YuIemSI, 63 р. [in Ukr.]
BRIUKHOVETSKA, L. (2006). Yuri Illienko’s Film World. Kyiv: Zadruha, 288 р. [in Ukr.]
BRIUKHOVETSKA, L. (2008). Movies of the Youth. Kyiv: Zadruha, 176 р. [in Ukr.]
BRIUKHOVETSKA, L. (2018). An Interrupted Flight. Ukrainian Cinema of AUPCA Times. An Attempt of Reconstruction. Kyiv: Kyiv-Mohyla Academy Press, 570 р. [in Ukr.]
Opening of Banks. (1917). Robitnycha Hazeta, (174). Kyiv. [in Ukr.]
In the Minor Council. Meeting on October 26. (1917). Nova Rada, (174). Kyiv. [in Ukr.]
V. M. (1917). The Ukrainian Question. Kievlyanin, (244). Kyiv. [in Rus.]
HNATIUK, O. (2017). Behind the Scenes of the “PKP” Movie. The Struggle against the Memory of the Ukrainian Revolution on the Example of the 1926 Film. In: Revoliutsiia, derzhavnist, natsiia: Ukraina na shliakhu samostverdzhennia (1917–1921 rr.): materialy mizhnarodnoi konferentsii (Proceedings of the International Conference “Revolution, Statehood, Nation: Ukraine on the Path of Self-Establishment (1917–1921)”). Kyiv–Chernihiv: Siversk Center for Post-Graduate Education, рp. 352–371. [in Ukr.]
GYUNTER, Kh. (2000). Archetypes of the Soviet Culture. In: Socialist Realist Canon. Saint Petersburg: Akademicheskiy proekt, рp. 743–784. [in Rus.]
DOBRENKO, Ye. (2008). Museum of the Revolution. Soviet Cinema and the Stalinist Historical Narrative. Moscow: Novoye literaturnoye obozreniye, 424 р. [in Rus.]
DOROSHENKO, D. (1949). My Memories of the Ancient Past (1901–1914). Wіnnіpeg: Tryzub, 167 р. [in Ukr.]
DOROSHENKO, D. (1969). My Memories of the Recent Past (1914–1920). Munich: Ukrainske vydavnytstvo, 543 р. [in Ukr.]
YEFIMENKO, H. “Reptiles Came to Life”. How the Central Rada Saved the October Coup. [online] Аvailable at: https://www.dsnews.ua/ukr/nasha_revolyutsiya_1917/-ozhili-reptiliyi-yak-ukrayintsi-zhovtneviy-perevorot-ryatuvali-10112017220000 [in Ukr.]
KRAKAUER, Z. (2009). From Caligari to Hitler: The Psychological History of the German Cinema. Kyiv: Hrani-T, 384 р. [in Ukr.]
Regional Committee for the Protection of the Revolution in Ukraine. (1917). Nova Rada, (173). Kyiv. [in Ukr.]
Latvia Banned the Russian TV Channel Russia Today and Called on the EU to Do the Same. [online] Available at: https://lb.ua/world/2020/06/30/460923_latviya_zapretila_rossiyskiy.html [in Ukr.]
LYTVYN, S. (200). Simon Petliura and the Army. On Assessments in the Ukrainian Historiography. Viiskovo-istorychnyi almanakh (Military and Historical Almanac), (1). Kyiv, рp. 45–54. [in Ukr.]
LUNACHARSKIY, A. A Conversation with V. I. Lenin about Cinema. [online] Аvailable at: http://lunacharsky.newgod.su/lib/o-kino/beseda-s-v-i-leninym-o-kino/ [in Rus.]
Proceedings of the Meeting of the Minor Council on August 28, 1917. (1997). In: Ukrainian Central Council. Documents and Materials: In Two Volumes. Vol. 1. Kyiv: Naukova dumka, рp. 270. [in Ukr.]
Observations. (1917). Kievlyanin, (254). Kyiv. [in Rus.]
Essays on the History of the Ukrainian Revolution of 1917–1921. In Two Books. (2011). Book 1. Kyiv: Naukova dumkа, 390 р. [in Ukr.]
Our and Their Tasks. (1917). Robitnycha hazeta, (177). Kyiv. [in Ukr.]
Opposition Are Fascists! How It Was 10 Years Ago. [online] Аvailable at: http://www.istpravda.com.ua/artefacts/2013/05/24/124685/# [in Ukr.]
PETLIURA, S. (1993). A Letter to the General-Cornet Nikolai Udovychenko. In: Articles. Kyiv: Dnipro, рp. 220–228. [in Ukr.]
PETRIV, V. (1927). On the Brest Peace, Part 1 of Memories from the Times of the Ukrainian Revolution (1917–1921). Lviv: Chervona kalyna, 180 р. [in Ukr.]
PIMENOV, O. Cartoons in Russia and Germany during the First World War. [online] Аvailable at: https://historyrussia.org/tsekh-istorikov/monographic/karikatury-v-rossii-i-germanii-kak-sredstvo-vedeniya-informatsionnoj-vojny-v-gody-pervoj-mirovoj-vojny.html [in Rus.]
POLISHCHUK, O. These Are Not Toys. Where the Totalitarian Sect of Methodologists Will Lead Putin. [online] Аvailable at: http://www.dsnews.ua/world/eto-ne-igrushki-kuda-zavedet-putina-totalitarnaya-sekta-08122016154100 [in Rus.]
Minutes of the Meeting of the Commission for the Development of Conditions for the Cessation of Hostilities in Kiev on October 31, 1917. (1917). Robitnycha hazeta, (174). Kyiv. [in Rus.]
The Russian TV Channel Russia Today Stops Broadcasting in Washington. [online] Аvailable at: https://lb.ua/world/2018/03/30/393978_rossiyskiy_telekanal_russia_today.html [in Ukr.]
SERGEYTSEV, T. Ukraine Chooses a “Master” Itself. [online] Аvailable at: https://www.youtube.com/watch?v=YW9PZpA4vNY [in Rus.]
SPIVAK, G. (2006). Literary Representation of Subordination: A Female Text from the Third World. In: In Other Worlds. Essays on Cultural Policy. Kyiv: Vsesvit, рp. 429–478. [in Ukr.]
The Seventh Session of the Central Council. Morning Meeting on October 29. (1917). Nova Rada, (174). Kyiv. [in Ukr.]
The Third All-Ukrainian Military Congress. (1917). Nova Rada, (175). Kyiv. [in Ukr.]
TRYMBACH, S. (2017). Cinema Was Born in Ukraine. Kyiv: Sammit-knyha, 384 р. [in Ukr.]
TRYMBACH, S. (2007). Oleksandr Dovzhenko: The Death of the Gods. Identification of the Author in the National Time and Space. Vinnytsia: HLOBUS-PRES, 800 р. [in Ukr.]
Ukrainian Army in Kyiv.(1917). Narodna volia, (149). Kyiv. [in Ukr.]
KHARKHUN, V. (2009). Socialist Realist Canon in the Ukrainian Literature: Genesis, Development, Modifications. Nizhyn: Hidromaks, 505 р. [in Ukr.]
SHULGIN, V. (1919). They Are Back. Kievlyanin, (1). Kyiv. [in Rus.]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Олександр Хоменко, Богдан Скопненко Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons 2.0 із зазначенням авторства — Некомерційна — Без похідних творів, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі. Змінювати матеріал і використовувати його в комерційних цілях заборонено.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).