Українська мова та культура в Кримській області УРСР в 1950–1960-х роках: від розвитку до занепаду

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.30840/2413-7065.4(81).2021.249061

Ключові слова:

Крим, українська мова, освіта, культура, русифікація

Анотація

У статті здійснено аналіз історії становлення національних шкіл у Криму в 1950–1960-х рр., розкрито специфіку та наслідки діяльності партійних, державних структур щодо здійснення національної політики у сфері функціонування культурно-освітніх закладів. У зв’язку з передачею Кримської області до складу Української РСР Кримський обком Комуністичної партії України вважав необхідним впровадження у 1954–1955 навчальному році вивчення української мови і літератури в школах Кримської області.
Незважаючи на прийняття 9 березня 1955 р. Радою Міністрів СРСР розпорядження про звільнення учнів початкових, семирічних і середніх шкіл союзних республік від обов’язкового вивчення мови корінної національності союзної республіки, Кримський обком продовжував проводити планомірну політику, спрямовану на вивчення української мови, починаючи з 2 класу, в усіх школах півострова. Динаміка зростання україномовних навчальних закладів простежувалася до початку 1960-х років. У статті актуалізується увага на методологічних підходах до вивчення української мови та літератури, зокрема уникненні формалізму, коли перевага надавалася, в першу чергу, оволодінню учнями розмовної мови. Сприяли цьому і організація позакласної роботи, проведення літературно-мистецьких вечорів тощо. Методисти спеціально створеного кабінету української мови в Кримському обласному інституті удосконалення кваліфікації вчителів постійно проводили моніторінг стану викладанння української мови, велика увага приділялася організації проходження курсової перепідготовки вчителів.
З середини 1960-х років вищим керівництвом послідовно здійснювалася політика, спрямована на повне витіснення української мови з шкільної освіти. Русифікація охопила всі галузі культурного життя: видання преси, наукової, художньої літератури, шкільну та вищу освіту, мистецьке життя. Це призвело до того, що в Кримській області був найвищий, порівняно з іншими областями, відсоток українців, зросійщених за мовою.

Біографія автора

Олена Газізова, Науково-дослідний інститут українознавства

кандидат історичних наук, завідувачка відділу освітніх технологій та популяризації українознавства НДІУ

Посилання

Smolii, V., Kulchytskyi, S., Yakubova, L. (2016). Donbas and Crimea in the Economic, Sociopolitical, and Ethnocultural Space of Ukraine: Historical Experience, Modern Challenges, Perspectives (An Analytical Report). Kyiv: NAS of Ukraine, Institute of History of Ukraine, 616 p. [in Ukr.]

Volvach, P. (2021). Ukrainian Spring in Crimea. Kyiv: 7BTs, 267 p. [in Ukr.]

Kotyhorenko, V. (2005). Crimean Tatar Repatriates: Problems of Social Adaptation. Kyiv: Svitohliad, 222 p. [in Ukr.]

KURAS, I., ed., (2005). Crimea in Ethnopolitical Dimension. Kyiv: Svitohliad, 533 p. [in Ukr.]

Bazhan, O., Blashchuk, M., BorIak, H., et al., comps. (2016). Crimea under Social and Political Transformations (1940–2015): Collected Documents and Materials. Kyiv: NAS of Ukraine, Institute of History of Ukraine, 1092 p. [in Ukr.]

National Composition of the Population of Ukraine. (According to the All-Ukrainian Population Census of 1989). (1991). Part 1. Kyiv, 219 p. [in Ukr.]

Serhiichuk, V. (2016). Ukrainian Crimea. Vyshhorod: PE Serhiichuk, 362 p. [in Ukr.]

-10. Central State Archives of NGOs of Ukraine. [in Ukr.]

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-01-22

Номер

Розділ

Історичні студії