Антропологічна специфіка української філософії в перспективі культурно-предикативного аналізу

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.30840/2413-7065.1(82).2022.255170

Анотація

Головною метою статті є аналіз твердження філософської україністики про антропологічну специфіку української філософської думки засобами історико-філософського культурно-предикативного аналізу. Методологію дослідження визначили передусім концепція культурного приписування і перекладу в діалозі мов історичних культур Познанської методологічної школи (Є. Топольський, В. Вжосек, Е. Доманська) та культурологічний підхід в історико-філософському українознавстві (В. Горський, С. Руденко). Твердження мови історико-філософського українознавства досліджується засобами історико-філософського культурно-предикативного аналізу. Останній є специфічною гуманітарно-науковою дослідницькою стратегією, котра пропонується нами в якості засобу вивчення комунікативної специфіки та синтаксичної коректності мови історико-філософської теорії. Вивчення комунікативної специфіки відбувається в перспективі модернізованих версій метафізичної, феноменологічної і діалектичної логік. Перша розуміється як логіка трансцендентної метафізики, друга – як логіка іманентної метафізики, а третя ж – як логіка процесуальної метафізики. Такий підхід забезпечує якісне і комплексне осмислення досліджуваних тверджень. Твердження мови історико-філософської теорії узагальнюються в її іменах, залежно від перспективи однієї з трьох версій логіки філософських міркувань. Пропонований історико-філософський культурно-предикативний аналіз комунікативної специфіки і синтаксичної коректності тверджень мови української історико-філософської теорії відкриває нові виміри для дослідження антропологічної специфіки української філософії.

Біографія автора

Ярослав Гнатюк, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

кандидат філософських наук, доцент кафедри філософії, соціології та релігієзнавства
Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника

Посилання

ARTIUKH, V. (2014). How Did the Ukrainian Philosophical Process Become Possible? Istoriia filosofsko-osvitnoi dumky (History of Philosophical and Educational Thought), (1), pp. 296–310. [in Ukr.]

HNATIUK, Ya. (2010). Ukrainian Cordocentrism in the Conflict of Mythologies and Interpretations. Ivano-Frankivsk: Symfoniia-forte, 184 p. [in Ukr.]

HNATIUK, Ya. (2019). Communicative Potential of the Cultural Predication Ivano-Frankivsk: Lileia-NV, 304 p. [in Ukr.]

HORSKYI, V., KYSLIUK, K. (2004). History of Ukrainian Philosophy: A Study Guide. Kyiv: Lybid, 488 p. [in Ukr.]

YARMUS, S. (1988–1989). Cordocentrism as the Basis of Ukrainian Spirituality and Philosophy. In: V. YANIV, ed., Yuvileinyi zbirnyk prats naukovoho konhresu u 1000-littia khreshhennia Rusy-Ukrainy (Anniversary Collection of Works of the Scientific Congress Devoted to the 1000th Anniversary of The Baptism of Rus-Ukraine). Munich: Ukrainian Free University Press, pp. 402–415. [in Ukr.]

YOSYPENKO, S. (2014). National Philosophic Traditions as an Object of Reflection in The Field of The History of Philosophy. Sententiae, (30), pp. 52–61. [in Ukr.]

KHAMITOV, N., GARMASH, L., KRYLOVA, S. (2000). History of Philosophy: The Problem of Man and His Limits: A Study Guide. Kyiv: Naukova dumka, 271 p. [in Ukr.]

CAUSSAT, P. (2014). „Could ‘National Philosophy’ Be a Strictly Defined Research Object?” Ebb and Flow Between the Unit (Common) and Multiple (Differential). Sententiae, (30), pp. 62–79. [in Ukr.]

KULCHYTSKYI, O. (1995). Fundamentals of Philosophy and Philosophical Sciences. Munich-Lviv: Ukrainian Free University, 164 p. [in Ukr.]

LISOVYI, V. (1994). Ukrainian Philosophy in the Context of National Culture. In: M. TYMOSHYK, ed., The History of Philosophy of Ukraine: A Study Guide. Kyiv: Lybid. [in Ukr.]

LYSYI, I. (2004). Philosophical and Artistic Culture. Kyiv: Kyiv-Mohyla Academy Press, 368 p. [in Ukr.]

LYSYI, I. (2013). National and Cultural Identity of Philosophy: Seven Approximations to The Topic. Kyiv: Kyiv-Mohyla Academy Press, 180 p. [in Ukr.]

PETRUSHENKO, V. (2009). Explanatory Dictionary of Basic Philosophical Concepts. Lviv: Lviv Polytechnic National University Press. [in Ukr.]

SHEVCHENKO, V. (2008). Ukrainian Philosophy in the System of Ukrainian Studies. Kyiv: Personal Publishing, 240 p. [in Ukr.]

SYMCHYCH, M. (2012). „Ukrainian Philosophy”: Historical-Philosophical Canon or Research Project? Humanitarni studii (Humanities Studies), (12), pp. 87–92. [in Ukr.]

VUSATYUK, O. (2006). Ukrainian Philosophy. In: I. ANDRUSHCHENKO, O. VUSATYUK, S. LYNETSKIY, A. SHUBA, The Philosophical Dictionary. Kyiv: A.S.K., 1056 p. [in Rus.]

ZAKYDALSKYI, T. (1991). The Concept of The Heart in Ukrainian Philosophical Thought. Filosofska i sotsiolohichna dumka (Philosophical and Sociological Thought), (8), pp. 127–138. [in Ukr.]

DOMAŃSKA, E. (2010). What Methodology Does Contemporary Humanities Need? Tektsty Drugie, (12), pp. 45-55. [in Pol.]

TOPOLSKI, J. (2016). Theoretical Problems of The Historical Knowledge. An Anthology of Texts. Poznań: Wydawnictwo Nauka i Innowacje, 346 p. [in Pol.]

KANDULSKI, S. (2014). Defining History of Mentalities. In: A. BEŁKOT, S. KANDULSKI, M. KOSIŃSKA, Cultural Theory and History: The Change and Everyday Life. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 112 p. [in Eng.]

RUDENKO, S. (2018). History of Ukrainian Philosophy: Teaching and Evaluation Methodology. Future Human Image, (10), pp. 85-91. [in Eng.]

WRZOSEK, W. (1994). The Problem of Cultural Imputation in History. Poznań Studies in the Philosophy of the Sciences and the Humanities, (41), pp. 135–144. [in Eng.]

WRZOSEK, W. (2014). Dogmatic „Methodist” against The Methodology of History. Kwartalnik Historyczny Rocznik CXXI (The Historical Quarterly Yearbook CXXI), (2), pp. 379–405. [in Eng.]

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-31

Номер

Розділ

Філософські проблеми українознавства