Універсальні мистецькі цінності та етнокультурні чинники музичної творчості Р. Глієра: історико-культурний аспект
DOI:
https://doi.org/10.30840/2413-7065.2(87).2023.279840Анотація
У статті на основі творчого, коректного у джерелознавчому та пізнавальному сенсах використання історичних джерел, документальних матеріалів, безпосередньо чи опосередковано пов’язаних з мистецькою спадщиною відомого вітчизняного композитора Р. Глієра, оригінальних ретроспективних та сучасних наукових досліджень, енциклопедичних видань здійснено спробу під кутом системного та комплексного підходів розкрити особливості та основні складові музичного стилю уславленого композитора, виокремити та зробити аналіз пріоритетних етнокультурних чинників його музичної творчості. Дослідження біографічних сюжетів і творчого шляху Р. Глієра розглядається як важливий методологічний та світоглядний орієнтир у вивченні музичної творчості композитора. Саме прискіпливий неупереджений аналіз цих аспектів допомагає з’ясувати передумови і джерела формування музичної культури Р. Глієра, його культурно-мистецьких поглядів. Чільне місце у музичній спадщині відомого композитора займає, зокрема, використання фольклорного побуту, народних пісень, танцювальних мелодій українців. У таких його високохудожніх симфонічних картинах, як, наприклад, «Запорожці», переконливо розкрито національні детермінанти та чинники мистецьких творів, глибоке відчуття композитором неповторності українського народного мелосу.
В сучасних умовах значно актуалізуються питання, присвячені вивченню особливостей мистецької спадщини музичного стилю Рейнгольда Моріцевича Глієра (1875–1956) щодо його унікальних етнонаціональних складових. Дослідження цієї проблематики має важливе значення для поглиблення професійних якостей сучасних митців у царині музичної культури, забезпечення спадкоємності історико-культурних традицій різних поколінь українців, виявлення тенденцій та ознак соціокультурної ідентифікації творчої особистості.
Посилання
LIATOSHYNSKYI, B. (2002). Epistolary Heritage: in 2 Volumes. Volume 1: Borys Liatoshynskyi. – Reinhold Gliere. Letters (1914-1956). Kyiv, 768 p. [in Ukr.]
BOGUSLAVSKYI, S. (1930). Reinhold Moritzevich Gliere. 2nd ed., ext. Music Department. Moscow: State Publishing House, 65 p. [in Rus.]
BELZA, I. (1955). R. M. Gliere. Moscow: Music Fund of the USSR, 70 p. [in Rus.]
GLIERE, R. (1953). People is a Great Teacher. Soviet Music (Sovetskaia Muzyka), №1, pp. 11–14. [in Rus.]
GLIERE, R. (1955). Memories about Taneev. Soviet Music (Sovetskaia Muzyka), №7, pp. 41–50. [in Rus.]
GLIERE, R. (1975). Articles and Memoirs. Moscow: Music, 219 p. [in Rus.]
GULINSKAIA, Z. (1986). Reinhold Moritzevich Gliere. Moscow: Music, 222 p. [in Rus.]
IKONNIKOV, A. (1955). Author Evening of R. Gliere. Soviet Music (Sovetskaia Muzyka), №4, 111 p. [in Rus.]
KATONOVA, S. (1960). Ballets by R. M. Gliere. Moscow: Soviet Composer, 24 p. [in Rus.]
KOREV, Yu. (1951). «Bronze Horseman” by R. Gliere. Moscow – Leningrad: State Musical Publishing House, 56 p. [in Rus.]
LEONOVA, M. (1962). Symphonic Works of R.M. Gliere (Symphonies, One-Part Compositions, Concerts): A Guidebook. Moscow: Soviet Composer, 115 p. [in Rus.]
LEONOVA, M. (1965). Ukrainian Element in the Symphonic Work of R.M. Gliere. Narodna tvorchist ta etnohrafiia (Folk Art and Ethnography), №4, pp. 50–54. [in Ukr.]
MIROSHNYCHENKO, S. (2004). Stylistic and Non-Stylistic in Polyphony. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho. Zbirka statei (Scientific Bulletin of the National Academy of Music of Ukraine Named after P. I. Tchaikovskyi. A Collection of Articles.). Kyiv, Vol. 38, pp. 41-53. [in Ukr.]
KELDYSH, H., ed. (1990). Musical Encyclopedic Dictionary. Moscow: Soviet Encyclopedia, 672 p. [in Rus.]
PETROVA, N. (1875). Reinhold Moritzevich Gliere 1875-1956. A Brief Outline of Life and Work. Leningrad: State Musical Publishing House, 117 p. [in Rus.]
Reinhold Moritzevich Gliere. Articles. Memories. Materials. (1965). Moscow- Leningrad: Music, Vol. 1, 390 p. [in Rus.]
KOPOT, I., NOVOSELSKYI, K., eds. (2014). Reinhold Gliere – Borys Liatoshynskyi. Life and Creativity in the Context of Culture: a Collection of Articles. Zhytomyr: PE Yeveniuk O. O. Publishing House, 328 p. [in Ukr.]
SEZHINSKIY, K. (1940). R. M. Gliere. 2nd ed., rev. and ext. Moscow – Leningrad: State Musical Publishing House, 50 p. [in Rus.]
SKREBKOV, S. (1973). Artistic Principles of Musical Styles. Moscow: Music, 448 p. [in Rus.]
Ukrainian Musical Encyclopedia. (2006). Kyiv: Rylskyi Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology of the NAS of Ukraine, Vol. 1, 679 p. [in Ukr.]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Анатолій Павко Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons 2.0 із зазначенням авторства — Некомерційна — Без похідних творів, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі. Змінювати матеріал і використовувати його в комерційних цілях заборонено.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).