Сучасні цивілізаційні трансформації в умовах інформаційно-культурної глобалізації
DOI:
https://doi.org/10.30840/2413-7065.2(87).2023.282574Анотація
Культурологічні проблеми сучасного етапу глобалізації можна віднести до тих питань, які нині перебувають у колі пильної уваги багатьох представників як української, так і зарубіжної наукової спільноти. Але, незважаючи на науково-теоретичне та практичне обґрунтування глобалізації як геополітичного та загальноекономічного процесу, більшість дослідників констатує, що на сьогодні в культурі вплив глобалізації проявився чи не найбільш масштабно. Тому глобалізація як надто складний і неоднозначний феномен і спонукає сучасних вчених, з одного боку, до урізноманітнення визначень та інтеграції методологічних підходів у дослідженні глобалізаційних процесів, а з другого – екстраполює ці дослідження в різні сфери суспільного життя, зокрема культурну. З 90-х років XX століття розпочався принципово новий період інформаційної глобалізації, для якого характерні особливі ознаки. Водночас інформатизація, будучи важливим чинником глобалізації, має для культури суперечливі ознаки та наслідки, що призводять до цивілізаційних антиномій.
Проаналізовано феномен інформаційно-культурної глобалізації, ознаки, позитивні та негативні наслідки впровадження інформаційних технологій.
Зазначено, що завдяки науково-технічному прогресу, який зумовив інтенсивний та відкритий інформаційний обмін, глобалізація посилила процес взаємодії різних культур. Сучасні електронні засоби зв’язку, можливість дистанційної освіти і масової інформації зробили можливим обмін культурними зразками в найширших масштабах і з величезною швидкістю. В індустріально розвинених країнах ці процеси стали доступні багатьом громадянам. Люди в різних кінцях світу дедалі більше усвідомлюють, що вони живуть в єдиному мультикультурному світі, що вимагає не лише переоцінки теоретичних поглядів на глобалізацію, а й необхідність окреслення меж для вирішення практичних проблем трансформації, які постають перед культурами в умовах глобалізації, зокрема українською.
Посилання
BECK, U. (2001). What is Globalization? Mistakes of Globalism - Answers to Globalization. Moscow: Progress – Tradition. [in Rus.]
GULIMOVA, V. (2011). Screen Culture as a Form of Modern Mythology Existence. Znanie. Ponimanie. Umenie. (Knowledge. Understanding. Skill.), № 1, pp. 252–256. [in Rus.]
ZUBAVINA, I. (2006). Screen Culture: Means of Modeling Artistic Reality (Time and Space in Cinematography). Academy of Arts of Ukraine, Modern Art Research Institute. Kyiv: Intertekhnolohiia, 256 p. [in Ukr.]
ZHULYNSKYI, M. (2002). Spiritual Thirst for the Lost Homeland. Kyiv: KM Academy Publishing House, 67 p. [in Ukr.]
CASTELLS, M. (2000). Information Ege: Economy, Society, Culture. Moscow: HSE University, 607 p. [in Rus.]
KOZLOVETS, M. (2009). The Phenomenon of National Identity: Challenges of Globalization: Monograph. Zhytomyr: Publishing House of Zhytomyr Ivan Franko State University, 558 p. [in Ukr.]
KURBATOV, V. (2001). Modern Western Sociology. Analytical Overview of Concepts: A Textbook. Rostov-on-Don: Phoenix, 416 p. [in Ukr.]
MCLUHAN, M. (2008). The Gutenberg’s Galaxy: The Making of Typographic Man. Kyiv: Nika-Center, 392 p. [in Ukr.]
ROMASHEVSKAYA, N., HALETSKY, V., OVSYANNIKOV, A., et al. (2004). Population and Globalization: 2nd ed. Moscow: Nauka, 322 p. [in Rus.]
SVYSHCH, I. (2004). Concept of the Process “Virtualization of Culture” as a Category of Scientific Research. Aktualni problemy istorii, teorii ta praktyky khudozhnoi kultury (Actual Problems of the History, Theory and Practice of Artistic Culture): Collection of Scientific Works. Kyiv: Millennium, Vol. XII, pp. 83–88. [in Ukr.]
KEMEROV, V., ed. (1999). Modern Philosophical Dictionary. London, Frankfurt am Main, Paris, Moscow, Minsk: Panprint, 1064 p. [in Rus.]
TOFFLER, E. The Third Wave. [online] Available at: https://usic.at/upload [in Rus.]
MCLUHAN, M. (1962). The Gutenberg’s Galaxy: The Making of Typographic Man. Toronto: University of Toronto Press, 293 p. [in Eng.]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Артем Колюбаєв Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons 2.0 із зазначенням авторства — Некомерційна — Без похідних творів, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі. Змінювати матеріал і використовувати його в комерційних цілях заборонено.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).