Педагогічна спадщина К. Д. Ушинського як чинник державо- та націєтворення

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.30840/2413-7065.3(88).2023.287260

Ключові слова:

К. Ушинський, педагогічна спадщина, педагогіка, педагогічна концепція, корифей педагогічної науки, культурно-історична спадщина, народна педагогіка, етнографія, фольклор, українська національна ідентичність, європейська ідентичність, політична нація

Анотація

У статті на основі критичного системного аналізу історико-педагогічних джерел, ретроспективних та сучасних соціогуманітарних досліджень здійснено спробу висвітлити важливі складові науково-педагогічної спадщини К. Д. Ушинського в контексті української та європейської ідентичності, поглиблення процесів європейської інтеграції. Як методологічний інструментарій дослідження використано ідеї та принципи діалектики, системний, інтердисциплінарний підходи до педагогічних та соціокультурних явищ і процесів ретроспективної та сучасної української дійсності.
Важливою складовою культурно-історичної спадщини України є творча спадщина видатного педагога другої половини ХІХ ст. Костянтина Дмитровича Ушинського. Саме українець К. Ушинський став фундатором наукової педагогіки і народної школи в імперську добу (ХІХ – поч. ХХ ст.). Теоретичною основою власної новаторської педагогічної концепції стала належним чином обґрунтована і практично втілена вченим ідея народності, яка передбачала виховання політично свідомої особистості, патріота і громадянина в національній за формою та змістом державі. Освітньо-наукова спадщина корифея української педагогіки охоплює всі найважливіші питання педагогічного знання, зокрема форм та методів навчання і виховання, теорію і практику розвивального навчання, проблеми національно-патріотичного, морального, трудового і родинного виховання, освіти жінок.
Плідні ідеї Костянтина Дмитровича мали значний вплив на становлення та розвиток української педагогіки, соціогуманітаристики. Спираючись на його значний науковий авторитет, вітчизняна професійна громадськість в умовах заборони і переслідувань української освіти та культури виборювала право власного народу на національну школу, на формування модерної української політичної нації. Багатоманітна, потужна в інтелектуальному сенсі педагогічна спадщина класика української педагогіки належить до скарбниці європейської культури, а тому має стати предметом національної гордості українців. Сучасні дослідники мають дати всебічну, неупереджену, виважену оцінку місця і ролі Костянтина Дмитровича Ушинського у розвитку сучасної педагогіко-психологічної науки, його глибоких інноваційних праць як важливої складової багатоманітної культурно-історичної спадщини як України, так і Європи.

Біографія автора

Людмила Курило, Науково-дослідний інститут українознавства

кандидат педагогічних наук, доктор філософії, доцент, провідний науковий співробітник відділу військово-патріотичного виховання НДІУ

Посилання

Law of Ukraine. About the Main Principles of State Policy in the Sphere of the Establishment of Ukrainian National Identity. (2023). Governmental Courier. 7 January. [in Ukr.]

ISAEVA, I. (2023). Konstantin Ushynskyi. Teacher of Teachers. The Public. 28 February – 6 March, p. 14. [in Rus.]

SHENDEROVSKYI, V. (2009). Let the World of Science not be Extinguished. Book One. 3rd ed. Kyiv: Prostir Publishing House, 416 p. [in Ukr.]

KALYTA, N. (2015). Pedagogic Ideal in the Pedagogical Heritage of Konstantin Ushynskyi: A Monograph. Drohobych: Publishing Department of Ivan Franko Drohobych State Pedagogical University, 176 p. [in Ukr.]

DROVOZIUK, L. (2007). Kostiantyn Dmytrovych Ushynskyi: Near the Foundations of Scientific Pedagogy and Folk School. Kyiv: Prostir Publishing House, 64 p. [in Ukr.]

HONCHARENKO, S. (1997). Ukra­inian Pedagogical Dictionary. Kyiv: Lybid, 376 p. [in Ukr.]

VOITKO, V., ed. (1974). Pedagogical Ideas of K. D. Ushynskyi. Kyiv: Higher School, 339 p. [in Ukr.]

TERLETSKYI, K. (2010). Ushinsky’s Siverianske Kolo. Sumy: Publishing and Production Enterprise “Mriya-1” LLC, 114 p. [in Ukr.]

STOLIETOV, V., ed., et al. (1983). Ushynskyi K. D. Selected Pedagogical Works. In 2 Vol. Kyiv: Soviet School, Vol. 1. Theoretical Problems of Pedagogy, 468 p. [in Ukr.]

PAVKO, A., KURYLO, L. (2021). Roadmap for Modern Pedagogical Science. Svit (World), № 47–48, December, p. 7. [in Ukr.]

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-28

Номер

Розділ

Освіта