Антропологічний вимір філософії Григорія Сковороди

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.30840/2413-7065.3(88).2023.288003

Ключові слова:

антропологічний вимір, Григорій Сковорода, неоплатонізм, східна патристика, бароко, «турбота про себе»

Анотація

Класичні людинознавчі дослідження були спрямовані переважно на пошук людської «першосутності», ґрунтувалися на презумпції у людини певного місця у світі. Основою подібного мислення слугувало метафізичне припущення про те, що «чистий розум» не може претендувати на більше, ніж поєднувати альтернативні твердження. Ми не можемо знати «речі у собі», тому що річ ніколи не може постати нам інакше, ніж у явищі. З огляду на відоме розмежування ноуменів та феноменів виникала певна епістемологічна дихотомія: або ми маємо відмовитися від спроб вийти за межу феноменів, або нам варто шукати особливі шляхи осягнення нової феноменальної реальності, де б явища не протистояли сутності. Принципово новий підхід щодо вирішення зазначеної суперечності представлено засновником сучасної філософської антропології Максом Шелером. Його значення полягає в тому, щоб збагнути в людському світосприйнятті явища особливого виміру. Задля цього дослідник мав шляхом переживання увійти в найживіший контакт зі світом, тобто з тими речами, з якими має справу. До того ж речі розглядаються так, як вони безпосередньо виявляють себе у переживанні. Рефлектуючий погляд затримується тільки на точках дотику переживання й предмета світу. Певні передумови подібного переживання можна віднайти і в уявленнях Григорія Сковороди про «три світи» – макрокосм, мікрокосм та символічний світ. Останньому український філософ надавав особливого значення. Адже символізм живиться не минулим, а енергетикою «сутнісного», що постійно в русі. Сковорода намагається схопити це буття в його становленні, ці сутнісні метаморфози шляхом використання художньо-образних засобів. Це гостре відчуття поступу не полишає Сковороду і в екзистенційно-особистих пошуках. Мислитель сприймав будь-яке становище в житті як «тимчасову видимість». Для класичної й сучасної антропологічної рефлексії принциповою є думка українського філософа про «сродність» людини з буттям. Саме ця настанова допомагала Сковороді знаходити способи самопорятунку у світі.

Біографія автора

Микола Федоренко, Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського

кандидат філософських наук, доцент кафедри суспільних наук Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського

Посилання

ARENDT, H. (2021). Eichmann in Jerusalem. A Report on the Banality of Evil. Kyiv: Dukh i Litera, 376 p. [in Ukr.]

BARTOLINI, M. (2017). Know Yourself. Neoplatonic Sources in the Works of H. S. Skovoroda. Kyiv: Akademperiodyka, 160 p. [in Ukr.]

KRYMSKYI, S. (2009). Morning Thoughts. Kyiv, 120 p. [in Ukr.]

SKOVORODA, H. (1994). Works in 2 Volumes. Kyiv: Naukova dumka, Vol. 2, 576 p. [in Ukr.]

TABACHKOVSKYI, V. (2005). Polyentity Homo: Philosophical and Artistic Thought in Search of “Non-Euclidean Reflectivity”. Kyiv, 432 p. [in Ukr.]

CHYZHEVSKYI, D. (2005). Philosophical Works in 4 Volumes. Kyiv: Smoloskyp, Vol. 1, 402 p. [in Ukr.]

ERN, V. (2000). Hryhorii Savvych Skovoroda. Life and Teaching. Minsk, 592 p. [in Rus.]

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-28

Номер

Розділ

Філософські проблеми українознавства