Тоталологія людини за вченнями філософій кордоцентризму і конкордизму
DOI:
https://doi.org/10.30840/2413-7065.3(88).2023.288058Ключові слова:
особистість, тоталологія людини, філософія конкордизму, філософія кордоцентризму, українська філософська традиція, історико-філософський культурно-предикативний аналізАнотація
У статті засобами історико-філософського культурно-предикативного аналізу досліджується тоталологія людини – українське філософське вчення про цілісну людину або людину-особистість. Звідси мета і завдання цієї статті – реінтерпретація українських філософських вчень про цілісну (суцільну) людину, переопис головних термінів української філософської традиції – «цілісна людина» і «суцільна людина» – терміном «особистість».
В українській філософській традиції тоталологія людини представлена двома історичними етапами: філософією кордоцентризму як сакральною концептуалізацією цілісної людини і філософією конкордизму як її світською концептуалізацією. Філософія кордоцентризму обстоює ієрархічний принцип організації людських реальностей, визначальною серед яких є духовна реальність, а філософія конкордизму – принцип погодження, зрівноваження чи збалансування фізичних і психічних сил у системі людських реальностей.
Філософія кордоцентризму і філософія конкордизму демонструють протилежні підходи до розуміння людської і соціальної реальності. Філософія кордоцентризму виходить із здорового людського духу, веселості серця як здоров’я гармонійної душі й наголошує на його провідній ролі у житті людини і спільноти, важливому значенні для забезпечення здоров’я усього людського і суспільного організму. Філософія ж конкордизму кладе в основу побудови щастя людину із фізичними і психічними розладами та пропонує за допомогою лікування людського організму і реорганізації суспільного організму рецепт досягнення постійної радості життя.
Філософська тенденція кордоцентризму представлена низкою авторів концепцій цілісної людини, серед яких Г. Сковорода, М. Гоголь, П. Юркевич і П. Куліш. Філософська ж система конкордизму представлена лише одним автором концепції суцільної людини – В. Винниченком.
Посилання
HNATIUK, Ya. (2019). Communicative Potential of Cultural Predication: Scientific Monograph. Ivano-Frankivsk: Lileia-NV, 304 p. [in Ukr.]
SKOVORODA, H. (1994). Works. Kyiv: Oberehy, Vol. 1, 528 p. [in Ukr.]
SKOVORODA, H. (1994). Works. Kyiv: Oberehy, Vol. 2, 480 p. [in Ukr.]
SKOVORODA, H. (1995). Get to Know the Person in Yourself. Lviv: Svit, 528 p. [in Ukr.]
GOGOL, N. (1990). Selected Places from Correspondence with Friends. Moscow: Sov. Russia, 432 p. [in Rus.]
YURKEVYCH, P. (1993). Selected Works. Kyiv: Abrys, 416 p. [in Ukr.]
HLYVA, Ye. (2006). Ontological Image of Man in the Work of Hryhorii Skovoroda. Kyiv: KMM, 256 p. [in Ukr.]
Selected Letters of Panteleimon Kulish Written in Ukrainian. (1984). New York, Toronto: UVAN in the USA, 326 p. [in Ukr.]
VYNNYCHENKO, V. (2011). Concordism. The System of Building Happiness: Ethical and Philosophical Treatise. Kyiv: Ukrainian Writer, 335 p. [in Ukr.]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Ярослав Гнатюк Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons 2.0 із зазначенням авторства — Некомерційна — Без похідних творів, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі. Змінювати матеріал і використовувати його в комерційних цілях заборонено.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).