Шляхи генези онтологічного статусу людини архаїчної культури (на матеріалах українського фольклору)
DOI:
https://doi.org/10.30840/2413-7065.4(89).2023.293008Анотація
Проблеми філософського промислення духовного аспекту культури цього етносу на архаїчному етапі його розвитку належать до числа найменш вивчених. У статті піддається розглядові важливе й практично не заторкнуте в нашій літературі питання виявлення етапів генези колективної самосвідомості предків українців через осягнення ними свого онтологічного статусу. Пізнання цього аспекту духовного світу предків здійснюється через аналіз найархаїчніших у нашому фольклорі жанрів – замовлянь і обрядодій. Виокремлюються логічні ступені осмислення людиною свого місця й призначення в світі через аналіз усвідомлення нею стосунків з вищими духовними силами. В контексті язичницького світогляду найранішою формою самоусвідомлення особистості через її стосунки з вищими духовними істотами виступала позиція підкорення, схиляння перед цими істотами, про що свідчать і тексти замовлянь, які дійшли до нашого часу, і фрагменти обрядів. Мірою оволодіння природою й соціальними стосунками особистість починає усвідомлювати себе істотою, сильнішою за злі духовні сили, і в лікувальній магії (в текстах замовлянь) з’являються мотиви погроз злим духам, наказів щодо них, і це є маніфестація нового ступеня усвідомлення людиною свого онтологічного статусу. В процесі культурно-історичного переходу предків українців від язичництва до християнства можна виділити кілька етапів усвідомлення змін в онтологічному статусі особистості. Християнство в духовному світі особистості спочатку постає тільки як зовнішнє обрамлення язичницької світоглядної парадигми – християнські персонажі постають у вигляді перелицьованих язичницьких духів і богів, онтологічний же статус людини залишається незмінним. На наступному етапі християнство абсорбує у свій контекст язичницькі сюжети, персонажі, наповнюючи їх християнськими цінностями. Далі в замовляннях суб’єкт послаблює свою участь у боротьбі зі злими силами, віддаючи цю роль християнським персонажам. Генеза онтологічного статусу тут суперечлива: людина відчуває себе під опікою могутніх християнських сил, що посилює процеси історичного самоствердження, і одночасно цілком узалежненою від цих сил, послаблюючи відчуття себе автономною істотою.
Посилання
BOGORAZ, V. (1910). To the Psychology of Shamanism among the Peoples of North-Eastern Asia. Ethnographic Review. Book 84–85. [in Rus.]
By God’s Help, God’s Word. (1999). Rodoslav. Kyiv, № 1–2, 15 p. [in Ukr.]
BORYSENKO, V. (2011). Such a Life. Everyday Life Culture of Ukrainians of Chornobyl Polissia (Based on the Materials of the 1994 Ethnographic Expedition). Kyiv: Stylos, 222 p. [in Ukr.]
VERNIUK, Ya. (2005). Personified Images of Lullabies of the Native Region. Polissieznavstvo: naukovi folklorno-etnolohichni ta mystetstvoznavchi studii (Polissia Studies: Scientific Folklore-Ethnological and Art Studies). Rivne, Issue 3, pp. 10–11. [in Ukr.]
You, Stars, Stars. Ukrainian Spells. (1991). Kyiv: Dnipro, 279 p. [in Ukr.]
HAVRILYUK, N. (1994). About the Local Community and Differentiation of Ceremonial and Worldview Traditions of Chornobyl Polissia. Polissia of Ukraine: Materials of Historical and Ethnographic Research. Vol. I. Kyiv Polissia. Lviv: The Ethnology Institute of the NAS of Ukraine, pp. 342–344. [in Ukr.]
HARASYM, Ya. (1994). New Records from Ancient Ovruchchyna: an Overview of Genres and Plots. Polissia of Ukraine: Materials of Historical and Ethnographic Research. Vol. I. Kyiv Polissia. Lviv: The Ethnology Institute of the NAS of Ukraine, pp. 224–249. [in Ukr.]
HNATIUK, V. (2000). Essay on Ukrainian Mythology. Lviv: The Ethnology Institute of the NAS of Ukraine, 263 p. [in Ukr.]
HRYNCHENKO, V. (1899). Ethnographic Materials. Vol. 3. Chernihiv: b/m. [in Ukr.]
DAVYDIUK, V. (2005). Primordial Mythology of Ukrainian Folklore. Lutsk: Volyn Regional Printing House, 309 p. [in Ukr.]
James E. (2006). Mysteries of the Pagan Gods. From the Bear God to the Golden Goddess. Moscow: Veche, 327 p. [in Rus.]
Drevliany. (1996). A Collection of Articles and Materials on the History and Culture of the Polissia Region. Vol. 1. Lviv: The Ethnology Institute of the NAS of Ukraine, 424 p. [in Ukr.]
ELIADE, M. (2001). Mephistopheles and the Androgyne. Kyiv: Osnovy, 591 p. [in Ukr.]
Ethnocultural Heritage of Rivne Polissia. Vol. 2. Rivne: Volynsky oberehy. [in Ukr.]
CAMPBELL, J. (2004). Mythical Image. Moscow: AST, 686 p. [in Rus.]
KUTELMAKH, K. (1996). “Spasova Boroda”: Magic or Reality? Supplements to the Agrarian Motifs in Calendar Rites of Ukrainians (Based on the Materials of the Central Polissia). Drevliany Vol. I. A Collection of Articles and Materials on the History and Culture of the Polissia Region. Lviv: The Ethnology Institute of the NAS of Ukraine, pp. 233–250. [in Ukr.]
MOVCHANIVSKYI, T. (1935). Raikovets Settlement of the 11th–13th Centuries. (Preliminary Report on the Study of the Hillfort for 1929–1934). Scientific Notes of the Institute of History of Material Culture. Book 5–6. Kyiv: UAS, pp.125–176. [in Ukr.]
MYLORADOVYCH, V. (1993). Ukrainian Witch. Kyiv: Veselka, 71 p. [in Ukr.]
MIKULA, O. (2011). Creativity of Elena Pchilka and Folklore. A Monograph. Uzhgorod: Hrazdha, 309 p. [in Ukr.]
A Collection of Materials on the History and Culture of the Polissia Region. (1996). Vol. I. Lviv: The Ethnology Institute of the NAS of Ukraine, pp. 135–147. [in Ukr.]
NECHUI-LEVYTSKYI, I. (1992). Worldview of our People. Sketch of UkrainianMythology. Kyiv: Lybid, 78 p. [in Ukr.]
NOVITSKYI, Ya. (1913). Little Russian Folk Spells, Incantations, Prayers and Recipes. Ekaterinoslav: b/m, 42 p. [in Ukr.]
PARKHOMENKO, T. (2006). Use of Beekeeping Products in Funeral Rites. Ethnocultural Heritage of Rivne Polissia. Vol. III. Rivne: Perspective, pp. 17–28. [in Ukr.]
PARKHOMENKO, T. (2004). Ritual Using of Candles in Wedding Ceremonies. Folk Art and Ethnography. № 5, pp. 89–92. [in Ukr.]
Polissia Studies: Scientific Folklore, Ethnological, and Art Studies. (2001). Rivne: Volynski oberehy, 160 p. [in Ukr.]
Polissia: Ethnos, Traditions, Culture. (1997). Lutsk: Tower, 264 p. [in Ukr.]
Polissia of Ukraine: Materials of Historical and Ethnographic Research. (1997). Vol. I. Kyiv Polissia. Lviv: The Ethnology Institute of the NAS of Ukraine, 365 p. [in Ukr.]
Polish Home: Folklore and Dialectological Collection. (1991). Lutsk: Volynski oberehy, 175 p. [in Ukr.]
PORITSKA, O. (2004). Ukrainian Folk Demonology in the Common Slavic Context (19th – Early 20th Centuries). Kyiv: Veselka, 180 p. [in Ukr.]
SILETSKYI, R. (1996). “Vhodchyny” (Housewarming Customs, Rites and Beliefs). Polissia of Ukraine: Materials of Historical and Ethnographic Research. Vol. II. Lviv: The Ethnology Institute of the NAS of Ukraine. [in Ukr.]
TYKHOVSKA, O. (2021). Magic and Mythology in the Ukrainian Folklore of Transcarpathia: Ethnopsychological Aspect. Uzhhorod: RIK-U LLC, 511 p. [in Ukr.]
Ukrainian Spells. (1993). Kyiv: Dnipro, 305 p. [in Ukr.]
CHUBYNSKYI, P. (1995). The Wisdom of the Ages. In 2 Vol. Kyiv: Osnovy. [in Ukr.]
YATCHENKO, V. (2005). Ontological Status of Man in Primitive Mythologies (in the Example of Shamanism). Multiversum. Philosophical Almanac. Kyiv: Ukrainian Center for Spiritual Culture, Issue. 49, pp. 146–152. [in Ukr.]
YATCHENKO, V. (1998). On the Development of the Spirituality of the Ukrainian Ethnic Group in the Pre-Christian Era. Kyiv: VIPOL, 150 p. [in Ukr.]
YATCHENKO, V. (2012). Ukrainian Shamanism. A Monograph. Kyiv: Millennium, 215 p. [in Ukr.]
##submission.downloads##
Опубліковано
Версії
- 2024-05-24 (2)
- 2023-12-29 (1)
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Володимир Ятченко, Анатолій Ятченко Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons 2.0 із зазначенням авторства — Некомерційна — Без похідних творів, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі. Змінювати матеріал і використовувати його в комерційних цілях заборонено.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).