Закарпатська поетична школа, яка (не) відбулася
DOI:
https://doi.org/10.30840/2413-7065.4(89).2023.293988Анотація
У статті йдеться про формування в середині 1970-х років в Ужгороді групи молодих поетів (Закарпатської поетичної школи), налаштованих вивести місцеву міметично-реалістичну лірику на тогочасний рівень розвитку європейської поезії. Об’єднував їх між собою 20-річний лідер Дмитро Кремінь, автор кількох «поем-симфоній», у яких сюрреалістичні риси поєднувалися з імпресіоністичними, експресіоністичними, символістськими, силабо-тонічні вірші сусідили з верлібрами, римовані верси з неримованими, були химерна строфіка, графічні відступи тощо. Подібні пошуки були притаманні для Кременевих сучасників Миколи Матоли, Івана Петровція, Василя Густі, В’ячеслава Медведя, проте ніхто з них не наважився надрукувати такі твори в 1970-ті роки (М. Матола лише самвидавом розповсюдив невелику добірку поезій). Витоки об’єднання вбачаються в закарпатській ліриці міжвоєнного двадцятиріччя (передусім Ф. Потушняка, Ю. Боршоша-Кум’ятського), перекладній європейській ліриці, насамперед англійській, французькій та угорській, а також у діяльності літстудії ім. Ю. Гойди при Ужгородському університеті, яка забезпечувала творчі дискусії та зв’язок між кількома поколіннями. Після вимушеного виїзду Д. Кременя на Миколаївщину група розпалася, так і не утвердившись, але інші поети новаторсько-експериментальні вірші почали публікувати чи писати з кінця 1980-х років. Пошуки Дмитра Кременя у 1980-ті підхопило молодше покоління закарпатців: Петро Мідянка, Василь Горват, Іван Ребрик, Христина Керита та ін. Традиції (не)сформованої Закарпатської поетичної школи й досі отримують продовження у творчості молодих місцевих поетів.
Посилання
BALLA, K. (1983). Recitatives: Poetry. Kyiv, Molod, 80 p. [in Ukr.]
BARCHAN, V. (2004). Lyrics by V. Grendzha-Donskyi. Ukrainian Poetry of Transcarpathia of the Twentieth Century: Collected Scientific Works. Uzhhorod: Lira, pp. 43–83. [in Ukr.]
BARCHAN, V. (2004). Preface. Ukrainian Poetry of Transcarpathia of the Twentieth Century: Collected Scientific Works. Uzhhorod: Lira, pp. 3–9. [in Ukr.]
BAUDELAIRE, C. (1994). Litany of Satan. Uzhhorod, State Self-Financing Editorial and Publishing Department of the Transcarpathian Regional Press Department, 148 p. [in Ukr.]
VASKIV, M. (2020). The Formation of a Great Talent: Genesis of Vyacheslav Medvid’s Creativity before the Collection of Short Stories “The Conversation”. In: DOUĂ DECENII de la înființarea specializării Limba și literatura ucraineană la Facultatea de Litere – Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca : Volum Aniversar. Cluj–Napoca, Casa cărţii de ştiinţă, pp. 257–274. [in Ukr.]
Evening Harmony: French Poetry Translated by Ivan Petrovtsii. (2004) Uzhhorod: Karpaty, 280 p. [in Ukr.]
Generation. [online] Available at: https://uk. wikipedia.org/wiki/ Генерація [in Ukr.]
HOLOMB, L. (2004). Zoreslav’s Lyrics in the Literary Context of the Epoch. Ukrainian Poetry of Transcarpathia of the Twentieth Century: Collected Scientific Works. Uzhhorod: Lira, pp. 99–124. [in Ukr.]
HOLOMB, L. (2004). Poems by Fedir Potushniak. Ukrainian Poetry of Transcarpathia of the Twentieth Century: Collected Scientific Works. Uzhhorod: Lira, pp. 137–145. [in Ukr.]
HORVAT, V. (2018). Dmytro Kremin. “Paranoid Zone “A”: Underground Markers. Ekzyl (Exile), № 9 (August), pp. 42–45. [in Ukr.]
HUSTI, V., comp. (2003). Transcarpathian Poetry of the Twentieth Century: Anthology. Uzhhorod, JSC Zakarpattia Publishing House, 504 p. [in Ukr.]
Sparks of Csárdás: Magyar Poetry. (1998). Nyíregyháza, Without Publishing, 323 p. [in Ukr.]
JÓZSEF, A. (1986). Poetry. Kyiv, Dnipro, 158 p. (Pearls of World Lyrics). [in Ukr.]
KOVALIV, Yu. (2003). Chronicle Historiosophy of Dmytro Kremin. In: Kremin, D. Annals: Selected. Mykolaiv: Mozhlyvosti Kimmerii, pp. 5–16. [in Ukr.]
KOZAK, M. (2004). Symbolism in the Lyrics of F. Potushniak. Ukrainian Poetry of Transcarpathia of the Twentieth Century: Collected Scientific Works. Uzhhorod: Lira, pp. 125–136. [in Ukr.]
KREMIN, T. (2021). Poetics of Dmytro Kremin’s Early Lyrics. In: KREMIN, D. From the Days of Madness: A Book of Early Lyrics and Poems of the “Transcarpathian Cycle”. Mykolayiv: Ilion, pp. 3–22. [in Ukr.]
KRYSHENYK, V. (2018). Long Farewells. Ekzyl (Exil), № 9 (August), pp. 34–36. [in Ukr.]
Letters of D. Kremin to P. Skunts. [online] Available at: https://www.facebook.com/photo?fbid= 3507583386194320&set=pcb.3507583066194352 [Accessed 1 December 2023] [in Ukr.]
MIDIANKA, P. (2021). Kremin as a Legend. In: KREMIN, D. From the Days of Madness: A Book of Early Lyrics and Poems of the “Transcarpathian Cycle”. Mykolayiv: Ilion, pp. 234–236. [in Ukr.]
POTUSHNIAK, F. (2007). My Garden: Poems and Dramas. Uzhhorod: Zakarpattia, 576 p. [in Ukr.]
REBRYK, N. (2018). The Lost Magi. Ekzyl (Exil), № 9 (August), pp. 26–31. [in Ukr.]
FEDAKA, D. (2007). Creative Horizons of Fedir Potushniak. In: POTUSHNIAK, F. My Garden: Poems and Dramas. Uzhhorod: Zakarpattia, pp. 5–18. [in Ukr.]
FERENTS, N. (2004). Poetry of Transcarpathia of the First Half of the Twentieth Century. Ukrainian Poetry of Transcarpathia of the Twentieth Century: Collected Scientific Works. Uzhhorod, Lira, pp. 11–42. [in Ukr.]
FERENTS, N. (2004). The Poetic World of Khrystyna Keryta. Ukrainian Poetry of Transcarpathia of the Twentieth Century: Collected Scientific Works. Uzhhorod: Lira, pp. 216–230. [in Ukr.]
The Diaries of Ivan Chendei: Book I. (2021). Uzhhorod: RIK-U, 640 p. [in Ukr.]
##submission.downloads##
Опубліковано
Версії
- 2024-05-24 (2)
- 2023-12-29 (1)
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Микола Васьків Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons 2.0 із зазначенням авторства — Некомерційна — Без похідних творів, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі. Змінювати матеріал і використовувати його в комерційних цілях заборонено.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).