Етнокультура як засіб виховання патріотизму

Автор(и)

  • Галина Лозко

DOI:

https://doi.org/10.17721/2413-7065.2(91).2024.308584

Анотація

У статті розглядається непересічне значення української етнокультури в житті суспільства, зокрема у вихованні молодого покоління. Наголошено на феноменальних властивостях рідного середовища, в якому дитина отримує перші уроки любові до Батьківщини, що ґрунтуються на взірцях етнічної духовної спадщини. Нині через глобалізацію та нав’язані нею стереотипи мислення зв’язок людини з родом і народом послаблюється. Часто це відбувається й унаслідок байдужості педагогів до етнокультурної спадщини, а ще гірше – через помилки управлінської системи, перманентні реформи освіти, що не покращують стан, а погіршують. Ліквідація таких дисциплін, як українознавство, народознавство, етнологія, етнокультурологія, етнодержавознавство, релігієзнавство, етика, естетика, та інших гуманітарних курсів призводить до вихолощення системи виховання, знецінення патріотизму як такого. Водночас наголошено, що українська етнокультура містить у собі ще невичерпані джерела та виховні ідеали, які можуть стати основою патріотичного виховання української молоді. Проаналізовано вплив рідної етнокультури на національну самосвідомість та доповнено концепцію національно-патріотичного виховання деякими теоретико-методологічними моделями. Показано зразки національно-патріотичних заходів масового характеру, які піднімають дух нації та її енергетичний рівень (пасіонарність); висвітлено філософські підходи до «священного героїзму» на прикладі праць українського етнофілософа В. Шаяна та важливості знань фольклорно-етнографічної спадщини рідного народу, народних ремесел, що формують повагу до рідної культури. В умовах російсько-української війни патріотичне виховання засобами рідної етнокультури має першорядне значення для збереження національної самобутності й національної ідентичності.

Посилання

VERNADSKYI, V. (2013). About Scientific Outlook. Mykolaiv: Yaslav, 48 p. [in Ukr.]

HUBKO, O. (2010). Psychology of the Ukrainian People: Scientific Research in 4 Books. Book I: Psychological Composition of the Pro-Ukrainian Nation. Kyiv: Publisher S. Nalivaiko, 504 p. [in Ukr.]

DAVYDIUK, V. (1997). Primordial Mythology of Ukrainian Folklore. Lutsk, 660 p. [in Ukr.]

KRYSACHENKO, V. (1996). Ukrainian Studies. A Textbook in 2 Books. Kyiv, 222 p. [in Ukr.]

MAKHNOVETS, L., comp. (1989). Chronicle of the Russian According to the Ipat List. Kyiv: Dnipro. XVI +591 p. [in Ukr.]

LOZKO, H. (2001). Ethnocultural Science. Program for Students of Specialty 7.020101, Specialization "Ethnocultural Studies". Kyiv, 22 p. [in Ukr.]

LOZKO, H. (2004). The Circle of Svaroh. Revived Traditions. Kyiv, 222 p. [in Ukr.]

LOZKO, H. (2018). The Knightly Order of the Sun God. History and Metaphysics. Ternopil: Mandrivets, 322 p. [in Ukr.]

LOZKO, H. (2007). Native Reader. For Middle School Age. Vinnytsia: Kontinet-Prim; Svaroh Center, 64 p. [in Ukr.]

LOZKO, H. (2011). Native Names. Ternopil: Mandrivets, 368 p. [in Ukr.]

LOZKO, H. (1995). Ukrainian Ethnology. Kyiv: Zodiak-EKO, 368 p. [in Ukr.]

PISTUN, T. (2014). Family Holidays in the Circle of Svaroh. Scenarios of Educational Activities. Ternopil: Mandrivets, 224 p. [in Ukr.]

RZHEPETSKYI, L. (2000). Essays on Ethnopedagogics of the Ukrainian People: Ideas, Values, Perspectives. Educational and Methodological Manual. Mykolaiv, 116 p. [in Ukr.]

RUDENKO, Yu. (2003). Basics of Modern Ukrainian Education. Kyiv: Ed. Olena Teliha, 328 p. [in Ukr.]

SKURATIVSKYI, V. (2002). Patriotism. Philosophical Encyclopedic Dictionary. Kyiv: Abrys, 742 p. [in Ukr.]

TELMAKHOVYCH, M. (1985). Folk Pedagogy. Kyiv, 222 p. [in Ukr.]

SHAIAN, V. (2018). Faith of our Ancestors. Kyiv: FOP Stebeliak, 284 p. [in Ukr.]

YATCHENKO, V. (1998). On the Development of the Spirituality of the Ukrainian Ethnic Group in the Pre-Christian Era. Kyiv, 222 p. [in Ukr.]

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-25

Номер

Розділ

Україна - етнос