Образ народної та авторської ляльки в культуро-творчому і дізайнерському аспектах
DOI:
https://doi.org/10.17721/2413-7065.2(91).2024.308587Анотація
Мета дослідження – з’ясувати можливість використання образів народної та авторської ляльки у дизайні книжкових видань, зокрема поетичних збірок. Методологія дослідження полягає у використанні історичного і системного методів для розгляду особливостей найвідоміших ляльок світу, зокрема української народної ляльки, з урахуванням етносимволіки, образності, особливостей місцевості, де виготовляються ляльки, характеристики звичаїв та традицій різних культурних регіонів; компаративного методу для виявлення спільних рис і відмінностей, притаманних лялькам первісних народів, а також поступового ускладнення дизайну ляльки з появою більш сучасних матеріалів для її виготовлення; методів аналізу і синтезу, спостереження та порівняльного аналізу для класифікації української народної ляльки за різними ознаками; діалогічного методу для обґрунтування, що лялька – це не звичайна дитяча іграшка або певний сувенір, це водночас предмет, символ та образ, який певною мірою виступає для свого власника оберегом і захистом через дискурс ролі ляльок у культурі минулого і сучасності.
Наукова новизна. Класифіковано українську народну ляльку і висунуто гіпотезу, що ілюстрування художньої поезії образами народної та авторської ляльки можливе, адже створення образу ляльки є високим рівнем творчості, який вимагає детального вивчення та уваги до кожного елементу зображення, з метою передачі настрою, емоцій та глибини, що закладені в поетичному творі.
Висновки. Використання образів народної та авторської ляльки допоможе розкрити зміст віршованих творів, оскільки такі ілюстрації мають приваблювати читача своїм оригінальним виглядом і доповнювати зміст віршованого тексту. Образ народної та авторської ляльки може стати важливим інструментом для доповнення тексту в ілюструванні художньо-літературного видання, поглиблення розуміння поезії та створення мистецького симбіозу між словом і візуальним виразом.
Посилання
ANTONOVYCH, Ye. (1992). Decoratively - Applied Art. Lviv. 180 p. [in Ukr.]
VOZNESENSKA, O. (2018). Puppet Therapy: Features and Risks of Using a Doll in Therapy. Prostir art-terapii (Space of Art Therapy), Vol. №1 (23), pp. 12–25. [in Ukr.]
HERUS, L. (2018). Ukrainian Doll in a Folk Clothing: Historical Experience and Modern Practice. Narodoznavchi zoshyty (Etnology Textbooks), №1 (139), pp. 206 – 214. [in Ukr.]
HRUSHEVSKYI, M. (2006). A Child in Customs and Beliefs of Ukrainian People. Kyiv: Lybid, 256 p. [in Ukr.]
ZHMUD, N. (2004). Apotropaic Function of a Folk Toy. Etnichna istoriia narodiv Yevropy (Ethnic History of Peoples of Europe). Vol. 17, pp. 111–116. [in Ukr.]
Welcome Spring! "Lialka-Vesnianka". [online]. Available at: https://olavolkovatrydove navchania.blogspot.com/2018/03/blog-post. html [Accessed 05 February 2024]. [in Ukr.]
From fabric, straw and corn. (2022). [online]. Day. №9-10. Available at: https://day. kyiv.ua/article/suspilstvo/iz-tkanyny-solomyy-kukurudzy. [Accessed 05 February 2024]. [in Ukr.]
KACHUR, K. Iryna Bilai: In Wickerwork from a Straw Eery Detail Something Means. [on line]. Handmade. Available at: https://rukotvory. com.ua/rozmovy/iryna-bilaj-v-solomopletinnikozhna-detal-schos-oznachaje/. [Accessed 31 January 2024]. [in Ukr.]
A Doll-Kupavka – Amulet for Ivan Ku pala. [online]. Museum of History of Khmelnytsk City. Available at: http://mimh.org.ua/ news/ljalka_kupavka_oberig_na_ivana_kupala/2023-07-07-711. [Accessed 05 February 2024]. [in Ukr.]
A Doll-Motanka Koliada. [online]. Lelitka. Available at: https://lelitka.te.ua/lyalka-motanka-kolyada/. [Accessed 05 February 2024]. [in Ukr.]
A Doll-Motanka: Traditions, Kinds and Symbols. [online]. Mykolaiv Regional Center of Folk Art. Available at: https://ocnt.com.ua/ lyalka-motanka-tradiciї-vidi-j-simvoli/. [Accessed 31 January 2024]. [in Ukr.]
Master Class "A Doll-Motanka. Masliana". [online]. Children in the City. Available at: https://kyiv.dityvmisti.ua/dityachij-litklubpochitaj-ka/majster-klas-lyalka-motanka-maslyana/. [Accessed 05 February. 2024]. [in Ukr.]
NAIDEN, O. (2020). Ukrainian Folk Doll. Kyiv: Stylos, 240 p. [in Ukr.]
NESTERENKO, V. (2007). Pedagogical and Creative-Activating Possibilities of Ukrainian Folk Toys. In: V Vseukrainski naukovo-praktychni chytannia studentiv i molodykh naukovtsiv, prysviacheni pedahohichnii spadshchyni K. D. Ushynskoho. (V Ukrainian Research and Practice Reading of Students and Young Scientists, Sanctified to the Pedagogical Inheritance of K. D. Ushynskyi) Odesa: PDPU, pp. 123–125. [in Ukr.]
PALIUKENIIENIE, S. (2015). Author's Doll as Means of Forming of Professional Mastery of Future Teacher of Artistic Profile. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii (Pedagogical Sciences: Theory, History, Innovative Technologies), Vol. № 5, pp. 311-317. [in Ukr.]
PLISHKO, N. (2022). Ukrainian Traditional Toy: Spiritual and Functional Aspect. [online]. My Native Edge. Available at: http:// mij-kraj.com.ua/etnografichne-doslidzhennya/ ukrainska-tradytsiina-ihrashka-dukhovnyi-tafunktsionalnyi-aspekt. [Accessed 31 January 2024]. [in Ukr.]
SOBOLIEVSKA, S. (2023). Doll-Metaphor as an Universal Cultural Neurohumor and Means of Art Therapy. Kultorolohichnyi almanakh (Culturological Almanac), Vol. №1, pp. 219–224. [in Ukr.]
SOBOLIEVSKA, S. (2022). The Role of Folk Doll Archetypes in Modern Culture and Puppet Therapy. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv (Bulletin of the National Academy of Management of Culture and Arts): Scientific Journal. Kyiv. Vol. №3, pp. 48–51. [in Ukr.]
SHYMKOVA, I., YAKUBIVSKA, N. (2018). Planning and Making of Interior Dolls is with the Use of Facilities of Information Technologies. Graphic Preparation as Constituent of Trade Education of Teacher of Labour Studies and Technologies: Сollection of Scientific Works. Vinnytsia, Vol. №1. 244 p. [in Ukr.]
SHUSHKEVYCH, A. (2017). Folk Doll. Technology of Making: A Textbook. Ternopil: Navchalna knyha – Bohdan, 200 p. [in Ukr.]
SHCHERBAK, T. (2015). Psychology of Folk Toys. Problemy suchasnoi psykholohii. (Problems of Modern Psychology), Vol. 30, pp. 727–739 [in Ukr.]
Doll Making in India. [online]. Dolls of India. Available at: https://www.dollsofindia. com/library/dollmaking/. [Accessed 01 February 2024]. [in Eng.]
Japanese Dolls (1951). Arts Education Policy Review. Design, Vol. 53, Issue 2, p. 36. [in Eng.]
PATE, A. (2005). Ningyo: The Art of the Japanese Doll. Tuttle Publishing, 224 p. [in Eng.]
SCHIFFER, N. (1997) Indian Dolls With Values: A Schiffer Book for Collectors. Schiffer Publishing. 112 p. [in Eng.].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Світлана Соболевська Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons 2.0 із зазначенням авторства — Некомерційна — Без похідних творів, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі. Змінювати матеріал і використовувати його в комерційних цілях заборонено.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).