Народне вбрання Луганщини: етнічна традиція, ідентифікаційні коди
DOI:
https://doi.org/10.17721/2413-7065.2(91).2024.308781Анотація
У період війни росії проти України велике значення має народна культура з її ідентифікаційними кодами. Важливим свідченням належності до українського етносу є традиційне вбрання. Наукова розвідка присвячена висвітленню народного одягу Луганщини як складової цілісної традиційної української культури. Основою написання статті є напрацювання українських дослідників одягу, зокрема Т. Віхрової, Н. Каплун, Т. Клочко, Н. Радченко, О. Мельник, присвячені вбранню Луганщини, що стали значним внеском у вивчення костюма краю. Джерельна база охоплює широкий пласт польових матеріалів про види і типи одягу Луганщини, що записані в різних районах Луганської області та опубліковані у десятому томі корпусу експедиційних джерел «Етнографічний образ сучасної України», а також речові зразки, демонстровані в ілюстрованому каталозі «Народне мистецтво Луганщини у фондах Музею народної архітектури та побуту України». Зазначені роботи дали можливість простежити особливості традиційного вбрання Луганщини – чоловічого, жіночого та дитячого. Українська етнічна традиція виразно простежується у різних типах вбрання, виявляючи регіональні, локальні риси, спільність з іншими етнографічними регіонами, зокрема збереження місцевих особливостей в одязі переселенців із Полтавщини, Київщини, Чернігівщини. У другій половині ХХ ст. традиційне вбрання виходить з ужитку, відбувається його трансформація. Однак польові народознавчі записи засвідчили побутування на Луганщині у 60–70-х роках ХХ ст. традиційних комплексів вбрання, хоча зазнали змін матеріали або способи декорування костюма, збереження тяглості традицій народного вбрання в обрядовій сфері. Історичні події в Україні, що актуалізувались у період Помаранчевої революції та Революції Гідності, стали початком процесу, в якому українське народне вбрання виконує важливу об’єднавчу національну місію. У війні з росією актуалізується знакова ідентифікаційна функція народного одягу українців. Зокрема, народне вбрання, вишита сорочка луганчан стали виявами їхньої самосвідомості та громадянської позиції.
Посилання
BAHALII, D. (1991). History of Slobidska Ukraine: A Monograph. Kharkiv: Osnova, 256 pp. [in Ukr.]
VIKHROVA, T. (2013). Introduction. Traditional Everyday Culture of the Luhansk Region of the End of the 19th – Beginning of the 20th Century: A Collection of Scientific Articles. Luhansk Regional Museum of Local Lore. “Local History Notes” Series. Issue VI. Luhansk: Pres-expres, pp. 4–6. [in Ukr.]
VIKHROVA, T. (2013). Features of Ukrainian Costume. Traditional Everyday Culture of the Luhansk Region of the End of the 19th – Beginning of the 20th Century: A Collection of Scientific Articles. Luhansk Regional Museum of Local Lore. “Local History Notes” Series. Issue VI. Luhansk: Pres-expres, pp. 222–242. [in Ukr.]
VIKHROVA, T. (2013). The Formation of the Ethnic Structure of the Luhansk Region (XVII – Beginning of the XX Century). Traditional Everyday Culture of the Luhansk Region of the End of the 19th – Beginning of the 20th Century: A Collection of Scientific Articles. Luhansk Regional Museum of Local Lore. “Local History Notes” Series. Issue VI. Luhansk: Pres-expres, pp. 16–52. [in Ukr.]
SKRYPNYK, H., ed. (2018). An Ethnographic Image of Modern Ukraine. A Corpus of Expeditionary Materials of Folklore and Ethnographic Studies. NAS of Ukraine; Maksym Rylskyi IASFE. Kyiv. Vol. 10: Traditional Everyday and Ceremonial Dress. 640 p., illus. [in Ukr.]
IVANOV, V., ed. (1898). Life and Creativity of Peasants of the Kharkov Province: Essays on the Ethnography of the Region. Kharkov: Publication of the Kharkov Provincial Statistical Committee. Vol. 1: Starobelsk District. 1012 p. [in Rus.]
KAPLUN, N. (2013). Settlements, Life and Occupations of the Zaporozhye, Don and Sloboda Ukraine Cossacks. Traditional Everyday Culture of the Luhansk Region of the End of the 19th – Beginning of the 20th Century: A Collection of Scientific Articles. Luhansk Regional Museum of Local Lore. “Local History Notes” Series. Issue VI. Luhansk: Pres-expres, pp. 53–95. [in Rus.]
KLOCHKO, T. (2013). To the Question of the History of Ethnographic Research in the Middle Podintsivya in the 19th and Early 20th Centuries. Traditional Everyday Culture of the Luhansk Region of the End of the 19th – Beginning of the 20th Century: A Collection of Scientific Articles. Luhansk Regional Museum of Local Lore. “Local History Notes” Series. Issue VI. Luhansk: Pres-expres, pp. 7–15. [in Ukr.]
MATEYKO, K. (1977). Ukrainian Folk Clothes. Kyiv: Naukova dumka, 224 p., illus. [in Ukr.]
MELNIK, O. (2013). Hats and Shoes of Peasants of the Novopskov Region. In: Vikhrova, T., ed., et al. Traditional Everyday Culture of the Luhansk Region of the End of the 19th – Beginning of the 20th Century: A Collection of Scientific Articles. Luhansk Regional Museum of Local Lore. “Local History Notes” Series. Issue VI. Luhansk: Pres-expres, pp. 253–259. [in Rus.]
MELNYK, O. (2012). Women’s Costume of Novopskov Region of the Late 19th and Early 20th Centuries. Peremoha (Victory), July 21, p. 6. [in Ukr.]
BORSCHENKO, L., comp. (2004). Folk art of the Luhansk region in the funds of the State Museum of Folk Architecture and Everyday Life of Ukraine (end of the 19th – Beginning of the 20th Century): Icon Painting, Embroidery, Ceramics, Decorative Painting. Luhansk: “Polyprint” LLC, 79 p., illus. [in Ukr.]
NIKOLAYEVA, T. (1996). The History of the Ukrainian Costume. Kyiv: Lybid. 176 p., illus. [in Ukr.]
PARUBIY, H. (2022). Embroidery with Traditional Ornaments of the War-Torn Regions of Ukraine is Made in Lviv. Photo. [online] Espreso Zahid. Available at: https:// zahid.espreso.tv/vishivanki-z-traditsiynimi-ornamentami-okhoplenikh-viynoyu-regioniv-ukraini-vigotovlyayut-u-lvovi-foto [Accessed 15 March 2024]. [in Ukr.]
PONOMAR, L. (2016). “Evacuated Collection” in the Kirovohrad Regional Art Museum. Narodna tvorchist ta etnolohiya (Folk Art and Ethnology), No 1, pp. 96–99. [in Ukr.]
RADCHENKO, N. (2006). The Folk Costume Collection of the Luhansk Regional Museum of Local Lore as a Source for Studying the Culture of the Region. Spetsialni istorychni dystsypliny: pytannnya teoriyi ta metodyky (Special Historical Disciplines: Questions of Theory and Methodology), Issue 13, pp. 189– 200. [in Ukr.]
VIKHROVA, T. ed., et al. (2013). Traditional Everyday Culture of the Luhansk Region of The End of the 19th – Beginning of the 20th Century: A Collection of Scientific Articles. Luhansk Regional Museum of Local Lore. “Local History Notes” Series. Issue VI. Luhansk: Pres-expres, pp. 253–259. [in Ukr., in Rus.]
Ukrainian Media – putin about Ukraine, the unity of the Ukrainian and russian people. [online] E-petitions. Official Internet Representation of the President of Ukraine. Available at: https://petition.president.gov.ua/ petition/119782 [Accessed 27 June 2024]. [in Rus.]
FILARET (GUMILEVSKY, D.), (1858). Historical and Statistical Description of the Kharkov Diocese: Izyum, Kupyansk and Starobelsk Districts; Kupyansk and Starobelsk Counties of Military Settlement. Dept. 5. Kharkov, 398 pp. [in Rus.]
CHERNOVA, M. (2021). Vyshyvanka as a Fracture of Consciousness. How Craftswoman from Bakhmut Destroy ut the “Russian” Donbas. [online] Vilne Radio. Available at: https://freeradio. com.ua/vyshyvanka-iak-zlam-svidomosti-iak-maistryni-z-bakhmuta-ruinuiut-stereotypy-pro-ruskyi-donbas/ [Accessed 21 May 2024]. [in Ukr.]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Володимир Скляр Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons 2.0 із зазначенням авторства — Некомерційна — Без похідних творів, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі. Змінювати матеріал і використовувати його в комерційних цілях заборонено.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).