Системна мовно-освітня політика на Сході й Півдні України як висновки з помилок минулого
DOI:
https://doi.org/10.17721/2413-7065.3(92).2024.312767Анотація
Анотація. У статті йдеться про те, що мова – один із ключових атрибутів держави й політичної нації, а освіта – основний чинник утвердження державної мови й держави. Автор порівнює застосування української мови в навчальному процесі освітніх закладів сходу й півдня України в останній період існування УРСР, перші роки Незалежності та в останні роки. Аналізуються об’єктивні й суб’єктивні причини, які перешкоджали утвердженню української мови як державної в освіті в цих регіонах, мовній коренізації етнічних українців: активний спротив чиновництва різного рангу, більшість якого становили колишні комсомольсько-компартійні працівники; недосконалість законодавства й розпоряджень у галузі освіти, які не передбачали чітких строків упровадження української мови в освітній процес та відповідальність за невиконання чи невчасне виконання покладених обов’язків; неналежна підготовка педагогічних кадрів; мізерне фінансування як праці педагогів і освіти загалом, так і заходів, спрямованих на утвердження української мови в освіті, в різних інших сферах суспільного буття, в повсякденні. До цього долучалися постійна інформаційна підривна діяльність із боку росії та жорстка російська політика русифікації на окупованих територіях.
Ситуація значно покращилася із прийняттям Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» (25.04.2019), проте він регулював лише мовний режим навчальних занять, але залишав поза увагою мову спілкування в позаурочний і позашкільний час. З метою подолання тих перепон, які шкодили переведенню навчання на державну мову на сході й півдні України (як і в інших регіонах), автор статті пропонує наступне: визначити чіткі терміни й відповідальних виконавців за упровадження української мови в навчальний процес; зробити темпи упровадження державної мови в освіті швидкими за рахунок переведення на українську мову навчання передусім великих міських шкіл від першого до випускного класів одномоментно, «престижних» шкіл – гімназій, ліцеїв, комплексів, колегіумів, провідних шкіл у вивченні тих чи тих предметів, зокрема й природничого циклу; неухильне усунення від освітньої системи всіх педагогів і чиновників, які були спіймані на колабораціонізмі з російською владою чи спецслужбами; законодавчо й через суспільне схвалення запровадити вимогу до вчителів комунікувати з учнями державною мовою в позакласний і позашкільний час; запровадити чітку й неухильну систему заохочень і покарань для працівників освіти за дотримання україномовного режиму спілкування зі школярами та студентами.
Посилання
Volvach, P. (2007). The Gordian Knot of Ukrainian-Language Education in Crimea and Ways to Solve It. Krymska svitlytsia, 2006, No. 49–52; 2007, No. 1–8. [online] Available at: http://ukrlife.org/main/uacrim/vuzol.htm [in Ukr.]
Donetska oblast. (2008). Encyclopedia of Modern Ukraine. [online] Available at: https://esu.com.ua/article-20812 [in Ukr.]
Kovalenko, A. (2024). “They Spend Crazy Money”: the Human Rights Activist Told how the Russian Federation “re-Educates” Ukrainian Children. [online] Available at: https://life.pravda.com.ua/society/rosiyani-zminili-taktiku-vplivu-na-ukrajinskih-ditey-jih-vidpravlyayut-u-podorozhi-z-perevihovannya-301169/ [Accessed 20 May 2024]. [in Ukr.]
Kovalenko, A. (2024). Human Rights Watch: Russia is Carrying out Forced Russification of Education in the Occupied Territories. [online] Available at: https://life.pravda.com.ua/society/rf-katuye-osvityan-ta-porushuye-pravo-ukrajinskih-ditey-na-osvitu-zvit-human-rights-watch-302233/ [Accessed 20 June 2024]. [in Ukr.]
Konashevych, S. (2024). Ukrainian-Language Education in Crimea: Past, Present and... Future?. Holos Krymu: News Agency, July 22. [online] Available at: https://www.voicecrimea.com.ua/main/mainnews/articles/analitycs/ukraїnomovna-osvita-v-krimu-minule-teperishnye-i-majbutnye.html [in Ukr.]
Crimean Schools Canceled Education in the Ukrainian Language in Primary School. [online] Available at: https://www.unian.ua/society/951492-krimski-shkoli-skasuvali-navchannya-ukrajinskoyu-movoyu-v-pochatkovih-klasah.html [Accessed 14 Aug. 2014]. [in Ukr.]
Marusyk, T. (2022). 30 Years of Independence: Language Acts That Change Ukraine. Kyiv, 464 p. [in Ukr.]
Masenko, L. (2021). The Conflict of Languages and Identities in Post-Soviet Ukraine. Kyiv, 176 p. [in Ukr.]
Languages in Ukraine. [online] Available at: https://uk.wikipedia.org/wiki/Мови_в_Україні [in Ukr.]
The Results of the Study on the State of the Ukrainian Language in Ukraine Published in 2020. [online] Available at: https://language-policy.info/2020/11/oprylyudneni-rezultaty-doslidzhennya-pro-stanovysche-ukrajinskoji-movy-v-ukrajini-v-2020-rotsi/ [06 Nov. 2020]. [in Ukr.]
Pavliuk, A. (2024). Russians Brought Propaganda Dictionaries to Schools in Occupied Luhansk Region – RMA. [online] Available at: https://life.pravda.com.ua/society/na-tot-luganshchini-rosiyani-zavezli-propagandistski-slovniki-dlya-vchiteliv-ova-301179/ [21 Apr. 2024]. [in Ukr.]
Pozniak-Khomenko, N. (2023). No Rotation. Ternopil, 224 p. [in Ukr.]
In Donetsk, 40% of Schoolchildren Study in Ukrainian. [online] Available at: https://www.obozrevatel.com/ukr/culture/02351-u-donetsku-40-shkolyariv-navchayutsya-ukrainskoyu-movoyu.htm [30 Nov. 2008]. [in Ukr.]
Ukrainian Language in Ukraine. [online] Available at: https://uk.wikipedia.org/wiki/Українська_мова_в_Україні [in Ukr.]
More than 82% of Schools in Donetsk Region Already have Ukrainian Classes, there are Enough Textbooks – Oksenchuk. [online] Available at: https://www.ukrinform.ua/rubric-donechchina/2087004-ukrainski-klasi-vze-e-u-ponad-82-skil-doneccini-pidrucnikiv-dostatno-oksencuk.html#:~:text= [in Ukr.]
Shchekun, A. (2024). Unlearned Lessons of the Past and Inaction as the Basis for Obstructing the Implementation of the State Policy of Reintegration of Crimea. [online] Available at: https://www.voicecrimea.com.ua/main/mainnews/articles/analitycs/ nevivcheni-uroki-minulogo-ta-bezdiyalnist-yak-pershoosnova-pereshkodzhannya-realizaciї-derzhavnoї-politiki-reintegraciї-krimu.html?fbclid [30 June 2024]. [in Ukr.]
Shchekun, A. (2024). Formation of Education in the State Language in Crimea: Unlearned Lessons. [online] Available at: https://www.voicecrimea.com.ua/main/mainnews/ articles/analitycs/stanovlennya-osviti-derzhavnoyu-movoyu-v-krimu-nevivcheni-uroki.html?fbclid [09 May 2024]. [in Ukr.]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Микола Васьків Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons 2.0 із зазначенням авторства — Некомерційна — Без похідних творів, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі. Змінювати матеріал і використовувати його в комерційних цілях заборонено.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).