Роль українознавства у зміцненні української національної ідентичності та у впровадженні національно-патріотичного виховання молоді в освітній простір під час війни

Автор(и)

  • Ольга Шакурова

DOI:

https://doi.org/10.17721/2413-7065.4(93).2024.315067

Анотація

Актуальність. Ефективне та дієве протистояння агресивній політиці російської держави може бути здійснено за допомогою наукового обґрунтування та створення фахового комплексу управлінських рішень та заходів, що будуть використані для значного посилення позитивних тенденцій у розвитку Української держави, української нації, посиленні української національної ідентичності та українського громадянського суспільства. Впровадження національно-патріотичного виховання – це перш за все конкретні дії, які представники нації, освітніх та державних структур можуть здійснювати для актуалізації української національної ідентичності.

Мета дослідження – проаналізувати роль українознавства у посиленні української національної ідентичності та впровадженні національно-патріотичного виховання учнівської молоді в освітній та гуманітарний простір України під час війни, окреслити роль вчених-українознавців у цих процесах.

Висновки. Вчені-українознавці комплексно та системно досліджують різні аспекти української національної ідентичності як основи національно-патріотичного виховання, послідовно та систематично впроваджують національно-патріотичні наративи в освітній та гуманітарний простір України під час російсько-української війни. Їхня діяльність, що включає не тільки теоретичне осмислення досліджуваної проблематики, а й її практичне впровадження шляхом проведення учнівських конкурсів з українознавства, мистецьких учнівських конкурсів тощо, є важливим фактором протидії російській агресії, допомагає консолідувати українську політичну націю та виховувати справжніх патріотів Української держави.

Посилання

Hazizova, O., (2022). 15th International Competition in Ukrainian Studies for Students of Grades 8-11 of General Educational Institutions. Ukrainoznavstvo (Ukrainian Studies), No. 2 (83), pp. 164–194. [in Ukr.]

Hazizova, O., (2024). Affirmation of the Ukrainian National Identity of Young People in the Conditions of Russian Aggression (Based on the Materials of the "International Competition on Ukrainian Studies for Students of Grades 8-11 of General Secondary Education Institutions"). Ukrainian Studies Reflections of Modern Sociocultural Processes: Materials of the International Scientific and Practical Conference Dedicated to the 190th Anniversary of the Opening of Taras Shevchenko Kyiv National University (Kyiv, 24 October 2024). Kyiv, pp. 307-312 [in Ukr.]

Hazizova, O. (2024). The Formation of National Identities of Student Youth as a Factor in the Consolidation of Ukrainianness in the Conditions of Modern Challenges: Ukrainian Studies Dimensions. Ukrainoznavstvo (Ukrainian Studies), No. 3 (92), pp. 178-192. [in Ukr.]

Hazizova, O., Sorochuk, L., Kononenko, A., Boyko S., Ivanets, S. (2023). Trends in Ukrainian Studies Researaches of the 16th International Competition in Ukrainian Studies for Students of Grades 8–11 of General Secondary Education Institutions. Ukrainoznavstvo (Ukrainian Studies), No. 2 (87), pp. 174–221. [in Ukr.]

Law of Ukraine dated 13.12.2022 No. 2834-IX "On the Basic Principles of State Policy in the Sphere of Establishing Ukrainian National and Civic Identity". (2024). [online] Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2834-20#Text [in Ukr.]

Letter of the Ministry of Education and Science dated June 10, 2022. No. 1/6267-22 "On Some Issues of National-Patriotic Education in Educational Institutions of Ukraine." (2022). [online] Available at: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/86625/ [in Ukr.]

Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine as of 15 December 2023. No. 1322 "On the Approval of the Strategy for the Establishment of Ukrainian national and Civic Identity for the Period until 2030 and the Approval of the Operational Plan of Measures for its Implementation in 2023-2025." (2023). [online] Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1322-2023-п/conv#Text [in Ukr.]

Fihurnyi, Yu., Shakurova, O. (2023). The Functioning of Ukrainian Science and Education in the Conditions of the Russian-Ukrainian War: the Role of Ukrainian Studies in the Introduction of National-Patriotic Education of Youth into the Educational Space and in Opposing the "Russian Peace". Problems of the Humanities: a Collection of Scientific Works of Ivan Franko Drohobytsk State Pedagogical University. History Series. Issue 13/55, pp. 319-339. [in Ukr.]

Shynkaryk, Yu., Bezsmertna, N. (2024). The Image of the Defender of Ukraine in the Creative Works of Student Youth (Based on the Materials of the International Annual Literary and Artistic Essay Contest among Students of Grades 1–4, 5–8, and 9–11 on the Topics: "Warrior of the Armed Forces. Who is he?", "Image of a Modern Ukrainian Warrior": Nomination "Pictures"). Ukrainoznavstvo (Ukrainian studies), No. 1 (90), pp. 155-173. [in Ukr.]

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-17

Номер

Розділ

Українознавство в освітньому просторі