Творчі здобутки і перспективи розвитку українознавства. Філософсько-методологічний аналіз

Автор(и)

  • Тарас Кононенко

DOI:

https://doi.org/10.17721/2413-7065.4(93).2024.317508

Анотація

Актуальність Сучасні виклики спонукають до посилення науково-методологічного обґрунтування українознавства, приводити у відповідність до вимог історичного часу його предмет і об’єкт, визначати царини застосування як прикладної методології. Українознавство – наука про Україну і світове українство, концентри українознавства допомагають структурувати українознавчі студії, а їх аналіз допомагає відстежувати концентральні динамічні процеси. Одним з головних завдань Інституту завжди була координація зв’язків з українською діаспорою і світовим українством. Створення засобів і визначення способів сучасної взаємодії між українськими спільнотами у світі на підставах українознавчих студій є нагальним завданням науки українознавства.

Мета статті полягає у реновації системних складових українознавства як науки про Україну та світове українство. Головна увага зосереджується на встановленні методологічного статусу терміну «концентри українознавства», наслідком з чого має бути надання концентрам властивостей динамічного дослідницького інструменту.

Висновки. Згідно із запропонованим оглядом і висновками щодо терміну «концентри українознавства», еволюційним процесом над його осмисленням в методологічному інструментарії українознавчої науки, модернізацією методологічних підходів, теоретичної багатозначності та відсутності узгодженої позиції щодо визначення статусу «концентри українознавства» як терміну, поняття, концепту, доктрини тощо  автор у якості гіпотези пропонує застосування до визначення концентрів українознавства такого поняття з сучасної філософії науки як «наукова метафора». Тобто, «концентри українознавства» є терміном з методологічного інструментарію українознавства, стійким концептом в українознавчих концепціях і науковою метафорою під час здійснення  прикладних українознавчих досліджень, засобом динамічного застосування в інтеграційних провадженнях українознавчого спрямування.

Посилання

Khomenko, O. (2016). 15 Years of the “Ukrainian Studies” Journal. Ukrainoznavstvo (Ukrainian Studies), No. 1 (58), pp. 8-15. [online] Available at: http://journal.ndiu.org.ua/article/view/150872 [in Ukr.]

Khomenko, O. (2016). A Long Tunnel without Light at the End: Secondary School in the Territories of the “People's Republics” in the First Year of the Russian-Ukrainian War. Ukrainoznavstvo (Ukrainian Studies), No. 2(59), pp. 8-17. [online] Available at: http://journal.ndiu.org.ua/article/view/144504 [in Ukr.]

Dictionary of Usage (English): Spelling, Transcription, Meaning, Origin, Thesaurus, Voice Reproduction. [online] Available at: http://www.merriam-webster.com/ http://www.merriam-webster.com/thesaurus [in Eng.]

Wiktionary, the Free Dictionary. [online] Available at: https://en.wiktionary.org/wiki/Wiktionary:Main_Page [in Eng.]

Wikipedia. [online] Available at: https://en.wikipedia.org/wiki/Main_Page [in Eng.]

Encyclopedia Britannica. [online] Available at: https://www.britannica.com/ [in Eng.]

Stanford Encyclopedia of Philosophy. [online] Available at: http://plato.stanford.edu/ [in Eng.]

The Internet Encyclopedia of Philosophy. [online] Available at: http://www.iep.utm.edu/ [in Eng.]

Paideia Project Online. [online] Available at: http://www.bu.edu/wcp/PaidArch.html [in Eng.]

Project Gutenberg. [online] Available ­at: http://www.gutenber3g.org/ [in Eng.]

Kononenko, P. (1994). Concept of the Ukrainian Studies Educational Integrative Course. Visnyk Kyivskoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka, Ukrainoznavstvo (Bulletin of Taras Shevchenko University of Kyiv, Ukrainian Studies Series), Issue 1, Kyiv University, pp. 72-86. [in Ukr.]

Kononenko, P. (1994). Ukrainian Studies. Kyiv. [in Ukr.]

Kalakura, Ya. (2007). Historical Foundations of Ukrainian Studies. Kyiv, 381 p. [in Ukr.]

Huemer, M. (2024). Knowledge. Reality. Value. Introduction to Analytical Philosophy for almost Everyone. Kyiv, 404 p. [in Ukr.]

Huemer, M. (2021). Knowledge, Reality, and Value. A Mostly Common Sense Guide to Philosophy. Independently published. [in Eng.]

Kononenko, P. (2005). Ukrainian Studies: Textbook for Higher Education. Kyiv, 68 p. [online] Available at: http://surl.li/jttfab [in Ukr.]

Kononenko, P., Ponomarenko A. (2005). Ukrainian Studies. Lecture Notes. Kyiv, 392 p. [online] Available at: https://shron1.chtyvo.org.ua/Kononenko_Petro/Ukrainoznavstvo.pdf? [in Ukr.]

Tokar, L. (2017). Scientific Foundations of Ukrainian Studies. Monograph. 2nd ed., rev. and suppl. Kyiv, 352 p. [online] Available at: https://shron1.chtyvo.org.ua/Tokar_Leonid/Naukovi_osnovy_ukrainoznavstva_vyd_2017.pdf [in Ukr.]

Krysachenko, V. (2022). Systematicity of Ukrainian Studies and Consolidation of the Nation: Existential Discourse. Politolohichnyi visnyk (Politology Bulletin), Issue 89, No. 89, pp. 12-28. [online] Available at: https://zpv.knu.ua/index.php/pb/article/view/145/130 [in Ukr.]

Andrew, S. Reynolds Metaphors and Science. [online] Available at: https://www.cambridge.org/core/books/understanding-metaphors-in-the-life-sciences/metaphors-and-science/2E9AA4170E116559901D411FB9008161 [in Eng.]

Cassin, B., Sigov, K., eds. (2009). Conceptus – Concept, Notion. European Dictionary of Philosophies. Lexicon of Untranslatables. Kyiv, Vol. 1 pp. 279-283. [online] Available at: https://shron1.chtyvo.org.ua/Cassin_Barbara/Yevropeiskyi_slovnyk_filosofii_t1.pdf [in Ukr.]

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-17

Номер

Розділ

Філософія та методологія українознавства