«Ніщо не буде так, як раніше»: новий світ після війни
DOI:
https://doi.org/10.17721/2413-7065.4(93).2024.317580Анотація
Актуальність. Великі війни протягом ХІХ–ХХ століть були потужними ударами не лише по економіці, культурі втягнутих до них держав, а й по суспільному та особистому світобаченню, розумінню сенсу буття, реальності й перспектив розвитку. Чи не домінантним було усвідомлення, що світ у ході й після війни докорінно змінився. Передусім такого страшного удару суспільній та індивідуальній свідомості завдали дві світові війни. Перша світова війна сприймалася як безсенсовна, нічим не виправдана кількамільйонна бійня, після чого повернення до попереднього буття було вже неможливим. Це не могло оминути художню літературу.
Мета – проаналізувати відтворення докорінних змін світоустрою та соціально-психологічного індивідуального самосприйняття та сприйняття світу після великих воєн у художній літературі, зокрема наслідків російської війни проти України в сучасній українській мілітарній літературі.
Висновки. Російська війна проти України ще триває, а українська мілітарна література вже відправляє читачам чіткі сигнали про руйнування довоєнного світу в прямому й переносному значенні. Це стало очевидним для всіх після повномасштабного вторгнення. Та твори мілітарної літератури доводять, на противагу до очікувань більшості українців, що неможливе й повернення до «вчорашнього» життя після завершення війни (вважалося, що вона буде недовгою, сподівання на це постійно підтримує стійкість громадян України). Письменники, їх персонажі, сюжетно-психологічні колізії фікційних і нонфікційних текстів доводять, що ми живемо й, головне, будемо жити в зовсім інших умовах і з докорінно відмінним світобаченням. Поки важко чітко сформулювати всі риси «нового світу», можливо, через те, що вони є в текстах, але дослідник (тобто автор цієї статті) не в змозі їх уловити й вербалізувати. Проте певні прикмети цього світу, які видаються домінантними, вдалося зафіксувати. По-перше, довгий час нам доведеться жити з великими втратами, з відчуттям їх непоправності. Це стосуватиметься сотень тисяч, а радше й мільйонів тих, хто втратив найближчих членів сім’ї, родичів, друзів і товаришів, бойових побратимів. Але стосуватиметься й усієї національно-державної спільноти, яка згуртувалася для відсічі ворогові, перейшла від переважно індивідуальних чинників буття до загальних.
Посилання
Aheieva, V. (2023). Preface. In: Khromeichuk, O. The Death of a Soldier. A Story Told by his Sister. Kyiv, pp. 9–13. [in Ukr.]
Amelina, V. (2024). The Story of One Victory. I am Transforming... Diary of the Occupation. Selected Poems. Kharkiv, pp. 7–23. [in Ukr.]
Gilielson, B. (1991). Ernest Hemingway. Moscow, 191 p. [in Rus.]
Hoshko, B. (2019). People of War. Kyiv, 232 p. [in Ukr.]
Humeniuk, A. (Kelt) (2023). Africa: Songs of War: Short Prose. Lviv, 360 p. [in Ukr.]
Denysova, T. (1990). Notes on an Anti-War Novel. The Novel and Novelists of the 20th Century in the USA. Kyiv, Dnipro, pp. 289–304. [in Ukr.]
Denysova, T. (1990). The Novel and Novelists of the 20th Century in the USA. Kyiv, Dnipro, 362 p. [in Ukr.]
Zatonskyi, D. (1988). Artistic Landmarks of the 20th Century. Moskva, 416 p. [in Rus.]
Zelinskyi, A. (2021). My Journey to the Land of Marines: From a Chaplain’s Diary. Lviv, 200 p. [in Ukr.]
History of Foreign Literature of the 20th Century. 1917–1945: Textbook for Students of Pedagogical Institutes. Moscow, 431 p. [in Rus.]
Isachenko, L. (2023). The Pursuit of Survival: A Novel. Lviv, 184 p. [in Ukr.]
Laiuk, M. (2024). Bakhmut. Kyiv, 255 p. [in Ukr.]
Mykhed, O. (2023). Call Sign for Job: Invasion Chronicles. Lviv, 344 p. [in Ukr.]
Pahutiak, H. Danube Meetings. Picnic in the Megiddo Valley. [online] Available at: https://www.facebook.com/profile.php?id=100008877120318 [Accessed 27 Oct. 2024]. [in Ukr.]
Stiazhkina, O. (2024). Preface. In: Khromeichuk, O. The Death of a Soldier. A Story Told by his Sister. Kyiv, pp. 9–13. [in Ukr.]
Khromeichuk, O. (2024). The Death of a Soldier. A Story Told by his Sister. Kyiv, 208 p. [in Ukr.]
Chekh, A. (2024). Point Zero. Chernivtsi, 216 p. [in Ukr.]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Микола Васьків Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons 2.0 із зазначенням авторства — Некомерційна — Без похідних творів, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі. Змінювати матеріал і використовувати його в комерційних цілях заборонено.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).