Козацька педагогіка патріотизму про лицарський гарт української молоді
DOI:
https://doi.org/10.17721/2413-7065.4(93).2024.317586Анотація
Актуальність. У період російсько-української війни проблеми національно-патріотичного виховання посідають чільне місце в усіх галузях гуманітарних дисциплін: історичних, лінгвістичних, літературознавчих, мистецьких, в українознавстві як інтегративній галузі знань про власну Батьківщину. Цілеспрямоване вихолощення національного компонента освіти, її орієнтованість на ліберальні моделі й цінності спричинили фрагментарність знань і уявлень молодого покоління про справжню сутність української історії. Молодому поколінню необхідне усвідомлення екзистенційного значення рідної землі, рідної мови й рідної культури в житті нації та держави. Саме українознавство завдяки своїй концепції комплексних знань про Україну дає можливість перейти до нової парадигми – синергії навчання і виховання, що спиратиметься на багату педагогічну спадщину, зокрема й досвід лицарського козацького виховання, започаткований уже в незалежній Україні, але досі ще цілком не використаний у навчально-педагогічному процесі. Виховання патріотизму в усі часи було й залишається актуальним і затребуваним – воно ще не сповна використало ту історично сформовану традицію, яка превалювала в Україні як із князівських, так і з козацьких часів та й досі залишається дієвою автентично українською системою виховання та лицарського гарту української молоді.
Мета дослідження – звернути увагу українознавців та педагогів на традиційну козацьку педагогіку патріотизму як національно окреслену систему лицарського гарту української молоді, обґрунтувати важливість його українознавчих досліджень та впровадження у навчально-виховний процес в умовах російсько-української війни та в повоєнний час.
Висновки. В умовах російсько-української війни екзистенційно важливого значення набуває патріотичне виховання української молоді – глибоке усвідомлення молодим поколінням цінності рідної землі, рідної мови й рідної культури в житті нації та держави, усвідомлення глибинних зв’язків України з державою Русь Київська, а також козацький досвід виховання українського лицарства, лицарський гарт та уміння усвідомлено й без вагань протистояти ворожій агресії як у духовно-культурному житті, так і зі зброєю в руках на полі бою. Такі всебічні виховні можливості містить у собі комплексна дисципліна українознавство.
Посилання
Gubko, O., Rudenko, Yu., Kuz, V. (2005). Ukrainian Cossack Pedagogy and Spirituality. Uman, 217 p. [in Ukr.]
Ivanchenko, I. (1996). Patriotism. Small Encyclopedia of Ethno-State Studies. Kyiv, 1996, р. 777. [in Ukr.]
Karpenko, V. (1997). How to Return Memory to a Mankurt. Evening Kyiv. Kyiv, 432 p. [in Ukr.]
Kartunov, O. (1996). Patriotism (interpretation of U. Sumner). Small Encyclopedia of Ethno-State Studies. Kyiv, рр. 777–778. [in Ukr.]
Concept of National-Patriotic Education in the Education System of Ukraine, Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine as of June 6, 2022. No. 527. [online] Available at: http://surl.li/yczpfo. [in Ukr.]
Kuz, V., Rudenko, Yu., Serhiychuk, Z. (1993). Basics of National Education. Conceptual Provisions. Uman, 110 p. [in Ukr.]
Lozko, H. (2024). Spiritual and Cultural Transformations of Ukrainian Society: Ethno-Religious Dimension. Mykolaiv, 444 p. [in Ukr.]
Lozko, H. (2018). The Family Philosophy of the Knights of the Grand Duke Svyatoslav. The Order of the Sun God: History and Metaphysics. Ternopil, pp. 39–63 [in Ukr.]
Orshan, Ya. (2019). The Age of Nationalism. Kyiv, 112 p. [in Ukr.]
Rudenko, Yu. (2003). Fundamentals of Modern Ukrainian Education. Kyiv, 328 p. [in Ukr.]
Rudenko, Yu. (2021). Formula of Cossack Pedagogy. Kyiv, 188 p. [in Ukr.]
Fihurnyi, Yu. (2004). Historical Origins of Ukrainian Chivalry. Kyiv. [in Ukr.]
Shayan, V. (2018). Faith of our Ancestors: Selected Works. Kyiv, 400 p. [in Ukr.]
Shayan, V. (2024). Hryhorii Skovoroda – Knight of the Holy Cross. A Monograph. Kyiv, 60 p. [in Ukr.]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Галина Лозко Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons 2.0 із зазначенням авторства — Некомерційна — Без похідних творів, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі. Змінювати матеріал і використовувати його в комерційних цілях заборонено.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).