Українознавчі засади формування патріотичної свідомості здобувачів освіти (на матеріалах XVІІ «Міжнародного конкурсу з українознавства для учнів 8–11 класів закладів загальної середньої освіти»)

Автор(и)

  • Олена Газізова

Анотація

Актуальність. Війна змінила умови виховання, акцентуючи увагу на патріотизмі, відповідальності, соціальній активності та психологічній стійкості. У цей складний період молодь стикається з новими викликами, що, водночас, є нагодою для зміцнення лідерських якостей і громадянської позиції.

В умовах війни одним із головних завдань освітньої політики має стати формування в учнівської молоді національних суспільно-державних цінностей як ідейного підґрунтя української ідентичності. За концептуальну основу до такого підходу варто взяти українознавство як систему наукового знання про Україну, українців, українськість. Відновлення історичної й культурної пам’яті спонукає вироблення нових підходів і методів подачі (ширення) обґрунтованої інформації про Україну й українців в освітньому процесі, що, відповідно, підвищує рівень консолідації молодого покоління. Осмислення потребують позитивні суспільні та державні практики вшанування героїв, авторитет українських героїв у світі як необхідна складова збереження національної спільноти. Основним завданням українознавства як освітнього напряму і як окремого навчального курсу є виховання в учнів високої патріотичної свідомості, готовності до виконання громадянського і конституційного обов’язку із захисту національних інтересів, цілісності та незалежності України.

Мета статті полягає в аналізі проблематики й структури українознавчих практик як чинника формування патріотичної свідомості та активної громадянської позиції здобувачів освіти в умовах російсько-української війни..

Висновки. Українознавчі практики в сучасній системі освіти України спрямовані на оновлення методичних підходів в системі національно-патріотичного виховання з метою підвищення рівня патріотичної свідомості, формування національної ідентичності та активної громадянської позиції учнівської молоді.

Науково-дослідна діяльність учнів у галузі українознавства в умовах війни має особливе значення, адже допомагає не лише розвивати історичну та культурну свідомість, а й формувати патріотичні цінності, усвідомлення національної ідентичності й активну громадянську позицію. Міжнародні конкурси з українознавства стали значним підсумком науково-теоретичної і практичної роботи, проведеної колективом НДІ українознавства та численним активом науковців-українознавців, вчителів і викладачів українознавства в Україні й за кордоном. У роботах юних дослідників велика увага приділяється дослідженню історії України, етногенезу українського народу, процесів державотворення, волонтерському руху, культурологічним процесам під час війни, проблемі інформаційної безпека в сучасному гуманітарному просторі України тощо.

Вироблення сучасних теоретико-методологічних підходів до українознавчого наповнення системи освіти сприятиме підняття рівня патріотизму здобувачів освіти, формуванню новітньої національної пам’яті та усвідомлення громадянами власної ролі як єдиного народу.

Опубліковано

2024-12-17

Номер

Розділ

Українознавство в освітньому просторі