Глобальне та національне в сучасній вищій освіті: філософсько-культурологічні аспекти формування ідентичності

Автор(и)

  • Інна Кузнєцова
  • Руслана Множинська
  • Олена Байрамова

DOI:

https://doi.org/10.17721/2413-7065.1(94).2025.322787

Анотація

Актуальність. Діалектика глобального та національного в сучасній вищій освіті є однією з ключових проблем сучасного гуманітарного дискурсу. Глобалізація, що формує універсальні стандарти й тенденції, часто вступає в конфлікт із прагненням зберегти локальні культурні ідентичності. Саме цей конфлікт свого часу став перешкодою на шляху прийняття Конституції Європейського Союзу, оскільки національні інтереси окремих держав виявилися несумісними із баченням спільного європейського майбутнього. Ця розбіжність відобразилась і на сфері освіти. За умов глобалізації, яка генерує суспільство споживання через стандартизацію цінностей без урахування потреб та особливостей окремих суспільств, національні освітні системи стикаються з викликами щодо збереження локальної ідентичності. Незахищеність національних цінностей дестабілізує суспільні відносини, зокрема систему морально-етичних цінностей, які в будь-якому історичному періоді є основою для становлення і розвитку суспільства. Для людини ліберального суспільства гуманітарною і соціальною цінністю є свобода слова не лише сама по собі, але й як складова совісті та гарант усіх інших свобод і прав людини.

Мета статті полягає в аналізі діалектики глобального і національного в сучасній вищій освіті та у виявленні її впливу на формування національної ідентичності в умовах глобалізації.

Висновки. Освітні системи сучасності мають бути простором діалогу, де локальні традиції переосмислюються у взаємодії із глобальними стандартами. Університети можуть і повинні стати платформами для цього діалогу, сприяючи інтеграції національної ідентичності у глобальну спільноту без втрати самобутності. Приклади реформування освіти у постколоніальних країнах, сучасних європейських державах та в Україні демонструють, що баланс між глобальним і національним є досяжним, якщо процес реформування враховує як потребу збереження локального контексту, так й інтеграцію у глобальний світ. Отже, освіта стає не лише простором транслювання знань, але й формування ідентичності, коли взаємодія глобального і національного продукує нові можливості. Герменевтичний підхід, заснований на діалозі та взаєморозумінні, пропонує перспективну модель для подолання конфліктів і створення нового освітнього порядку, що відповідає викликам сучасності.

Посилання

Anisimova, O. (2021). Internationalization as a Key Direction of Integration of Higher Education into the World Educational Space. Innovatsiina pedahohika (Innovative Pedagogy), No. 39, pp. 90–94. [in Ukr.]

Anisimova, O. (2019). Internationalization of Higher Education: Models and Mechanisms. Osvitnia analityka Ukrainy (Educational Analytics of Ukraine), No. 3(7), pp. 97–110. [in Ukr.]

Baranivskyi, V. (2008). The Teachings of Karl Marx and the Consequences of Attempts to Implement it. Politychnyi menedzhment (Political Management), No. 2, pp. 161–166. [in Ukr.]

Bezliudna, V., Martyniuk, V. (2021). Forms and Methods of Forming the National Identity of Student Youth in Extracurricular Work. Molod i rynok (Youth and the Market), No. 7–8(193-194), pp. 6–11. [in Ukr.]

Bova, Z. (2008). Formation of Social Identity of Student Youth in Intercultural Educational Space. Visnyk NTUU “KPI”. Filosofiia. Psykholohiia. Pedahohika (Bulletin of NTUU "KPI". Philosophy. Psychology. Pedagogy), No. 3(24), pp. 16–19. [in Ukr.]

Horban, O. (2020). Philosophical Paradigm of Modern Education in a Post-Industrial Society. Vcheni zapysky TNU imeni V .I. Vernadskoho. Seriia: Filosofiia (Scholarly Notes of the V.I. Vernadsky TNU), Vol. 31(70), No. 1, pp. 1–4. [in Ukr.]

Horbunova, L. (2017). Transformative Adult Learning: A Turn to a “Holistic Understanding” of the Person. Filosofiia osvity (Philosophy of Education), No. 1(20), pp. 97–127. [in Ukr.]

Zhurba, K.(2021). The Problem of Forming the National Identity of a Growing Individual in the Conditions of Building an Independent Ukraine. Visnyk NAPN Ukrainy (Bulletin of the National Academy of Sciences of Ukraine), No. 3, pp. 26–30. [in Ukr.]

Zavgorodnia, O. (2024). National Identity: Models and Features of Formation. Habitus, No. 64, pp. 203–208. [in Ukr.]

Zinchenko, V. (2016). Instruments of Internationalization of Scientific Activity. In I. Stepanenko, ed. Internationalization of Higher Education in Ukraine: Methodological Recommendations. Kyiv, pp. 121–156. [in Ukr.]

Klimova, H. (2021). Internatio­nalization of Higher Education in the Context of Global Challenges. Visnyk NIuU imeni Yaroslava­ Mudroho. Seriia: Filosofiia, filosofiia prava, politolohiia, sotsiolohiia (Bulletin of the Yaroslav Mudryi National University of Law. Series: Philosophy, Philosophy of Law, Political Science, Sociology), No. 1, pp. 185–205. [in Ukr.]

Kultaeva, M. (2012). Culturological Turn in the Philosophy of Education: Theoretical and Methodological Possibilities and Practical Prospects. Filosofiia osvity (Philosophy of Education), No. 1–2, pp. 147–164. [in Ukr.]

Makarova, O. (2020). Formation of Civic Identity in Higher Education Institutions. Vcheni zapysky TNU imeni V.I. Vernadskoho. Seriia: Psykholohiia (Scientific Notes of the V. I. Vernadsky TNU. Series: Psychology), Vol. 31(70), No. 3, pp. 153–157. [in Ukr.]

Pozniak, S. (2022). Peculiarities of the Educational Space of Modern Society in the Context of the Development of Personal Identity. Problems of the Development of Personal Identity in the Educational Space: Collection of Materials of the Round Table, Kyiv, October 20. Kyiv, pp. 51–56. [in Ukr.]

Luhovoi, V., Talanova, Zh., eds. (2017). Worldview Priorities of Humanization of Higher Education. Kyiv, 229 p. [in Ukr.]

Sikorska, I. (2016). European Educational Policy on the Internationalization of Higher Education. In I. Stepanenko, ed. Internationalization of Higher Education in Ukraine: Methodological Recommendations. Kyiv, pp. 43–61. [in Ukr.]

Sknar, O. (2022). On the Question of the Cultural Identity of Modern Ukrainian Youth: Formulation of the Problem. Problems of the Development of Personal Identity in the Educational Space: Collection of Materials of the Round Table, Kyiv, October 20. Kyiv, pp. 57–62. [in Ukr.]

Stepanenko, I. (2016). Inter- ­natio­nalization of Higher Education as a Comprehensive Strategy: Key Concepts, Problems and Principles of Implementation. In I. Stepanenko, ed. Internationalization of Higher Education in Ukraine: Methodological Recommendations. Kyiv, pp. 6–42. [in Ukr.]

Tur, M. (2014). The Role and Place of Philosophy in Education and Science. Visnyk humanitarnoho naukovoho tovarystva (Bulletin of the Humanities Scientific Society), No. 14, pp. 68–77. [in Ukr.]

Gadamer, H.-G. (1990). Wahrheit und Methode. Grundzüge einer philosophischen Hermeneutik. Auflage. Tübingen, 615 р. [in Deu.]

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-15

Номер

Розділ

Українознавство в освітньому просторі