Тенденції розвитку українознавчих центрів в США і Канаді та майбутні обрії їх діяльності
DOI:
https://doi.org/10.17721/2413-7065.1(94).2025.323019Анотація
Актуальність дослідження. Сучасний розвиток українознавства залишається значною мірою зосередженим на вивченні та популяризації знань про Україну та українську ідентичність у самій країні, хоча частково продовжує спиратися на інерцію довоєнних досягнень. Проте після Революції Гідності, анексії Криму, війни на Донбасі, а особливо внаслідок повномасштабного вторгнення Росії 24 лютого 2022 року, геополітичні обставини зазнали кардинальних змін. Мужній опір українського народу, солідарність західних країн у підтримці України, масштабний прийом біженців у багатьох країнах світу пробудили значний світовий інтерес до України. Протягом останніх десятиліть українознавство часто губилося в тіні славістики чи східноєвропейських студій, де домінували російські студії. Проте зараз Україна все більше уваги приділяє розвитку українознавства за кордоном, розглядаючи його як потужний інструмент культурної дипломатії та зовнішньополітичного впливу. Поширення знань про Україну та консолідація міжнародної спільноти навколо цієї теми стали ключовими пріоритетами.
Метою статті є аналіз діяльності найбільших наукових центрів США та Канади в галузі українознавства, визначення тенденцій розвитку та найбільш актуальних тем, перспективних напрямків майбутнього українознавства в цих країнах.
Висновки. Українознавчі центри США та Канади нині співпрацюють з іншими інституціями в Україні та світі, що сприяє розвитку українознавства, його інтеграції у світове академічне середовище, глибшому розумінню України та поширенню знань про неї на міжнародному рівні, що є особливо важливим у контексті російсько-української війни та сучасних геополітичних викликів.
Проаналізувавши тематику наукових досліджень основних україністичних центрів у цих країнах за останні роки, ми дійшли висновку, що пріоритетними напрямами українознавства в цих країнах на сьогодні є: Голодомор в Україні 1923-1933 рр.; проблеми сучасної України, зокрема її внутрішньо переміщеного населення; усна історія сучасної російсько-української війни; проблеми реінтеграції тимчасово окупованих українських територій; майбутня відбудова України; Екологічні злочини Росії під час нинішньої війни; імперський досвід України XVII–XX ст.; причини та наслідки Євромайдану та Революції Гідності 2013-2014 рр.; мовознавство, літературознавство, церковно-релігієзнавство тощо. На перспективу науковцям необхідно підготувати оригінальні наукові дослідження із зазначених проблем українознавства.
Посилання
University of Alberta. Faculty of Arts. Canadian Institute of Ukrainian Studies. Projects. Witnessing War in Ukraine. Summer Institute 2024. [online] Available at: https://www.ualberta.ca/en/canadian-institute-of-ukrainian-studies/projects/witnessing-war-ukraine/index.html [Accessed 25 Jan. 2025]. [in Ukr.]
University of Alberta. Faculty of Arts. Canadian Institute of Ukrainian Studies. Projects. Historians and War: Reimagining the Future. [online] Available at: https://www.ualberta.ca/en/canadian-institute-of-ukrainian-studies/projects/historians-and-the-war.html [Accessed 25 Jan. 2025]. [in Ukr.]
University of Alberta. Faculty of Arts. Canadian Institute of Ukrainian Studies. Projects. City and War: Interview. [online] Available at: https://www.ualberta.ca/en/canadian-institute-of-ukrainian-studies/projects/city-and-war.html [Accessed 25 Jan. 2025]. [in Ukr.]
Antoniuk, T. Ukrainian Free Academy of Sciences (UVAN): Mission and Achievements. (Based on publications from the collection of the Department of Foreign Ukrainian Studies of the Institute of Bibliography of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine). [online] Available at: http://conference.nbuv.gov.ua/report/view/id/998 [Accessed 25 Jan. 2025]. [in Ukr.]
Arkhimovych, O. (1969). Results of the Activities of the Ukrainian Free Academy of Sciences in the 1967/8 Academic Year. New York, 10 p. [in Ukr.]
Dagmara Turchyn-Duvirak. Taras Shevchenko Scientufic Society in Personal Memories and Reflections. [online] Available at: https://ntsh.ca/wp-content/uploads/2024/11/%D0%9D%D0%A2%D0%A8-%D0%A1%D0%AC%D0%9E%D0%93%D0%9E%D0%94%D0%9D%D0%86-%D0%86-%D0%97%D0%90%D0%92%D0%A2%D0%A0%D0%90.pdf [Accessed 25 Jan. 2025]. [in Ukr.]
Krasnodemska, I. (2015). The Development of Ukrainian Studies in the USA and Canada (1970s–1980s). Scientific Notes of the National University of Ostroh Academy. Historical Sciences. Issue 23, pp. 97–103. [in Ukr.]
Krasnodemska, I. (2003). Development of Ukrainian Studies Problems by Scientists of the Ukrainian Academy of Sciences. Ukrainoznavstvo (Ukrainian Studies). No. 4, pp. 403–407. [in Ukr.]
Kupchynskyi, O. (2010). Shevchenko Scientific Society. Encyclopedia of the History of Ukraine: Vol. 7. NAS of Ukraine. Institute of History of Ukraine. Kyiv, pp. 203–211. [in Ukr.]
Murphy, N. (2005). Ukrainian Studies Scientific Institutions in the USA (Second Half of the 20th Century – Beginning of the 21st Century). Scientific Works of the Faculty of History of Zaporizhzhia State University. Zaporizhzhia, Vol. 19, pp. 381–386. [in Ukr.]
Shevchenko Scientific Society. Shevchenko in America (Society Activities from May 15, 2010 to May 21, 2011). [online] Available at: https://ntsh.org/content/naukove-tovaristvo-im-shevchenka-b-americi [Accessed 10 Jan. 2025]. [in Ukr.]
A New Step in Cooperation and Solidarity: the Center for Ukrainian Studies will Begin Work in Notre Dame. [online] Ukrainian Catholic University. Available at: https://ucu.edu.ua/news/novyj-krok-u-spivpratsi-ta-solidarnosti-v-notr-dami-rozpochne-robotu-tsentr-ukrayinskyh-studij/ [Accessed 10 Jan. 2025]. [in Ukr.]
New Publications by Members of Shevchenko Scientific Society. (2023). Biuleten Naukovoho Tovarystva im. Shevcheknka (Bulletin of Shevchenko Scientific Society). No. 55–56, pp. 37–40. [online] Available at: https://shevchenko.org/wp-content/uploads/2024/04/BULLETIN_56_WEB.pdf [Accessed 10 Jan. 2025]. [in Ukr.]
One of the Leading Centers of Ukrainian Studies Abroad is the Canadian Institute of Ukrainian Studies (CIUS) at the University of Alberta (Canada). November 29, 2024. [online] Diaspora.ua. Available at: [online] Available at: https://www.facebook.com/history.diaspora/photos/1159011576230267/?_rdr [Accessed 15 Jan. 2025]. [in Ukr.]
Oksana Klymenko. Senior Lecturer, History Department, National University of Kyiv-Mohyla Academy. [online] Available at: https://www.huri.harvard.edu/people/oksana-klymenko [Accessed 15 Jan. 2025]. [in Eng.]
Fall Courses in Ukrainian Studies 2024. Ukraine. [online] Available at: https://harriman.columbia.edu/wp-content/uploads/2024/08/FALL-2024-COURSES-IN-UKRAINIAN-STUDIES-1-1.pdf [Accessed 15 Jan. 2025]. [in Eng.]
Palamarchuk, N., Radetska, O. (2016). Ukrainian Diaspora in Canada and Its Contribution to the Formation of an Independent Ukrainian State. Pages of History: Collection of Scientific Works. Issue 42, pp. 129–137. [in Ukr.]
Plazova, T. (2010). Socio-Political and Cultural-Educational Activities of Scientific Centers of the Ukrainian Diaspora in the USA. Ukrainian National Idea. Issue 22, pp. 28–33. [in Ukr.]
Petro Iatsyka Program for the Study of Ukraine. [online] Available at: https://inter.kpnu.edu.ua/uk/prohrama-petra-iatsyka-dlia-doslidzhennia-ukrainy-ochikuiutsia-zaiavky-vid-kandydativ-na-2020-2021-navchalnyi-rik/ [Accessed 12 Jan. 2025]. [in Ukr.]
Protasova, A. (2020). Natalia Khanenko-Friesen: “For me, Dialogue is one of the Future Priorities of the Canadian Institute of Ukrainian Studies”. Krytyka. October. [online] Available at: https://krytyka.com/ua/articles/nataliya-khanenko-frizen-dlya-mene-diyaloh-ie-odnym-iz-maybutnikh-priorytetiv-kanadskoho [Accessed 12 Jan. 2025]. [in Ukr.]
Annual Report St. Andrew's College. (2023). [online] Available at: https://umanitoba.ca/st-andrews-college/sites/st-andrews-college/files/2024-02/2023-sac-annual-report.pdf [Accessed 12 Jan. 2025]. [in Ukr.]
Light of the “Ukrainian Night”: A Yale Historian on the Revolution of Dignity. Harvard University. 02 December 2018. [online] Available at: https://surl.li/rlwrwv [Accessed 13 Jan. 2025]. [in Ukr.]
Speech by Former Head Dariia Darevych at the 75th Anniversary of the National Technical School in Canada. [online] Available at: https://surl.li/nmdcav [Accessed 12 Feb. 2025]. [in Ukr.]
Solonska, N. (2017). 125 Years of the Ukrainian Community in Canada. Ukrainian Canadiana: an Annotated Index of Publications from the Collection of the National Library of Ukraine Named after V. I. Vernadskyi. Kyiv, pp. 7–23. [in Ukr.]
Solonska, N. (2017). Ukrainian Canadiana: an Annotated Index of Publications from the Collection of the National Library of Ukraine Named after V. I. Vernadskyi. Kyiv, 176 p. [in Ukr.]
Ukrainian and Crimean Tatar Studies Abroad: A Study of the State and Needs. (2022). Kyiv, 112 p. [in Ukr.]
Ukrainian and Crimean Tatar Studies in the World: main Areas of Activity and (Self) Presentation of Scientific and Educational Institutions. (2021). Kyiv, 33 p. [in Ukr.]
Ukrainian Free Academy of Sciences is 75. [online] Available at: http://www.nbuv.gov.ua/node/5348 [Accessed 14 Jan. 2025]. [in Ukr.]
“What were we Asked about Ukraine?”: What Ukrainian Students are Learning Around the World. June 17, 2021. [online] Available at: http://blog.ed-era.com/shcho-po-ukrayini-zadavali [Accessed 14 Jan. 2025]. [in Ukr.]
Center for Ukrainian Canadian Studies. [online] Available at: https://vsesvit.miok.lviv.ua/schools/330 [Accessed 14 Jan. 2025]. [in Ukr.]
On March 13, 1949, the Ukrainian Free Academy of Sciences Began its Activities in Canada. March 13, 2023. [online] Diaspora.ua. Avsilable at: https://www.facebook.com/history.diaspora/photos/a.516538005518814/1586297791876158/ [Accessed 14 Jan. 2025]. [in Ukr.]
A Ukrainian Studies Hub at Notre Dame. Nanovic Institute for European Studies. [online] Available at: https://nanovic.nd.edu/about/ukrainian-studies-hub/ [Accessed 15 Jan. 2025]. [in Eng.]
About Mapa. Ukrainian Research Institute Harvard University. [online] Available at: https://www.gis.huri.harvard.edu/about [Accessed 15 Jan. 2025]. [in Eng.]
All CISAC People. Visitors and Affiliates. Steven Pifer. Stanford University. [online] Available at: https://cisac.fsi.stanford.edu/people/steven-pifer [Accessed 16 Jan. 2025]. [in Eng.]
Centre for Ukrainian Canadian Studies. December 2023 Newsletter. [online] Available at: https://umanitoba.ca/arts/sites/arts/files/2024-05/cucs-newsletter-dec2023.pdf [Accessed 16 Jan. 2025]. [in Eng.]
Contemporary Atlas. Ukrainian Research Institute Harvard University. [online] Available at: https://www.gis.huri.harvard.edu/contemporary-atlas [Accessed 16 Jan. 2025]. [in Eng.]
Decolonizing Ukraine in Theory and Practice. Ukrainian Research Institute Harvard University. [online] Available at: https://www.huri.harvard.edu/tcup-conference-2024 [Accessed 16 Jan. 2025]. [in Eng.]
Harvard Ukrainian Studies. The Journal of the Ukrainian Research Institute at Harvard University. [online] Available at: https://www.husj.harvard.edu/volumes/volume-39-number-1-2-2022 [Accessed 16 Jan. 2025]. [in Eng.]
Harvard Ukrainian Summer Institute. Ukrainian Research Institute Harvard University. [online] Available at: https://www.huri.harvard.edu/harvard-ukrainian-summer-institute [Accessed 17 Jan. 2025]. [in Eng.]
Historic Podillya. [online] Available at: https://www.gis.huri.harvard.edu/historic-podillya [Accessed 17 Jan. 2025]. [in Eng.]
Historical Atlas. Ukrainian Research Institute Harvard University. [online] Available at: https://www.gis.huri.harvard.edu/historical-atlas [Accessed 17 Jan. 2025]. [in Eng.]
History & Mission. Stanford University. [online] Available at: https://creees.stanford.edu [Accessed 17 Jan. 2025]. [in Eng.]
Landscapes of War, Landscapes of Victory: Ukraine’s Changing Environment. Ukrainian Research Institute Harvard University. [online] Available at: https://www.huri.harvard.edu/tcup-conference [Accessed 17 Jan. 2025]. [in Eng.]
Mark Andryczyk. Columbia University in the Сity of New York. Harriman Institute. [online] Available at: https://harriman.columbia.edu/person/mark-andryczyk/ [Accessed 18 Jan. 2025]. [in Eng.]
Message from the Director. Ukrainian Research Institute Harvard University. [online] Available at: https://www.huri.harvard.edu/message-director [Accessed 18 Jan. 2025]. [in Eng.]
Program Temerty Contemporary Ukraine. [online] Available at: https://www.huri.harvard.edu/temerty-contemporary-ukraine-program [Accessed 18 Jan. 2025]. [in Eng.]
Rebuilding Ukraine. Rebuilding the World. Ukrainian Research Institute Harvard University. [online] Available at: https://www.huri.harvard.edu/tcup-conference-2023-in-ukr [Accessed 19 Jan. 2025]. [in Eng.]
Rus’ Genealogy. Project. Ukrainian Research Institute Harvard University. [online] Available at: https://www.gis.huri.harvard.edu/rus-genealogy [Accessed 19 Jan. 2025]. [in Eng.]
Shevchenko Scientific Society Bookstore. [online] Available at: https://shevchenko.org/books/ [Accessed 19 Jan. 2025]. [in Eng.]
Slavic Languages and Literatures. Yale University. [online] Available at: https://slavic.yale.edu [Accessed 20 Jan. 2025]. [in Eng.]
Spring 2025: Сourses in Ukrainian Studies. Columbia University. Harriman Institute. [online] Available at: https://harriman.columbia.edu/wp-content/uploads/2025/01/SPRING-2025-COURSES-IN-UKRAINIAN-STUDIES-updated.pdf [Accessed 20 Jan. 2025]. [in Eng.]
The Centre for Ukrainian Canadian Studies. University of Manitoba. Faculty of Arts. [online] Available at: https://umanitoba.ca/arts/centre-ukrainian-canadian-studies [Accessed 20 Jan. 2025]. [in Eng.]
The Golden Age of Kyivan Rus. Ukrainian Research Institute Harvard University. [online] Available at: https://www.gis.huri.harvard.edu/golden-age-kyivan-rus [Accessed 21 Jan. 2025]. [in Eng.]
The Great Famine Project. Ukrainian Research Institute Harvard University. [online] Available at: https://www.gis.huri.harvard.edu/great-famine-project [Accessed 21 Jan. 2025]. [in Eng.]
“The Making of Modern Ukraine.” [online] Available at: https://online.yale.edu/courses/making-modern-ukraine [Accessed 22 Jan. 2025]. [in Eng.]
The Shevchenko Scientific Society in the Context of Ukrainian Intellectual History: 150th Anniversary Conference. Shevchenko Scientific Society. [online] Available at: https://shevchenko.org/event/150th-anniversary-of-shevchenko-scientific-society-conference/ [Accessed 22 Jan. 2025]. [in Eng.]
Timothy Snyder “Bird White Housum Professor of History.” Yale University. [online] Available at: https://web.archive.org/web/20120126144130/http://www.yale.edu/history/faculty/snyder.html [Accessed 22 Jan. 2025]. [in Eng.]
Ukrainian Studies Program. Columbia University on the city of New York. [online] Available at: https://harriman.columbia.edu/programs/ukrainian-studies-program [Accessed 23 Jan. 2025]. [in Eng.]
Ukrainian Studies Program. Columbia University. Harriman Institute. [online] Available at: https://harriman.columbia.edu/research-regions/ukraine/ [Accessed 23 Jan. 2025]. [in Eng.]
Valentina Izmirlieva. Columbia University in the city of New York. [online] Available at: https://harriman.columbia.edu/person/valentina-izmirlieva [Accessed 23 Jan. 2025]. [in Eng.]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Ірина Краснодемська, Юліана Шинкарик Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons 2.0 із зазначенням авторства — Некомерційна — Без похідних творів, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі. Змінювати матеріал і використовувати його в комерційних цілях заборонено.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).