Український танцювальний фольклор та сучасний балет: культурологічне осмислення інтегративних процесів
DOI:
https://doi.org/10.17721/2413-7065.2(95).2025.332916Анотація
Актуальність. Час, який ми проживаємо сьогодні, можна вважати особливим, унікальним. Унікальність полягає в тому, що у найважчих умовах – війни, окупації, еміграції – український народ, нарешті, починає усвідомлювати свою окремішність, історичну і культурну цінність, прокидатися від тривалого умисного нівелювання національної ідентичності в межах ідеї «трьох братніх народів». Пошук же ідентичності завжди починається з вивчення своїх генетичних особливостей, національної культурної спадщини, традицій тощо. Сьогодні ми стаємо свідками справжнього пробудження української нації, справжнього по суті, а не за формою. Танець є невідʼємним елементом будь-якої народної культури і нині стає ідентифікатором національної належності, причетності до тієї чи іншої культурної традиції. Особливий інтерес з огляду на соціально-політичні й національно-культурні процеси становить інтегрування занадто різних за походженням, хореографією, музичними особливостями видів танцю в єдине ціле.
Мета дослідження полягає в аналізі інтегративних процесів між українським танцювальним фольклором та сучасним балетом.
Висновки. Інтеграція народного танцю та балету в кризові моменти – це не лише естетичний прийом, а й культурна стратегія виживання, відновлення, переосмислення національної, культурної, соціальної ідентичності. Інтегрування навіть настільки відмінних один від одного жанрів стає можливим за умови, якщо спільною є сконструйована культурно-соціальна реальність, яка легко розпізнається носіями певної національної культури. Можна говорити (поки що умовно) про інтегрування двох типів: інтегрування пряме (наприклад, включення повного народного танцю в балет / використання балетних па в сучасному народному танці) та опосередковане (використання українських колискових, народних співів, фольклорних інтонацій, включення їх у сучасну пластичну мову балету). Втім тема є недостатньо дослідженою і потребує більш детального опрацювання у напрямку вивчення інтеграції балетної й народної хореографії в межах сучасних експериментів у танцювальних виставах.
Ключові слова: сучасний український балет, український танцювальний фольклор, інтеграція, національні традиції.
Посилання
Бех, І., Журба, К. Концепція з формування у підлітків національно-культурної ідентичності у загальноосвітніх навчальних закладах. Формування національно-культурної ідентичності особистості у викликах часу: збірник матеріалів Всеукраїнського круглого столу (до 100-річчя від заснування Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка) / редкол.: С. А. Копилов (співголова, наук. ред.), І. Д. Бех (співголова) та ін. Кам’янець-Подільський, 2018. С. 3–22.
Бойко, О. C. Інтегративні дослідження народно-сценічного танцю. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Мистецтвознавство: науковий збірник. 2018. Вип. 28. С. 227–233.
Герц, І. І. Танець як засіб засвоєння соціокультурного досвіду. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2021. № 2. С. 199–204.
Гресь, О. І. Балетна гоголіана в Україні (1940-і – початок 2020-х років): автореф. дис. канд. мистецтвознавства: 26.00.01. Київ, 2024. 14 с.
Зінченко, В. М. Український балет доби Незалежності: тенденції розвитку, жанрово-інтонаційна специфіка: дис. … доктора філософії: 025 «Музичне мистецтво» / Національна музична академія України імені П. І. Чайковського. Київ, 2024. 241 с.
Мачульскіс, В. Танець як ознака етнічної ідентичності. Танець і процеси ідентифікації: історія і сучасність. Збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції (упор. А. М. Підлипська), 15–16 квітня 2022 р. Київ, 2022. С. 16–18.
Мірошниченко, І. Наш танець вирізняє емоційна глибина… Вечірній Київ. 2025. 16 червня. URL: https://vechirniy.kyiv.ua/news/103292
Плахотнюк, О. А. Українське хореографічне мистецтво в контексті світової художньої культури (сучасний поліжанровий дискурс): колективна монографія. Львів, 2020. 308 с.
Погребняк, М. М. Нові напрями театрального танцю ХХ – початку ХХІ століття: історико-культурні передумови, крос-культурні зв’язки, стильова типологія: монографія. Полтава, 2020. 327 с.
Семенова, Н. М. Національна балетна вистава в українській хореографічній культурі ХХ – початку ХХІ століть: дис. … канд. мистецтвознавства. Харків, 2019. 241 с.
Castells, M., Femandez-Ardevol, M., Qiu, J. L., & Sey, A. Mobile communication and society: A global perspective. Cambridge, 2007. 331 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Карина Куртєва, Тетяна Брацун, Олександр Іваницький Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons 2.0 із зазначенням авторства — Некомерційна — Без похідних творів, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі. Змінювати матеріал і використовувати його в комерційних цілях заборонено.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).