Формування есхатологічних ідей. Зображення народів на українських іконах Страшного суду XV – XVIII ст.
DOI:
https://doi.org/10.30840/2413-7065.1(70).2019.161994Ключові слова:
ікони, Страшний суд, християнство, православ’я, церква, історія релігіїАнотація
У статті здійснено аналіз специфічних рис зображення народів на українських іконах Страшного суду (XV–XVIII ст.).
Предметом дослідження є джерельна інформація ікони, зокрема у контекстах впливу на образ епохи, а також верифікація змісту зображення на іконі з історичними подіями.
Мета дослідження полягає в окресленні формування есхатологічних мотивів, а також основних історичних особливостей зображення представників різних народів і релігій на українських іконах Страшного суду в період ХV–ХVІІІ ст. Це допоможе прослідкувати зміну ставлення до тих чи інших етнічних груп титульного етносу України.
Визначені особливості есхатології як системи уявлень про кінець світу. Розглянуті історичні витоки зображень Страшного суду на іконах (фресках). Охарактеризовані перші т. зв. «страшносудні» зображення у церквах на території України. Визначена послідовність і логіка формування іконографії сюжету Страшного суду. Прослідковано історичну еволюцію українських «страшносудних» ікон. Виявлені витоки ідеї розподілу представників народів на праведників і грішників. Досліджено розміщення на іконах Страшного суду представників народів світу, які очікують на Божий суд, а також проаналізовано їх перелік.
Таким чином, ікони Страшного суду відображають тогочасні реалії життя: міжконфесійні відносини, загострення релігійних проблем, а також поширеність тих чи інших етнічних груп на території України. Зразки із зображенням Страшного суду – ікони, мозаїки, фрески – давали можливість тогочасній людині, а також нашим сучасникам виразно уявити момент зустрічі з Богом, вдатися до роздумів про необхідність підготовки до неї. Але водночас це був і засіб зашифрованого послання з інформацією про тих, хто сприймались як негативні образи, але про що складно було заявити відкрито і при цьому уникнути покарання.
Посилання
Berezhna, L. (2012). How to Draw an Enemy? “Ours” and “Strangers” in the Early Modern Ukrainian Iconography. Theatrum humanae vitae. Studies in Honor of Nataliia Yakovenko. Kyiv: Laurus, pp. 472–488. [in Ukr.]
Horbachov, D. (2010). Ukrainian Icon as a Symbol of Cultural Unity. Studii mystetstvoznavchi (Art Studies), (2 (30)). Kyiv: Rylsky Institute of Art Studies, Folklore, and Ethnology of NAS of Ukraine Press, pp. 20–28. [in Ukr.]
Zholtovskyi, P. (1978). Ukrainian Painting of the 15th–18th Centuries. Kyiv: Naukova dumka, 327 p. [in Ukr.]
Kekosh, O. (2012). Features of the Sambir School of Icon Painting of the Second Half of the 16th Century. In: Zbirnyk naukovykh prats molodykh uchenykh Drohobytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu im. I. Franka (Collected Scientific Works of Young Scientists of the Drohobych State Pedagogical University of I. Franko), Vol. 1. Drohobych, pp. 391–397. [in Ukr.]
Korniienko, V. (2010). The Sacrarium of St. George the Great Martyr, Vol. 1 of Saint Sophia’s Graffiti Corps (the 11th – the beginning of the 18th century): Kyiv, 464 p. [in Ukr.]
Lastovetska, A. (2013). The Problem of Understanding the Eschatological Ideas of the Ancient Rus’ Society. Ukrainoznavstvo (Ukrainian Studies), Vol. 2, pp. 99–102. [in Ukr.]
Lesiv, A. (2016). Iconography of the Last Judgment in the Ukrainian Painting: Formation and Development in the Context of Byzantine Art. Narodoznavchi zoshyty (Ethnographic Proceedings), Vol. 5, pp. 1044–1051. [in Ukr.]
Lukashenko, A. (2008). Eschatological Expectations in Europe of the 15th–18th Centuries and Their Influence on the Formation of the Modern Society. Etnichna istoriia narodiv Yevropy (Ethnic History of European Nations), Vol. 26, pp. 134–138. [in Ukr.]
Osadcha, O. (2008). The Concept of Icons in the Works of Ukrainian Writers. In: Mystetstvoznavstvo: zbirnyk naukovykh prats (Art Studies: Collected Scientific Works). Lviv, pp. 171–180. [in Ukr.]
SVIENTSITSKA, V. (1967). Painting of the 14th–16th Centuries. In: History of the Ukrainian Art: In 6 Vol. Vol. 2. Kyiv: Academy of Sciences of the Ukrainian SSR Press, pp. 208–336. [in Ukr.]
Holy Scripture Online. [online] Available at: http://bibliya.in.ua [in Ukr.]
Sydor, O. (2001). Register of Icons of the Last Judgment in the Collection of Lviv National Museum. Litopys Natsionalnoho muzeiu u Lvovi imeni Andreia Sheptytskoho (Chronicle of Lviv National Museum), (2 (7)). Lviv: Lviv National Museum Press, pp. 90–96. [in Ukr.]
Tradyho, A. (2010). Icons of the Orthodox Church. Images, Plots, Symbols. In: Encyclopedia of Art. Moscow: Omeha, pp. 158–161. [in Ukr.]
Fedak, M. (2013). Dated Icons of the Last Judgment from the Collection of Lviv National Museum. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia Mystetstvo (Lviv University Bulletin. Art Series), Vol. 12. Lviv: Ivan Franko National University of Lviv, pp. 358–374. [in Ukr.]
Fedak, M. (2012). Iconographic Features of the Icon “The Last Judgment” (last quarter of the 16th century) from Radelić. Litopys Natsionalnoho muzeiu u Lvovi imeni Andreia Sheptytskoho (Chronicle of Lviv National Museum), (9 (14)). Lviv: Lviv National Museum Press, pp. 62–67. [in Ukr.]
Fedak-Helytovych, M. The Last Judgment in the Ukrainian Icon Painting. [online] Available at: https://risu.org.ua/en/index/spiritual_culture/icon/iconografia/46936 [in Ukr.]
Khymka, I.-P. (2009). The Icon of the Last Judgment at the Museum of Religion in Lviv. Problems of Geographical Origin and Dating. Szczelina światła. Ruskie malarstwo ikonowe: Pamięci Romualdas Biskupskiego. Kraków: Collegium Columbinum, pp. 201–214. [in Ukr.]
Yatskiv, L. (2008). Iconography of the Subjects of Paradise and Hell in the Icons of the Last Judgment in the 15th–16th Centuries. Visnyk Lvivskoi natsionalnoi akademii mystetstv (Lviv National Academy of Arts Bulletin), Vol. 19. Lviv: Lviv National Academy of Arts Press, pp. 154–162. [in Eng.]
Himka, J.-P. (2009). Last Judgement Iconography in the Carpathians. Toronto: University of Toronto Press, 301 p. [in Eng.]
Himka, J.-P. (2004). On the Left Hand of God: “Peoples” in Ukrainian Icons of the Last Judgment. In: J. Dudzinkiewicz, ed., States, Societies, Cultures. East and West. Essays in Honor of Jaroslaw Pelenski. New York: Ross Publishing Inc, pp. 317–349. [in Eng.]
Himka, J.-P., Berezhnaya, L. (2014). The World to Come. Ukrainian Images of The Last Judgment. Cambridge: Harvard University Press, 347 p. [in Eng.]
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Anastasiia Hryhorak Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons 2.0 із зазначенням авторства — Некомерційна — Без похідних творів, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі. Змінювати матеріал і використовувати його в комерційних цілях заборонено.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).