Це застарівша версія, яка була опублікована 2024-06-29. Прочитайте найбільш нову версію.

Науково-дослідний інститут українознавства: зародження, становлення, розвиток, сьогодення

Автор(и)

  • Юрій Фігурний

DOI:

https://doi.org/10.17721/2413-7065.1(90).2024.303895

Анотація

У статті проаналізовано зародження, становлення, розвиток та сьогодення Науково-дослідного інституту українознавства. З’ясовано, що створення Інституту стало наслідком потужного відродження українознавства. Виявлено, що комуністи, проросійськи налаштовані політики, чиновники й громадські діячі протягом усього часу існування Інституту намагалися перешкодити його україноцентричній діяльності та реорганізувати. Обґрунтовано, що з відновленням Української держави в 1991 р. розпочався новий етап в історії національної гуманітаристики, що призвело до створення у 1992 р. Інституту як сучасної науково-дослідної та освітньої інституції. Виявлено, що у кінці ХХ – на початку ХХІ століття під керівництом П. Кононенка Інститут активно сприяв українізації національного гуманітарного простору та посиленню національно-патріотичного виховання. Показано, що з червня 2013 р. по липень 2022 р. внаслідок непрофесійного адміністрування тогочасних керівників Інституту, неналежного його фінансування Міністерством заклад поступово втрачав авторитет серед науковців та освітян України, але, незважаючи на велику кількість проблем, продовжував виконувати планові фундаментальні й прикладні науково-дослідні роботи у несприятливих умовах російсько-українського протистояння. Обґрунтовано, що В. Чернець, який очолив НДІУ влітку 2022 р., за короткий час зумів кардинально перезавантажити його роботу: значно посилив кадровий потенціал, забезпечив стабільне фінансування, розширив сфери діяльності, створив 25 філій Інституту, що працюють виключно на волонтерських засадах, та повернув вченим-українознавцям впевненість у ці важкі воєнні часи. З’ясовано, що Інститут відіграє вагому роль у формуванні національно-патріотичного світогляду громадян України як важливого чинника українського націє- та державотворення в умовах повномасштабної російської агресії, щорічно проводячи міжнародні та всеукраїнські учнівські й учительські конкурси з українознавчої проблематики, активно повертаючи в український етнокультурний і національний гуманітарний простір прізвища й напрацювання видатних українців, які були загарбані імперцями й рашистами.

Посилання

KUBIIOVYCH, V., KUZELI, Z., eds. (1949). Encyclopaedia of Ukrainian Studies: In 2 Vol. Munich; New York., Vol.1, pp. 5. [in Ukr.]

YEFREMOV, S. (1920). Ukrainian Studies. Kyiv, 24 p. [in Ukr.]

FIHURNYI, Yu., ed. (2012). Informational and Analytical Bulletin of the 20th Anniversary International Conference "Ukrainian Studies and World History: Theoretical and Methodological Foundations of Scientific Paradigms" (October 25-26, 2011, Kyiv, NRIUSWH). Kyiv: NRIUSWH, 296 p. [in Ukr.]

KONONENKO, P. (2001). Ukrainian Studies of the 3rd Millennium. Ukrainoznavstvo (Ukrainian Studies). Part 1, pp. 5-12. [in Ukr.]

TOKAR, L., ed., comp. (2002). Research Institute of Ukrainian Studies. Guide to the 10th Anniversary of Activity. Kyiv, 160 p. [in Ukr.]

KONONENKO, P. (2013). Personal File of Employees Dismissed in 2013. Petro Petrovych Kononenko. Fund No. 11. Desc. No. 1. Case No. 100. On 282 p. Keep Permanently. NRIUSWH and World History. Ministry of Education, Science and Youth and Sports. [in Ukr.]

POZNIAK-KHOMENKO, N. (2011). Why did Tabachnyk Leave the In-stitute of Ukrainian Studies without Fund-ing? [online] Available at: URL: https://www.unian.ua/education/596647-chomu-tabachnik-zalishiv-institut-ukrajinoznavstva-bez-finansuvannya.html. [Accessed 11 February 2024]. [in Ukr.]

On the Approval of the State Targeted Social Program of National and Patriotic Education for the Period until 2025 and Amendments to some Resolutions of the Cabinet of Ministers of Ukraine. [online] Available at: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennya-derzhavnoyi-cilovoyi-socialnoyi-programi-nacionalno-patriotichnogo-vihovannya-na-period-do-2025-roku-ta-vnesennya-zmin-do-deyakihi-i300621-673 [Accessed 11 Feb-ruary 2024]. [in Ukr.]

TABACHNYK, D. (2010). Oriental Lux: Notes on Slavic Unity Thought. Journalism 2006 - 2009. Kharkov: Folio, pp. 301–308. [in Rus.]

Tabachnyk Assures that Russian is Taught in Only Seven Schools in Kyiv. (2013). Week.UA. April 5. [online] Avail-able at: http://tyzhden.ua/News/76519 [Accessed 11 February 2024]. [in Ukr.]

YABLONSKYI, V., ZDIORUK, S., ed. (2014). Ukraine and the "Russian World" Project: Kyiv: NISS, 80 p. [in Ukr.]

FIHURNYI, Yu. (2021). The Doctrine of "Russian World" as a Political Ideology of Russia's Aggression against Ukraine. Ukrainoznavstvo (Ukrainian Studies). No. 4 (81), pp. 72–88. [in Ukr.]

FIHURNYI, Yu. (2021). Petro Kononenko - the Creator of Modern Ukrainian Studies. The Founder of Modern Ukrainian Studies - Ukrainian Loving. Kyiv, pp.35–46. [in Ukr.]

FIHURNYI, Yu. (2004). Historical Origins of Ukrainian Chivalry: Essays on the Origin and Development of Cossack Traditional Culture and National Military Art in the Ukrainian Studies Dimension. Kyiv, 308 p. [in Ukr.]

##submission.downloads##

Опубліковано

— Оновлено 2024-06-29

Версії

Номер

Розділ

Українознавство в освітньому просторі