Про час створення та першого експонування знакової картини Віктора Цимбала «Рік 1933»
DOI:
https://doi.org/10.17721/2413-7065.2(91).2024.308787Анотація
Картина художника Віктора Цимбала (1902–1968) «Рік 1933» є винятковою як за мистецьким осягненням трагедії української нації під час Голодомору 1932–1933 рр., так і за технікою виконання. Вона стала потужним мистецьким актом викриття злочину СРСР із організації Голодомору, органічним виразом позиції художника і громадського діяча як першорядного митця ХХ ст., українського патріота та послідовного борця з комуністичним тоталітаризмом і російським імперіалізмом. Науковці обґрунтовано розглядають її як одне з вершинних досягнень В. Цимбала у мистецтві, а також як перше відоме відображення у живописі та одне з перших у візуальному мистецтві загалом трагедії Голодомору. У мемуарній, науковій літературі та матеріалах мас-медіа містяться різні версії щодо часу написання картини «Рік 1933» – у діапазоні від 1933 р. до 1953 р., так само суперечливо висвітлюється й час її першого показу публіці. У статті уточнюються дати обох подій. Її автор на підставі аналізу джерел різного походження вважає, що вірною є версія щодо початку створення картини у 1933–1934 рр. і завершення роботи над нею у 1936 р. Разом з тим проблема початку написання «Року 1933» потребує подальшого вивчення з опертям на документи. В. Цимбал пізніше – можливо, у 1953 р. – створив авторський монументальний варіант цього твору у збільшеному розмірі та в іншій техніці: вугіллям на папері. Останній часом плутають із живописним першотвором. У статті спростовується популярна версія щодо першого експонування картини «Рік 1933» у 1936 р. Ймовірно, вперше її змогли побачити у 1953 р. насамперед представники української діаспори на персональній виставці В. Цимбала у приміщенні Товариства «Просвіта» у Буенос-Айресі. Широкі кола глядачів змогли ознайомитися з шедевром на персональній виставці художника восени 1956 р. в галереї Розе Маріє у Буенос-Айресі та у Ла Платі. Саме з цього моменту картина почала відігравати роль мистецького засобу долання травми геноциду для його жертв, а також донесення правди про тяжкий злочин комуністичного режиму з центром у москві.
Посилання
Exhibition of the Ukrainian Artist Painter Viktor Tsymbal. (1936). Ukrainske slovo (Ukrainian word). Official Organ of the "Prosvita" Society in Argentina. Buenos Aires, September 6. Part 36 (434), 5 p. [in Ukr.
HORDYNSKYI, S., ed. (1972). Viktor Сymbal. Painter and Graphic Artist. A Monograph. New York, 118 p. [in Ukr.]
Street Ukraine. Interview with Serhii Tsipko. U. Stefanchuk Interwieved. (2020). Lokalna istoriia (Local history), №. 7, pp. 30–33. [in Ukr.]
Homin Ukrainy. Newspaper (Founded by the Government of Canada). № 44. 22.11.2022. [in Ukr.]
HORYN, B. (2005). Victor Tsymbal's Sorrow. Kyiv: Pulsary, 288 p. [in Ukr.]
DAREVYICH, D. (2010). Holodomor from the Perspective of Art. Krytyka (Crytics), № 7–8, pp. 31–33. [in Ukr.]
IVASHKEVYCH, T. (2021). A Native of Katerynopil Region, was the First to Portray the Holodomor. Visti Cherkashchyny. 22.04.2021. [online] Available at: URL: https:// viche.ck.ua/katerynopilshchyna/urodzhenecz-katerynopilshhyny-pershym-zobrazyv-golodomor/ [in Ukr.]
KOSAR, A. (2006). Holodomor. A Poem. Odessa: Optimum, 161 p. [in Rus.]
MALAKOV, D. (2019). Artist Victor Tsymbal. In: Malakov D. About Famous and Forgotten Kyivans. Kyiv, pp. 246–267. [in Ukr.]
ONATSKYI, Ye. (1956). Mysticism of Space (On the Occasion of the Exhibition of Painting Works by Viktor Tsymbal). Nash Klych. Ch. 41 (1.133), [in Ukr.]
SAMCHENKO, V. Bitter Colors of the Holodomor: in Kyiv, they Talk about the Émigré artist Viktor Cymbal. Ukraina moloda (Young Ukraine), № 76, August 18. [online] Available at: https://umoloda.kyiv.ua/ number/3626/164/149136/ [in Ukr.]
The Ukrainian Free Academy of Sciences in the USA Handed Ukraine the Painting by Viktor Tsymbal "Year 1933". (2020). [online] Website of UFAS in the USA. Available at: https://uvan.org/ news/ [in Ukr.]
Tsymbal V. Tragedy on the Dniester. (1933). Ukrainske slovo (Ukrainian Word). Official Organ of the "Prosvita" Society in Argentina. Ch. 37 (283). October 01. [in Ukr.]
HORYN, B. (2005). Tsymbal V. 1933. Victor Tsymbal's Grief. Kyiv: Pulsary, pp. 279– 281. [in Ukr.]
TSYMBAL-MYKHAILIVSKA, T. (1984). Memories (My Life in Exile). Buenos Aires: Yulian Serediak Publishing House, 182 p. [in Ukr.]
ABN Correspondence. Bulletin of the Antibolshevik Bloc of Nations. Vol. XXIV, № 1, January-February [in Eng.]
Catalogo. Exposicion Victor Cymbal Artista Ukraniano. (1936). Buenos Aires, Agosto-Septiembre. Archive of the Tsymbal family (kept by A. Tsymbal in Kyiv). [in Spa.]
Exposion de Pintura Victor Tsymbal 9 al 22 de Noviembre de 1956. Archive of the Tsymbal family (kept by A. Tsymbal in Kyiv). [in Spa.]
GREGORY H. STANTON. The Ten Stages of Genocide. (Copyright 1996). [online] Available at: https://www.genocidewatch.com/ tenstages [in Eng.]
Raphael Lemkin Papers, The New York Public Library, Manuscripts and Archives Division, Astor, Lenox and Tilden Foundation, Raphael Lemkin ZL-273. Reel 3. Published in L.Y. Luciuk (ed), Holodomor: Reflections on the Great Famine of 1932–1933 in Soviet Ukraine (Kingston: The Kashtan Press, 2008) [online] Available at: http://history.org.ua/LiberUA/ RaphaelLemkin_1953/RaphaelLemkin_1953. pdf [in Eng.]
Victor Tsymbal “Rik 1933” (“The Year 1933”). [online] Available at: https://scalar. ukrhec.org/depicting-genocide/cymbal [in Eng.]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Андрій Іванець Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons 2.0 із зазначенням авторства — Некомерційна — Без похідних творів, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі. Змінювати матеріал і використовувати його в комерційних цілях заборонено.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).