Виховання патріота в сучасних умовах: виклики та можливості

Автор(и)

  • Наталя Дерев’янченко
  • Олена Авілова
  • Артур Лі
  • Іван Галенко

DOI:

https://doi.org/10.17721/2413-7065.3(96).2025.331434

Ключові слова:

патріотичне виховання, інформаційна безпека, інтелектуальна власність, цифрові технології, інтегроване навчання, хмарні платформи, громадянська свідомість

Анотація

Актуальність. Сучасна система освіти в Україні має відповісти на нові виклики, зокрема ті, що пов’язані з інформаційною війною, гібридною агресією та потребою в зміцненні національної єдності. Постає питання переосмислення традиційних підходів до патріотичного виховання – від формальності до осмисленої, ціннісно зорієнтованої, практичної діяльності, що відповідає реаліям сьогодення. В епоху, коли інформаційні фронти стають не менш важливими за фізичні, патріотичне виховання молоді набуває стратегічного значення для держави. Сьогоднішні реалії змушують переосмислити традиційні підходи до формування національної свідомості учнів, особливо коли класичні освітні моделі трансформуються під впливом цифрових технологій. Через розробку інформаційних платформ, чат-ботів та інтерактивних додатків учні не тільки опановують передові технології, але й застосовують їх для вирішення конкретних проблем у сфері інформаційної безпеки України. Такий підхід перетворює абстрактне поняття патріотизму на відчутну практичну діяльність.

Метою статті є представлення практичного досвіду реалізації інноваційного міжпредметного проєкту з патріотичного виховання в сучасних умовах, що поєднує інтегроване навчання, цифрові технології та формування громадянської свідомості, а також обґрунтування ролі учнів як активних учасників захисту інформаційного простору держави.

Висновки. Досвід Великоновосілківського закладу загальної середньої освіти І–ІІІ ступенів № 2 демонструє, що патріотичне виховання в сучасних умовах – це не формальність і не набір гасел. Це живий, творчий процес, у якому учні виступають активними суб’єктами, а не пасивними об’єктами впливу. Такий підхід формує молоде покоління українців, які не тільки люблять свою країну на словах, але й готові діяти заради її захисту та розвитку. Вони володіють необхідними знаннями, навичками та цінностями, щоб протистояти сучасним викликам і будувати сильну, незалежну державу. Ми переконані, що силою нашої єдності, інтелекту та інновацій Україна здолає випробування, збереже свою незалежність і забезпечить гідне майбутнє для наступних поколінь, у якому головними цінностями будуть свобода, право та повага до інтелектуальної власності.

Посилання

Бех, І. Д. Виховання особистості: у 2 кн. Київ, 2003. Кн. 1: Особистісно орієнтований підхід: теоретико-технологічні засади. 264 с.

Доріс Лонг, Патриція Рей, Жаров, В. О., Шевелева, Т. М., Василенко, І. Е., Дроб’язко, В. С. Захист прав інтелектуальної власності: норми міжнародного і національного законодавства та їх правозастосування. Практичний посібник. Київ, 2007. 448 с.

Інститут модернізації змісту освіти. Патріотичне виховання в умовах воєнного стану: методичні рекомендації. Київ, 2022. 26 с. URL: https://imzo.gov.ua

Концепція розвитку громадянської освіти в Україні на 2023–2026 роки. Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua

Ціннісні орієнтири в освіті: війна як каталізатор переосмислення: зб. наук. праць. Національна академія педагогічних наук України. Інститут проблем виховання. Київ, 2024. 150 с.

Овчарук, О. В. Формування громадянських компетентностей у новій українській школі. Український педагогічний журнал. 2020. № 2. С. 43–52.

Овчарук, О. В. Громадянські компетентності в умовах воєнного стану: виклики для освіти. Український педагогічний журнал. 2023. № 2. С. 14–23.

Право інтелектуальної власності: акад. курс: підруч. для студ. вищих навч. Закладів / за ред. О. П. Орлюк, О. Д. Святоцького. Київ, 2007. 696 с.

Про захист прав інтелектуальної власності в умовах воєнного стану: аналітична записка. Київ, 2022. 14 с.

Савченко, О. Я. Компетентнісний підхід у сучасній українській школі. Початкова школа. 2017. № 1. С. 3–8.

Семенець, Н. М. Патріотичне виховання в цифровому середовищі: освітні практики під час війни. Освітній вимір. 2024. № 1. С. 30–36.

Стельмах, І. В. Освітні ініціативи як чинник національної стійкості: досвід шкіл під час війни. Публічне урядування. 2023. № 4 (28). С. 101–107.

Сухомлинська, О. В. Історія української школи і педагогіки: навч. посіб. Київ, 2003. 524 с.

Шиян, Р. Б. Нова українська школа: поєднання традицій і змін. Освіта України. 2018. № 12. С. 2–4.

Щербань, Т. О. Національно-патріотичне виховання в умовах трансформації українського суспільства. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2021. Вип. 29. С. 116–121.

UNESCO. Education in Emergencies: Ukraine Crisis Response Report 2022–2023. Paris, 2023. 48 p. URL: https://unesdoc.unesco.org

UNICEF. Молодь, війна і освіта: аналітика, виклики та відповіді. Київ, 2023. 32 с. URL: https://www.unicef.org/ukraine

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-01

Номер

Розділ

Українознавство в освітньому просторі