Обряд вінкоплетіння у весільному циклі обрядів подолян (на матеріалах сіл Чемеровецької громади)
DOI:
https://doi.org/10.17721/2413-7065.3(96).2025.337233Ключові слова:
Україна, національні традиції, весілля, обряд, наречені, вінкоплетіння, Хмельницька областьАнотація
Актуальність. Україна – країна з цікавими народними традиціями, які варті того, щоб їх пам’ятати. В обрядах і традиціях з відповідними піснеспівами та дійствами, що супроводжували усе життя українців, тісно переплітається християнський та язичницький символізм. Сьогодні досить багато із національних обрядів і ритуалів забуваються, відходять у небуття. У місті їх мало хто практикує, у селах також не завжди. Водночас весільні обряди наповнені глибоким символізмом і заслуговують на те, щоб їх зберегти для наступних поколінь. У статті зосереджується увага на одному із обрядів весільного циклу – вінкоплетіння – у Кам’янець-Подільському районі Хмельницької області як етапі підготовки до весілля. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю вивчення і збереження українських традицій та обрядів, їх популяризації й відродження серед молоді.
Метою статті є детальне вивчення та опис обряду вінкоплетіння у Чемеровецькій громаді Хмельницької області.
Висновки. Весілля на Українському Поділлі – складна суміш обрядів, розтягнутих у часі. А ще дуже видовищний і цікавий цикл обрядів, що відбувалися напередодні, під час та після весілля. Обряд вінкоплетіння – захід для молоді, що символізував перехід наречених у новий соціальний статус. Цей обряд різнився в регіонах та мав свої символи-атрибути. Дійство складалося зі стриження барвінку, запросин на весілля, плетіння вінка та вечірки з обсипанням залишками барвінку одне одного з побажаннями. На жаль, нам не вдалося дізнатися повністю про пісні, що співаються під час обряду, – їх не записували, а передавали усно. Захоплення цим обрядом підштовхнуло до детального його вивчення та відтворення у гуртку – з постригом барвінку та ритуалами. Ми переконалися, що у нашому місті його цілком можна відтворити.
Відродження традицій є підтвердженням самобутності та унікальності українців. У них вишукано переплітаються символи християнства та язичництва з регіональними особливостями, до яких додалося і природне розташування.
Посилання
Борисенко, В. Весільні звичаї та обряди на Україні. Київ, 1988. 192 с.
Войтова, Вікторія. Весільні традиції у Хмельницькій області. URL: https://ikhmelnychanyn.com/uk/eternal-vesilni-tradycziyi-u-hmelnyczkij-oblasti
Кух, О. М. Обряд вінкоплетіння – символічне прощання з дівоцтвом (на матеріалах спогадів жителів Кам’янеччини). Поділля. Історико-культурний екскурс: збірник тез наукових робіт I Міжрегіональної краєзнавчої інтернет-конференції (4 березня 2024 року) / заг. ред. С. І. Гребінської, О. І. Атаманчук. Хмельницький, 2024. 182 c.
Подільське весілля. URL: http://garbuz.org.ua/statti/narodni-zvichayi/podilske-vesillya.html
Подільське весілля починається сватанням, закінчується поправинами. URL: https://ye.ua/kultura/14240_Podilske_vesillya_pochinayetsya_svatannyam_zakinchuyetsya_popravinami.html
Пилипак, М. А. Весільний обряд Поділля. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія Історія. 2008. Вип. 13. С. 288–297. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzvdpu_ist_2008_13_67
Пилипак, М. А. Українське весілля Східного Поділля середини ХХ – початку XXI століття: монографія. Київ, 2015. 210 с.
Запис інтерв’ю. Сніжана Наумова, с. Шидлівці. 21.04.2024. Розшифровка інтерв’ю. Особистий архів О. Кух.
Запис інтерв’ю. Олеся Стрільбицька, с. Степанівка. 05.05.2024. Розшифровка інтерв’ю. Особистий архів О. Кух.
Запис інтерв’ю. Галина Стецюк, с. Кульчіївці. 12.08.2024. Аудіозапис. Особистий архів О. Кух.
Запис інтерв’ю. Валентина Мельник, с. Кочубіїв. 08.06.2024. Розшифровка інтерв’ю. Особистий архів О. Кух.
Запис інтерв’ю. Інна Фіщук, с. Кочубіїв. 30.04.2024. Аудіозапис. Особистий архів О. Кух.
Запис інтерв’ю. Оксана Матвійцова, с. Кормильче. 12.05.2024. Розшифровка інтерв’ю. Особистий архів О. Кух.
Запис інтерв’ю. Вікторія Любецька, с. Кочубіїв. 07.09.2024. Розшифровка інтерв’ю. Особистий архів О. Кух.
Запис інтерв’ю. Валентина Олексюк, с. Збриж. 18.05.2024. Аудіозапис. Особистий архів О. Повар.
Запис інтерв’ю. Валерій Щегельський, с. Гуменці. 12.09.2024. Розшифровка інтерв’ю. Особистий архів О. Кух.
Запис інтерв’ю. Олена Костецька, с. Калачківці. Аудіозапис. Особистий архів М. Федорів.
Запис інтерв’ю. Марина Яворська, с. Калачківці. Аудіозапис. Особистий архів М. Федорів.
Запис інтерв’ю. Леся Яворова, смт Чемерівці. Розшифровка інтерв’ю. Особистий архів М. Федорів.
Маховська, Світлана. Весільні пісні Поділля: функціонування, поетика, символіка: дис. … канд. філол. наук: 10.01.07 / Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського. Київ, 2004, 235 с.
Шевчук, Т. М. «Не раз барвінком зацвіте...». Культура слова. 1982. Вип. 23. С. 55–58.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ліцензія Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons 2.0 із зазначенням авторства — Некомерційна — Без похідних творів, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі. Змінювати матеріал і використовувати його в комерційних цілях заборонено.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).