Особливості соціально-психологічної адаптації українських дітей в європейських закладах середньої освіти

Автор(и)

  • Олександра Гах
  • Наталія Доброва

DOI:

https://doi.org/10.17721/2413-7065.3(96).2025.337906

Ключові слова:

Україна, російсько-українська війна, мігранти, біженці, діти, адаптація, дезадаптація

Анотація

Актуальність. Через напад росії на Україну зараз за кордоном перебуває понад 1,8 мільйона дітей. Адаптація українських дітей до нових країн, звичаїв та правил є новим досвідом і значною проблемою. Україна – європейська країна, тому частина правил і звичаїв нам знайома, але водночас у кожної країни є свої відмінності, які необхідно опанувати й дотримуватися у повсякденному житті. Збільшення дітей-мігрантів шкільного віку загострило проблему їх соціокультурної та етнічної адаптації в новому культурному середовищі, адже діти-біженці є однією з найбільш вразливих категорій учнів і потребують постійної психолого-педагогічної підтримки, особливо на початковому етапі їх навчання у новому іншомовному середовищі. Діти-мігранти в процесі адаптації переживають багато соціальних, психологічних і педагогічних проблем та потребують психолого-педагогічної підтримки.

 Метою статті є дослідження особливостей адаптації українських дітей-мігрантів в європейських закладах освіти.

 Висновки. Сучасна наука приділяє проблемі соціально-психологічної адаптації особистості велику увагу. Аналіз інформації міжнародних моніторингів вказує на те, що процес адаптації українських дітей в іноземних школах потребує подальшого детального дослідження та ретельного вивчення психологічних ресурсів, які забезпечать успішну соціально-психологічну адаптацію дітей в ситуації змінених умов навчання. Проведене емпіричне дослідження психологічних особливостей адаптації українських дітей в європейських школах показало, що у неадаптованих дітей низький рівень самооцінки та високий рівень шкільної тривожності. Діти бояться демонструвати свої можливості, вони заздалегідь налаштовуються на негативне оцінювання своїх вчинків, думок, результатів роботи. Успішна адаптація українських дітей-мігрантів в іноземних школах потребує психолого-педагогічного супроводу.

Посилання

Адаптація дітей у 1, 5, 10 класах. Упоряд. Т. Червона. Київ, 2008. 128 с.

Адаптація до шкільного навчання. URL: http://surl.li/regpqa (дата звернення: 17.10.2024).

Адаптація українських дітей у школі за кордоном: на що звернути увагу. URL: https://surl.li/ldhnmz (дата звернення: 12.09.2024).

Блинова, О. Є. Соціально-психологічна адаптація вимушених мігрантів: підходи і проблеми вивчення феномена акультурації. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія Психологічні науки. 2016. Вип. 3 (1). С. 111–117.

Блинова, О. Є. Соціально-психологічна адаптація дітей із родин вимушених переселенців. URL: https://surl.li/yramgx (дата звернення: 11.10.2024).

Вівчарик, Т. П., Дмитренко, А. К. Методи діагностики та формування у молодих жінок установок на самореалізацію. Чернівці, 1999. С. 29–30.

Адаптація дитини до шкільного навчання. Всеосвіта. URL: https://vseosvita.ua/library/embed/001z0q-7fe2.doc.html (дата звернення: 17.10.2024).

Завацька, Н. Є. Соціокультурні та психологічні аспекти адаптації особистості в сучасному соціумі: монографія. Луганськ, 2012. 320 с.

«Між двох світів». Як українські діти провчилися рік за кордоном. URL: https://www.bbc.com/ukrainian/articles/cer1jylzxr9o (дата звернення: 15.09.2024).

Навчання за кордоном: 10 кроків, що полегшать адаптацію до іноземної школи. URL: https://surl.li/npikut (дата звернення: 21.09.2024).

Практичному психологу про суїцид. Житомир, 2003. С. 21–23.

Психосоціальна допомога внутрішньо переміщеним дітям, їхнім батькам та сім’ям з дітьми зі Сходу України: посібник для практиків соціальної сфери. За ред. Л. С. Волинець. Київ, 2015. 72 с.

Слюсаревський, М. М., Блинова, О. Є. Психологія міграції: навч. посібник. Київ, 2018. 360 с.

Бочкор, Н. П., Дубровська, Є. В., Залеська, О. В. Соціально-педагогічна та психологічна робота з дітьми у конфліктний та постконфліктний період: методичні рекомендації. Київ, 2014. 84 c.

Андрєєнкова, В. Л., Бандурка, І. О., Бочкор, Н. П. Соціально-педагогічна та психологічна допомога сім’ям з дітьми в період військового конфлікту: навч.-метод. посіб. Київ, 2015. 175 с.

Сучасна енциклопедія психологічних тестів. Упоряд. В. Ю. Лівшиц. Донецьк, 2004. С. 24–26.

Татьянчиков, А. Соціально-психологічна адаптація підлітків на етапі переходу до навчання в основній школі. URL: https://surl.li/hyczab (дата звернення: 27.09.2024).

Удовенко, Ю. М. Організація соціально-психологічної допомоги дітям, які пережили втрати внаслідок військових дій. Ukrainian Psychological Journal. 2017. Вип. 1 (3). С. 165−176.

Філоненко, М. Психологія спілкування. Підручник. Київ, 2008. 224 c. URL: http://www.cul.com.ua/preview/ Psiholog_spilk-Filonenko.pdf (дата звернення: 28.09.2024).

Як діти, що вимушено покинули Україну, можуть продовжити навчання. URL: https://eo.gov.ua/zahalni-pytannia-ta-problemy-osvity-ukrainskykh-ditey-za-kordonom/ 2022/04/04/ (дата звернення: 02.10.2024).

Як полегшити адаптацію дитини в школі за кордоном: поради психолога. URL: https://surl.li/dcpowi (дата звернення: 27.11.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-01

Номер

Розділ

XVIII Міжнародний конкурс з українознавства