Освітня траєкторія як «м’яка сила» та комунікативна стратегія державної політики України

Автор(и)

  • Артур Маргулов

DOI:

https://doi.org/10.17721/2413-7065.3(96).2025.339616

Ключові слова:

освітня траєкторія як «м’яка сила», державна комунікативна політика, інтеграція молоді, освітні втрати

Анотація

Актуальність. В умовах повномасштабного військового конфлікту українські державницькі механізми перебувають у системі підвищеної турбулентності. Відбувається спроба кризових деформацій існуючих інституцій та ментального сприйняття концепцій державного устрою. Це стало результатом передусім активних бойових дій на території країни, негативних економічних процесів, скорочення державного фінансування певних галузей тощо. Не оминули ці новації й системи національної вищої освіти. Сучасні виклики та сталі механізми процесуальних трансформацій отримали широкий резонанс в освітянському та громадянському середовищі.

Мета – визначення оптимальних механізмів реалізації державної освітянської реформи, а також балансу між сучасними реаліями та пріоритетними напрямами комплексних державних стратегій.

 Висновки. У процесі побудови української модерної державності важливим фактором є ментально-історичне переосмислення минулого. Студентська молодь належить до тієї категорії населення, яка активно цьому сприяє. Незаангажоване ментальне сприйняття дійсності виводить її у провідників втілення принципів демократії та європейських цінностей. У сучасних історичних реаліях вона відіграє в цих процесах активну роль. Університети виконують функції інструментарію формування національно-патріотичного виховання, цементуючи на рівні ментального сприйняття основні засади державницької політики.  Ефективність освітньої моделі має реалізовуватися через інструментарій модернізації матеріально-технічної бази та освітніх програм, підготовки фахівців відповідно до потреб економіки, активної міжнародної академічної мобільності здобувачів та освітян. Необхідність адаптаційного перехідного періоду зумовлена кризовими обставинами та не повинна розглядатись як відхилення  від сталого процесу європеїзації української системи освіти.

Посилання

Результати інституційних аудитів закладів освіти у 2024 році. URL: https://sqe.gov.ua/instituciyni-audity-2024/?fbclid=IwY2xjawHAwpleHRuA2FlbQIxMAABHeDCfh2xljsuIMy2Ug7G52BstO0daSUuLZ8ElEYTvV1BjmP6NhTvciOpw_aem_esNXUfj7j7OoBYmeuInEw

Національний звіт за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022 / Український центр оцінювання якості освіти. Київ, 2023. С. 112. URL: https://pisa.testportal.gov.ua/wpcontent/uploads/2023/12/PISA2022_Naczionalnyj-zvit_povnyj.pdf

Офіційний звіт проведення НМТ у 2024 році. Т. 1. URL: https://testportal.gov.ua/wpcontent/uploads/2024/10/Zvit_NMT_2024_Tom_I_gotovyj_onovlenyj.pdf

Війна росії проти України: українські студенти в ЄС. Дослідницька служба Європейського парламенту. URL: https://ukraine.europarl.europa.eu/cmsdata/250612/0134_Briefing_Ukrainian_students.pdf

Скільки українських студентів навчається у Польщі. URL: https://www.sestry.eu/statti/skilki-ukrayinskih-studentiv-navchaietsya-u-polshchi?utm_source=chatgpt.com

В яких умовах навчаються українці за кордоном під час великої війни. URL: https://svidomi.in.ua/page/v-iakykh-umovakhnavchaiutsiaukraintsizakordonompidchasvelykoiviiny?utm_source=chatgpt.com

Лібанова, Е. М., Скрипнюк, О. В., Стоєцький, С. В. Збереження і розвиток України в умовах війни та миру: національна доповідь. Київ, 2024. С. 156–163.

Dependency and depopulation? Confronting the consequences of a new demographic reality. January 15, 2025. Report. URL: https://www.mckinsey.com/mgi/our-research/dependency-and-depopulation-confronting-the-consequences-of-a-new-demographic-reality

Майже 356 тисяч українських дітей навчається одночасно у двох школах: дистанційно в українській і очно за кордоном. МОНУ. URL: https://nus.org.ua/2025/02/05/majzhe-356-tysyach-ukrayinskyh-ditej-navchayetsya-odnochasno-u-dvoh-shkolah-dystantsijno-v-ukrayinskij-i-ochno-za-kordonom-mon/?fbclid=IwY2xjawIQJxxleHRuA2FlbQIxMAABHXqJu3I75VgGlzTUtIyUeHNyGAKXuFtJ_BrdG9SJhpYKkJj8i9QzublBnQ_aem_I7b3NbG81WzuwHXwdxJwCg

Аналіз доступу до освіти осіб з територій, які є тимчасово окупованими. URL: https://www.donbasssos.org/analiz-dostup-do-osvityi-z-tot

Три чверті роботодавців відчувають дефіцит кадрів в Україні. URL: https://eba.com.ua/try-chverti-robotodavtsiv-vidchuvayut-defitsyt-kadriv-v-ukrayini/

Основні освітні статистичні дані (2021/22 навчальний рік). URL: https://osvita.ua/news/data/90288/?utm_source=chatgpt.com#google_vignette

Іноземні студенти в Україні: запрошення на навчання та кількість студентів. Довідка МОН України. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/news/2024/11/22/02/inozemni-studenti-v-ukrayini-compressed.pdf

Маргулов, А. Х. Структурні деформації освітніх послуг в умовах пандемії COVID-19. Актуальні проблеми державо­творення, правотворення та правозастосування. 2021. С. 36–37.

Маргулов, А. Х. Діджиталізація освіти: контекст освітніх трендів. Соціально-гуманітарні виміри правової держави. 2021. С. 182–183.

Захарін, С. В. Сучасна українська освіта. «Стратегічний план діяльності МОН»: десять зауважень. Історія та філософія освіти в незалежній Україні: виміри історичної пам’яті. 2024. С. 87–91.

Буров, О. Ю. Українська освіта у фокусі когнітивної війни: сучасний стан. Вісник НАПН України. 2021. № 1 (3). С. 19–27.

Ніколаєнко, С. М. Якість вищої освіти – запорука конкурентоспроможності українських університетів. Вісник НАПН України. 2020. № 2 (2). С. 1–7.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-01

Номер

Розділ

Українознавство в освітньому просторі