Освітня траєкторія як «м’яка сила» та комунікативна стратегія державної політики України
DOI:
https://doi.org/10.17721/2413-7065.3(96).2025.339616Ключові слова:
освітня траєкторія як «м’яка сила», державна комунікативна політика, інтеграція молоді, освітні втратиАнотація
Актуальність. В умовах повномасштабного військового конфлікту українські державницькі механізми перебувають у системі підвищеної турбулентності. Відбувається спроба кризових деформацій існуючих інституцій та ментального сприйняття концепцій державного устрою. Це стало результатом передусім активних бойових дій на території країни, негативних економічних процесів, скорочення державного фінансування певних галузей тощо. Не оминули ці новації й системи національної вищої освіти. Сучасні виклики та сталі механізми процесуальних трансформацій отримали широкий резонанс в освітянському та громадянському середовищі.
Мета – визначення оптимальних механізмів реалізації державної освітянської реформи, а також балансу між сучасними реаліями та пріоритетними напрямами комплексних державних стратегій.
Висновки. У процесі побудови української модерної державності важливим фактором є ментально-історичне переосмислення минулого. Студентська молодь належить до тієї категорії населення, яка активно цьому сприяє. Незаангажоване ментальне сприйняття дійсності виводить її у провідників втілення принципів демократії та європейських цінностей. У сучасних історичних реаліях вона відіграє в цих процесах активну роль. Університети виконують функції інструментарію формування національно-патріотичного виховання, цементуючи на рівні ментального сприйняття основні засади державницької політики. Ефективність освітньої моделі має реалізовуватися через інструментарій модернізації матеріально-технічної бази та освітніх програм, підготовки фахівців відповідно до потреб економіки, активної міжнародної академічної мобільності здобувачів та освітян. Необхідність адаптаційного перехідного періоду зумовлена кризовими обставинами та не повинна розглядатись як відхилення від сталого процесу європеїзації української системи освіти.
Посилання
Результати інституційних аудитів закладів освіти у 2024 році. URL: https://sqe.gov.ua/instituciyni-audity-2024/?fbclid=IwY2xjawHAwpleHRuA2FlbQIxMAABHeDCfh2xljsuIMy2Ug7G52BstO0daSUuLZ8ElEYTvV1BjmP6NhTvciOpw_aem_esNXUfj7j7OoBYmeuInEw
Національний звіт за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022 / Український центр оцінювання якості освіти. Київ, 2023. С. 112. URL: https://pisa.testportal.gov.ua/wpcontent/uploads/2023/12/PISA2022_Naczionalnyj-zvit_povnyj.pdf
Офіційний звіт проведення НМТ у 2024 році. Т. 1. URL: https://testportal.gov.ua/wpcontent/uploads/2024/10/Zvit_NMT_2024_Tom_I_gotovyj_onovlenyj.pdf
Війна росії проти України: українські студенти в ЄС. Дослідницька служба Європейського парламенту. URL: https://ukraine.europarl.europa.eu/cmsdata/250612/0134_Briefing_Ukrainian_students.pdf
Скільки українських студентів навчається у Польщі. URL: https://www.sestry.eu/statti/skilki-ukrayinskih-studentiv-navchaietsya-u-polshchi?utm_source=chatgpt.com
В яких умовах навчаються українці за кордоном під час великої війни. URL: https://svidomi.in.ua/page/v-iakykh-umovakhnavchaiutsiaukraintsizakordonompidchasvelykoiviiny?utm_source=chatgpt.com
Лібанова, Е. М., Скрипнюк, О. В., Стоєцький, С. В. Збереження і розвиток України в умовах війни та миру: національна доповідь. Київ, 2024. С. 156–163.
Dependency and depopulation? Confronting the consequences of a new demographic reality. January 15, 2025. Report. URL: https://www.mckinsey.com/mgi/our-research/dependency-and-depopulation-confronting-the-consequences-of-a-new-demographic-reality
Майже 356 тисяч українських дітей навчається одночасно у двох школах: дистанційно в українській і очно за кордоном. МОНУ. URL: https://nus.org.ua/2025/02/05/majzhe-356-tysyach-ukrayinskyh-ditej-navchayetsya-odnochasno-u-dvoh-shkolah-dystantsijno-v-ukrayinskij-i-ochno-za-kordonom-mon/?fbclid=IwY2xjawIQJxxleHRuA2FlbQIxMAABHXqJu3I75VgGlzTUtIyUeHNyGAKXuFtJ_BrdG9SJhpYKkJj8i9QzublBnQ_aem_I7b3NbG81WzuwHXwdxJwCg
Аналіз доступу до освіти осіб з територій, які є тимчасово окупованими. URL: https://www.donbasssos.org/analiz-dostup-do-osvityi-z-tot
Три чверті роботодавців відчувають дефіцит кадрів в Україні. URL: https://eba.com.ua/try-chverti-robotodavtsiv-vidchuvayut-defitsyt-kadriv-v-ukrayini/
Основні освітні статистичні дані (2021/22 навчальний рік). URL: https://osvita.ua/news/data/90288/?utm_source=chatgpt.com#google_vignette
Іноземні студенти в Україні: запрошення на навчання та кількість студентів. Довідка МОН України. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/news/2024/11/22/02/inozemni-studenti-v-ukrayini-compressed.pdf
Маргулов, А. Х. Структурні деформації освітніх послуг в умовах пандемії COVID-19. Актуальні проблеми державотворення, правотворення та правозастосування. 2021. С. 36–37.
Маргулов, А. Х. Діджиталізація освіти: контекст освітніх трендів. Соціально-гуманітарні виміри правової держави. 2021. С. 182–183.
Захарін, С. В. Сучасна українська освіта. «Стратегічний план діяльності МОН»: десять зауважень. Історія та філософія освіти в незалежній Україні: виміри історичної пам’яті. 2024. С. 87–91.
Буров, О. Ю. Українська освіта у фокусі когнітивної війни: сучасний стан. Вісник НАПН України. 2021. № 1 (3). С. 19–27.
Ніколаєнко, С. М. Якість вищої освіти – запорука конкурентоспроможності українських університетів. Вісник НАПН України. 2020. № 2 (2). С. 1–7.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ліцензія Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons 2.0 із зазначенням авторства — Некомерційна — Без похідних творів, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі. Змінювати матеріал і використовувати його в комерційних цілях заборонено.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).