Консолідуючий потенціал етнокультурних традицій в українському зарубіжжі
DOI:
https://doi.org/10.30840/2413-7065.4(77).2020.217493Ключові слова:
закордонне українство, діаспорна культура, консолідуючий потенціал етнокультури, етнокультурна спадщинаАнотація
Відомо, що процес культуротворення в українській діаспорі був тривалим, а його головна мета – духовна консолідація українців усього світу в інтересах відродження, розвитку й примноження національно-культурних традицій українців, адже це сприяє збереженню цілісності української культури й зміцненню позицій України в світовому співтоваристві. Стаття присвячена питанню функціонування етнокультурних традицій в українському зарубіжжі. Досліджується культурне надбання наших предків та форми побутування й збереження народних традицій зарубіжним українством.
Обґрунтовується важливість дослідження багатьох аспектів українського культуротворення, розкривається питання вивчення діаспорної культури в контексті загальнонаціонального культурного процесу, що допомагає консолідації українців як в Україні, так і за її межами. Упродовж багатьох років зарубіжним українством зібрано значний духовно-культурний потенціал: створено наукові, літературні, мистецькі цінності, унікальні пісенні зразки, що зумовило появу культурологічного феномену – діаспорної культури, яка є вагомою складовою українського національного культурного простору. Саме зусиллями й наполегливою працею представників української діаспори було організовано громадсько-освітні осередки, релігійні й мистецькі об’єднання, музичні фольклорно-хореографічні колективи, в яких зберігалося й розвивалося народне мистецтво.
Акцентується увага на формах передачі етнокультурних надбань в українському зарубіжжі молодому поколінню за допомогою просвітництва, шляхом відкриття навчальних інституцій різного типу й організації мистецьких та культурно-розважальних заходів. Порушується питання важливості збереження української народної пісні як феномену музичної культури. Цікавим постає дослідження емігрантських пісень, адже ці фольклорні тексти утворилися поза межами України, в іншому середовищі. Найважливішою інституцією збереження етнокультурних кодів є люди, які залишаються носіями мистецьких надбань своїх предків.Посилання
VOROPAI, O. (1993). Customs of Our People. An Ethnographic Essay. Kyiv: Oberih, 590 p. [in Ukr.]
HRYTSA, S. (1992). Migration of Folklore (On Immigrants’ Songs from Canada). In: Folklor ukraintsiv poza mezhamy Ukrainy: zb. nauk. statei (Folklore of Ukrainians Outside of Ukraine: Collected Scientific Works). Kyiv, 548 p. [in Ukr.]
YEVTUKH, V., KAMINSKYI, E., KOVALCHUK, O., TROSHCHYNSKYI, V. (1999). Preserving Ethnic Identity. Opishnia: Ukrainian Ethnography, Book 1 of Ukrainians: A Historical and Ethnographic Monograph in Two Books, 528 p. [in Ukr.]
ZASTAVNYI, F. (1991). Ukrainian Diaspora. Lviv: Svit, pp. 23–24. [in Ukr.]
KOROTIA-KOVALSKA, V. (2000). Folk Song Tradition – A Source for Learning Ukrainians in the World. In: Ukrainske narodoznavstvo: stan i perspektyvy rozvytku na zlami vikiv: materialy mizhnarodnykh naukovo-praktychnykh chytan, prysviachenykh pamiati ukrainskoho folklorysta Mykhaila Paziaka (Ukrainian Ethnography: State and Prospects of Development at the Turn of the Century. Proceedings of International Research and Practical Readings Dedicated to the Memory of the Ukrainian Folklorist Mykhailo Paziak). Kyiv, 136–139 pp. [in Ukr.]
MATSIIEVSKYI, I. (2007). Problems of Marginal Ukrainian Ethnohistorical Arrays in Foreign Countries Today. In: V. DAVYDIUK, ed., New Life of Old Traditions: Traditional Ukrainian Culture in Contemporary Art and Life. Lutsk: Tverdynia, pp. 26–36. [in Ukr.]
NARIZHNYI, S. (1999). Ukrainian Emigration: Cultural Work of Ukrainian Emigration between the Two Wars. Kyiv, 272 р. [in Ukr.]
RENDIUK, T. Ethnocultural Heritage of Ukrainians Abroad. Narodna tvorchist ta etnohrafiia (Folk Art and Ethnography). [online] Available at: https://nte.etnolog.org.ua/2019-rik/6/1354-sotsiokulturnyi-rozvytok-vitchyznianykh-ta-zarubizhnykh-ukrainskykh-spilnot/2093-etnokulturna-spadshchyna-zarubizhnykh-ukraintsiv [Accessed 02 Nov. 2020]. [in Ukr.]
SOROCHUK, L. (2015). Ethnocultural Tradition of the Ukrainian Diaspora in the Global Cultural Space. In: K. KOBCHENKO, comp., M. OBUSHNYI, ed., Sociocultural Progress of Ukrainians: Civilizational Context: A Monograph. Nizhyn: Publisher PE Lysenko M. M., pp. 80–84. [in Ukr.]
SOROCHUK L. (2012). Folklore Tradition of the Ukrainians Abroad: Forms of Preservation and Cultural Representation. Ukrainoznavchyi almanakh (Ukrainian Studies Almanac), Vol. 7. Kyiv, pp. 152–155. [in Ukr.]
Songs-Chronicles. (1972). In: O. DEI, S. HRYTSA, comps., News. Kyiv, Naukova dumka, pp. 152–153, 157. [in Ukr.]
VORONIN, V., DROZDOVSKAIA, S. (2005). Ukrainians in the World. A Reference Edition. Kyiv: Ukrainian Center for Spiritual Culture, 142 p. [in Ukr.]
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Liudmyla Sorochuk Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons 2.0 із зазначенням авторства — Некомерційна — Без похідних творів, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі. Змінювати матеріал і використовувати його в комерційних цілях заборонено.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).